شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

پخش سخنان امام چه کسانی را نگران می‌کند؟

پخش سری جدید مستند "شاخص" که به بررسی مواضع و نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مختلف می‌پردازد، از روز پنجشنبه (دیروز) آغاز شد.

سری نخست این مستند سال گذشته و در ایام دهه فجر از رسانه ملی پخش شد که به دلیل وجود تصاویر و فیلم‌های پخش نشده از سخنان امام خمینی (ره) و تناسب آن با برخی مسائل داخلی در آن زمان، با استقبال گسترده مردم و مسئولان نظام روبرو شد. البته در این میان، برخی از جریانات سیاسی که پخش سخنان امام درباره مسائل سیاسی را با منافع جناحی خود در تعارض می‌دیدند، تلاش کردند تا با فضاسازی‌های رسانه‌ای از پخش این مستند جلوگیری کنند.

پخش سخنان امام از رسانه ملی را متوقف کنید

حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس بنیاد باران یکی از افرادی بود که نسبت به برنامه تلویزیونی "شاخص" واکنش نشان داد. آقای خاتمی گفت که سخنان امام در این برنامه "مستند گزینشی" است.

او بر پایه این گفته خود، مدعی شد که این موضوع سبب می‌شود تا چهره‌ای "مخدوش" از انقلاب، امام و نظام را القاء کند. رئیس دولت اصلاحات  البته توضیح نداد که منظورش از گزینشی بودن این برنامه چیست و اشاره او به کدام بخش از سخنان امام راحل است اما افزود که پرداختن به شخصیت حضرت امام باید جامع باشد.

پخش سخنان امام به چهره اسلام ضربه می زند!

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و حامی آقای موسوی در انتخابات ریاست جمهوری هم در مصاحبه با روزنامه "اعتماد" از پخش این مستند از رسانه ملی انتقاد کرد. آقای انصاری در این گفت‌وگو مدعی شد که "تحریف معنوی جدی در محتوا و کلام حضرت امام ایجاد شده است" و ادامه داد که این مستند "چهره مهربان امام را خشن جلوه می دهد".

عضو مجمع روحانیون مبارز، پخش سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در قالب مستند "شاخص" را در راستای نابود کردن "ولایت فقیه" دانست و با بیان اینکه "رسانه ملی می خواهد با هوشمندی به نظام و ولایت فقیه آسیب بزند"، اظهار داشت که این مستند، امام را "یک چهره خشن و قانون گریز نشان می دهد"!

البته آقای انصاری در حالی مستند شاخص را به ارائه یک چهره "قانون گریز" از امام متهم کرد که اولین و مهمترین قسمت این مستند با عنوان "امام و قانون" پخش شد و به بررسی رویکرد امام نسبت به قانون و واکنش ایشان به قانون گریزی برخی از سیاسیون مطرح در اوایل انقلاب پرداخت.

اعتراض سیدحسن خمینی به رسانه‌ملی با استناد به شنیده‌ها

چند روز پس از پخش مستند شاخص و استقبال گسترده مردم از این برنامه بیشتر نگذشته بود که سایت جماران متن کامل نامه حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به رئیس رسانه ملی در اعتراض به این برنامه را منتشر کرد.

این سایت به نقل از حجت الاسلام حسن خمینی نوشت که جامعه‌ ما به وسیله آنچه در این برنامه پخش می شود، شخصیت واقعی امام را نمی شناسد.

آقای خمینی گرچه رسانه ملی را به چشم پوشی از جلوه های رأفت و محبت امام راحل و "بزرگ نمایی غلط و تحریف گونه" متهم کرد اما آنچنان که خود گفته، به نظر می‌رسد که او مستند شاخص را ندیده است.

در واقع اعتراض و اتهام آقای خمینی به رسانه ملی بر اساس شنیده هایش صورت گرفته بود؛ چنانچه او پیش از آغاز اعتراضش عنوان کرده است که "چنانکه از منابع موثق شنیده ام، برنامه ای تحت عنوان شاخص در تلویزیون پخش می شود و به گونه ای غیر صادقانه و تحریف آمیز، شخصیت جامع عارف کامل و مهربان و رهبری مقتدر امام خمینی(س) را مخدوش نموده است."

او به رئیس صداو سیما گفت که برای شناخت واقعی امام از یاران نزدیک امام دعوت کند تا ناگفته‌ها و شان نزول سخنان پخش شده را بیان کنند.

پاسخ انتقادی رئیس رسانه ملی به سیدحسن خمینی

پس از گذشت یک روز از انتشار نامه حجت الاسلام سید حسن خمینی به رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رسانه‌ها، عزت الله ضرغامی به این نامه با انتشار نامه‌‌ای سرگشاده پاسخ داد.

آقای ضرغامی در این نامه خاطرنشان کرد که در مستند شاخص با ذکر تاریخ سخنرانی، شأن نزول آن و تبیین شرایط ویژه جامعه در آن مقطع زمانی، نهایت امانت‌داری به کار گرفته شده است. 

رئیس صدا و سیما در ادامه به مستند مشابه اشاره کرد که سال گذشته تحت عنوان "امام روح الله" از رسانه ملی پخش شده بود و حتی از ناحیه حجت الاسلام خمینی و موسسه نشر آثار حضرت امام (ره) مورد تحسین و تقدیر قرار گرفته بود. آقای ضرغامی پس از این اشاره از آقای سید حسن خمینی این سوال را ‌پرسید که "در این فاصله کوتاه زمانی چه اتفاقی رخ داده که شاخص‌های قضاوت اطرافیان شما را تا این حد دگرگون ساخته است؟"

آقای ضرغامی در ادامه به رنجنامه تاریخی حضرت امام اشاره کرد و خطاب به سید حسن خمینی نوشت: "نمی‌خواهم رنجنامه بنویسم که یکبار برای همیشه پدر رنج کشیده شما از طرف همه ما بچه‌های انقلاب ؛ آن را به یادگار گذاشته است."

وی در پایان نامه خود به آقای سید حسن خمینی گفت: ای کاش همانگونه که به حکم وظیفه فرزندی امام، اعتراض جدی به اقدامات صدا و سیما دارید همینطور هم نسبت به حوادث 8 ماه گذشته و جفائی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند بیانیه می‌دادید و آن اقدامات شرم‌آور را نیز محکوم می‌کردید.

حمایت 240 نماینده مجلس از مستند "شاخص"

با وجود واکنش منفی طیف اصلاحات به پخش سخنان امام خمینی از رسانه ملی، 240 نفر از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای از برنامه‌های پخش شده از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایام دهه فجر به خصوص برنامه تلویزیونی "شاخص" قدردانی و حمایت کردند.

این بیانیه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با رهبری‌های مدبرانه و بی‌نظیر امام خمینی(ره) با سرافرازی از همه پیچ و خم‌ها و فراز و نشیب‌ها عبور کرده، به تلاش امروز فتنه گران برای مقابله با ارکان نظام اشاره و تاکید کرده بود: امروز نیز بیش از هر زمان جامعه انقلابی ما به رهنمودهای حضرت امام‌خمینی(ره) و تعیین ملاک حق و باطل نیازمند است.

در ادامه این بیانیه آمده بود: بدین وسیله ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی با برنامه‌های مناسب و پر جاذبه بار دیگر اندیشه افکار امام‌خمینی(ره) را به عنوان شاخص حق در معرض دید ملت ایران خصوصاً نسل‌های جدید قرار داده است و به تبیین رهبری‌های خودمندانه، فرزانه و قاطعانه امام‌خمینی (ره) پرداخته است، صمیمانه تشکر می‌‌کنیم.

در بخش پایانی این بیانیه نیز تاکید شد: مسئولین صدا و سیما جمهوری اسلامی باید به راه خویش مطمئن باشند که امام‌خمینی (ره) نه وابسته به بیت خاصی است و نه در حصار زمان و مکان خاصی قرار می‌گیرد و نه در انحصار حزب و گروه خاص می‌باشد.

واکنش اصلاح‌طلبان به پخش سری جدید "شاخص" چه خواهد بود؟

منتقدین رفتارهای اخیر آقایان موسوی، کروبی و خاتمی معتقدند از آنجا که اصلاح‌طلبان در سال گذشته، با استفاده از عدم شناخت کافی نسل جوان از امام راحل(ره) کوشیدند تا با شعار پیروی از آرمان‌های امام، به رفتارهای خود وجهه مناسبی بخشند، پخش مستند شاخص توانست باعث افشای تناقض رفتار آنان با خط و راه امام و ثبت تضاد دیگری در کارنامه اصلاح‌طلبان شود و علت مخالفت این جریان با مستند شاخص، به همین دلیل است.

در همین راستا به نظر می‌رسد پخش سری جدید سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درقالب مستند شاخص نیز با واکنش منفی این طیف سیاسی روبرو شود.

گفتنی است جدول پخش سری جدید این مستند از رسانه ملی به شرح زیر است:

 

1

امام و عدالت

پنجشنبه

30 اردیبهشت

2

امام و استقلال

جمعه

31 اردیبهشت

3

امام و قانون

شنبه

1 خرداد

4

امام و انتظار

یکشنبه

2 خرداد

5

امام و بنی صدر

دوشنبه

3 خرداد

6

امام و آزادی

سه شنبه

4 خرداد

7

امام و امریکا

چهارشنبه

5 خرداد

8

امام و توطئه و نفاق

پنجشنبه

6 خرداد

9

امام و فلسطین

جمعه

7 خرداد

10

امام و وحدت

شنبه

8 خرداد

11

امام و روحانیت

یکشنبه

9 خرداد

12

امام و جمهوری اسلامی

دوشنبه

10 خرداد

13

امام و مردم

سه شنبه

11 خرداد

14

امام و ولایت فقیه

چهارشنبه

12 خرداد

15

آخرین قسمت امام روح‌الله

پنجشنبه

13 خرداد

رکوردداران 88

شورای مرکزی کارشناسان امور و ناظران آگاه که در سال گذشته مثل تراکتور به گمانه‌زنی و تحلیل پرداخته و با گمانه‎ها و تحلیل‌های‌شان خلقی را از خنده روده‌بر کرده بودند، تصمیم گرفتند در پایان سال، «ترین»های سال 1388 را شناسایی و به مردم معرفی نمایند. این شورا که متشکل از برجسته‌ترین گمانه‌زنان داخلی و ناظران و کارشناسان کارکشته و خفن است، ابتدا با مشورت با مشاوران پیر و جوان فهرستی از «ترین»های اولیه را تهیه کرد و سپس در شش جلسه فشرده که با صرف شام همراه بود و تا پاسی از نصفه‎شب به‎طول انجامید، «ترترین»های سال 1388 را به‎شرحی که در زیر خواهید خواند، اعلام کردند.
بدیهی است ترترین‌های انتخاب‌شده صرفا حاصل ذوق و سلیقه اعضای شورا هستند و مسئولیت انتخاب‌ها نیز با تک‌تک اعضای شوراست.

فرخنده‌ترین هدفمندسازی سال
هدفمندسازی از جمله فعالیت‌هایی است که هرازگاه انجام می‌شود و طی آن هدف‌های قبلی از بین می‌روند و هدف‌های دیگری جایگزین آن‎ها می‌شود. هدفمندسازی یارانه‎ها از جمله‌ این هدفمندسازی‌هاست که به انتخاب کارشناسان به‎عنوان فرخنده‌ترین هدفمندسازی سال 1388 و بلکه 1389 انتخاب شود. در این هدفمندسازی، هدف پیشین (برقراری عدالت اقتصادی و حمایت از اقشار ضعیف) نسخ شده و هدف تازه (هنوز دقیقا مشخص نشده است)‌ جایگزین آن خواهد شد.
طرح هدفمندسازی یارانه‎ها از برجسته‌ترین طرح‌های جهان در 280 سال گذشته است و ویژگی‌های آن عبارتند از:
ـ این طرح با این هدف اجرا می‌شود که کسر کوچکی از جامعه که از بخش بزرگی از امکانات عمومی بهره می‌بردند، بهره زیادی نبرند. اما بر روی همه آحاد جامعه اجرا می‌شود و این از آن ویژگی‌های اساسی این طرح است.
ـ این طرح در مراحل اولیه به بالا رفتن نرخ تورم منجر می‌شود، اما در ادامه به رفاه و آسایش اقشار کم‌درآمد می‌انجامد. چگونگی این اتفاق که بر همگان نامعلوم است، از ویژگی‌های این طرح به‎شمار می‌رود.
ـ این طرح هربار که آمده از یک‌جا اجرا شود، موجب خنده شده و قرار شده بعدا از یک‎جای دیگر آغاز شود.
کارشناسان و ناظران آگاه با توجه به کلیه این عوامل، طرح هدفمندسازی یارانه‎ها را فرخنده‌ترین هدفمندسازی سال انتخاب کردند.

بترکان‌ترین حاضران در دفاع مقدس سال
کارشناسان و ناظران آگاه، بایرام ترکه، امیر دودو، بیژن قالپاق، حاج رسول، حاج فرمانده، سیدجواد همیشه‎هاشمی و یاد و خاطره شهید مجید سوزوکی را به‎عنوان بترکان‌ترین حاضران در دفاع مقدس انتخاب کردند. این عزیزان که در اثر جاودانه استاد مسعود ده‌نمکی خالق حماسه «اخراجی‌های یک، دو، سه الی خدا بده برکت» ساخته و پرداخته شده بودند، ضمن ابطال این گزاره که حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس پسر پیغمبر بوده‌اند، ثابت کردند نه‎تنها این‌طوری نبوده است، بلکه این اقامر و اجامر و اوباش بوده‌اند که در فواصل بی‎کاری و ایام فراغت از قمار و خلاف، با حضور در جبهه‎های نبرد و اسارت‌گاه‎ها، جنگ را پیش می‌برده‌اند و در ضمن این پیش‎برد، نشانه‌شناسی انقلاب را هم در تار و پود بشریت وارد می‌کرده‌اند.
در ضمن، استاد مسعود ده‌نمکی نیز در همین راستا اگر عمری باشد به‎عنوان «خالق بترکان‌ترین حاضران در دفاع مقدس» مورد تقدیر جدی شورای کارشناسان و ناظران آگاه قرار خواهد گرفت.

روشنفکرترین زن سال
خانم دکتر زهرا رهنورد بی‎برو برگرد روشنفکرترین زن سال 1388 بود. ملاک انتخاب ایشان علاوه‎بر اعتراف شوهر ایشان (می‌دانید که هیچ شوهری زن خود را روشنفکر اعلام نمی‌کند و به همین دلیل اعتراف شوهر، سندی قطعی و یقینی بر روشنفکر بودنِ زن تلقی می‌شود) اظهارات روشنفکرانه ایشان در تاریخ 23 خرداد است. ایشان با کشف این نکته که آذربایجان فرزند خود و لرستان داماد خود را ول نمی‌کند، نام خود را در تاریخ روشنفکری این سرزمین جاودانه کردند. هرچند در این بین، عده‌ای زن‌ستیز با بیان این‎که «چطور آذربایجان فرزند خود را انتخاب می‌کند، اما لرستان فرزندانش (کروبی و رضایی) را ول می‌کند و دامادش را انتخاب می‌کند» تلاش کردند اعتبار کشف روشنفکرانه ایشان را مخدوش کنند، اما این تلاش ناکام ماند و حتی مؤسسات خارجی نیز با انتخاب خانم رهنورد، بر روشنفکرترینیِ ایشان صحه گذاشتند.

توحیدی‌ترین تونل سال
همان‌طور که از عنوان این ترین پیداست، «تونل توحید» عنوان توحیدی‌ترین تونل سال را از آن خود کرد. این در حالی بود که با هر روز تأخیر، یک ماه از عمر سردار دکتر خلبان محمدباقر قالیباف کم شد. اما عاقبت و با اتکال بر آموزه‎های توحیدی این تونل توحیدی افتتاح و پذیرای قدوم تایرهای خودروهای تهرانی شد.

قَدَرترین خانواده سال
عنوان قدرترین خانواده سال که هر سال به خانواده هاشمی تعلق می‌یافت، امسال برای اولین‌بار به خانواده‌ای دیگر تعلق یافت. سال 1388، اولین سالی بود که کارشناسان و ناظران جرئت کردند خانواده‌ای به غیر از خانواده هاشمی را شایسته عنوان قدرترین خانواده اعلام کنند. بر اثر این اعلام، خانواده آملی لاریجانی با دو رییس قوه و دو فعال خفن در حد معاون وزیر و یک چهره پشت صحنه، توانست عنوان قدرترین خانواده سال را از آن خود کند.

امن‌ترین مکان سال
کارشناسان و ناظران برخلاف شایعاتی که بازداشتگاه کهریزک را مکانی ناامن معرفی می‌کردند، این مکان را به‎عنوان امن‌ترین مکان سال برگزیدند. ایشان علت این انتخاب را حاشیه امن مطمئنی ذکر کردند که مسئولان و متولیان این بازداشتگاه از ‌آن برخوردارند. به‎طوری که هرکس در سال 1388 در این بازداشتگاه مسئولیتی داشته باشد، می‌تواند از آینده و ارتقای شغلی خود مطمئن باشد. یکی از ناظران آگاه می‌خواست در این زمینه از مثال سعید مرتضوی استفاده کند، که از آن‎جا که اتهام ایشان در دادگاه صالحه تأیید نشده و عمرا نخواهد شد، از ذکر این مثال خودداری کرد.

مشایی‌ترین اسفندیار سال
کارشناسان، آگاهان و متولیان انتخابِ ترین‌های سال، برای انتخاب «مشایی‌ترین اسفندیار سال» کار سختی پیش‌ رو داشتند. تعدد گزینه‎هایی که برای این انتخاب مشایی‌ترینِ سال مطرح بودند از یک‌سو و شایستگی همه آن‎ها برای احراز رتبه مشایی‌ترین اسفندیار سال از سوی دیگر، انتخاب را برای کارشناسان و ناظران مشکل کرده بود. اما درنهایت با شور و مشورت بسیار، آقای اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور فعلی و رییس‌جمهور آینده، توانست با کنار زدن رقبا، نام خود را به‎عنوان مشایی‌ترین اسفندیار سال در فهرست ترین‌های سال 1388 ثبت کند. کارشناسان دلایل زیر را برای انتخاب ایشان ذکر کردند:
ـ استمرار و پایمردی در بیان سخنان اسفندیارگونه و مشایی‌وار؛
ـ ارائه تحلیل‌های بی‌نظیر در باب کلیه مسائل، به‌جز مسائل مربوط به اداره دفتر ریاست جمهوری و پافشاری بر این تحلیل‌ها؛
ـ امید به آینده؛
ـ قطر پوست؛
ـ همین‌طوری.

بی‌مو‎ترین واگذاری سال
برخی از واگذاری‌ها دارای موهایی هستند که لای درزشان رفته و آن را مورد خدشه قرار می‌دهد. در نقطه مقابل این دسته از واگذاری‌ها، واگذاری‌هایی هستند که مویی برای رفتن لای درز ندارند و از این‌رو واگذاری‌هایی بی‌برو برگرد و یقینی محسوب می‌شوند. شورای کارشناسان و آگاهان، بدون هیچ توضیح دردسرساز، واگذاری شرکت مخابرات به یکی از مؤسسات یکی از نهادها را به‎عنوان بی‌موترین واگذاری سال انتخاب کردند و رفتند سراغ گزینه بعدی.

بزرگ‌ترین تقلب سال
کارشناسان و ناظران آگاه، پس از بررسی تقلب‌های صورت‌ گرفته در سال 1388، تقلب در «آزمون دستیاری پزشکی» را (که با مردانگی وزیر، ملغا اعلام شد) به‎عنوان بزرگ‌ترین تقلب سال 1388 انتخاب کردند. بدیهی است تقلب‌های دیگر قابل رقابت با این تقلبِ رسوا نبودند.
، یک نفر از کارشناسان و دو نفر از ناظران آگاه ـ که تمایلات سبز پررنگی داشتند ـ مذبوحانه تلاش کردند انتخابات دوره دهم ریاست‎جمهوری را به‎عنوان گزینه بزرگ‌ترین تقلب سال مطرح سازند، اما باقی کارشناسان و ناظران آگاه، آن‎ها را روشن کرده، فتنه را خواباندند.

مشدی‌ترین رییس‌جمهور سال
هوگو چاوز، در رقابتی تنگاتنگ با محمود احمدی‌نژاد توانست با پشت سر گذاشتن او، عنوان مشدی‌ترین رییس‌جمهور سال را از آن خود کند. کارشناسان و ناظران برای این انتخاب، فاکتورها و مؤلفه‎های بسیاری را مورد بررسی قرار دادند. مرام و معرفت با ضریب 2، خالی نکردن پشت رفیق در هنگام دعوا با ضریب چهار و کیفیت زیارت در مشهد مقدس با ضریب هشت ازجمله این مؤلفه‎ها است. هوگو چاوز در 2 مؤلفه نخست نمره‎هایی برابر با احمدی‌نژاد کسب کرده بود، اما کیفیت زیارت او در مشهد مقدس که به شهادت شاهدان با تضرع و ندبه و حتی لطمه زدن به بدن همراه بوده است، او را در جایگاهی بالاتر از احمدی‌نژاد نشاند و عنوان مشدی‌ترین رییس‌جمهور سال را ارزانی او کرد.

خوشمزه‌ترین وزیر سال
کارشناسان و ناظران، دکتر باقر لنکرانی وزیر سابق بهداشت را مظلوم‌ترین، مکتوم‌ترین، منهدم‌ترین، هلوترین و در نتیجه خوشمزه‌ترین وزیر سال 1388 تشخیص دادند. گفتنی است حتی کارشناسان و ناظرانی که هلو دوست نداشتند، به‎جهت بار سمبلیک هلو، بر این انتخاب صحه گذاشتند.

«همین‌که من می‌گم»ترین مربی سال
بعضی از روان‎شناسان می‌گویند همین‌ که چندهزار نفر یا چند ده‌هزار نفر برای هر لگدی که آدم به توپ می‌زند آدم را تشویق کنند و برایش هورا و عربده بکشند و خواهر و مادر بدخواهانش را مورد عنایات خاصه قرار دهند، کافی است که آدم را در عرض 1 تا 3 ماه، دچار توهمات خفن کند. توهم خودخاص‎پنداری، توهم خود پدر و مادردار پنداری و درنهایت توهم خودخداپنداری. حالا تصورش را بکنید آدم به‎جایی برسد که برای این توهم‌زده‎ها تعیین تکلیف کند و مربی‌شان شود. چه فکرهایی که برای خودش نمی‌کند.
کارشناسان و ناظران آگاه، بدون توجه به آن‎چه گفتیم، از میان گزینه‎هایی چون محمد مایلی‎کهن، امیر قلعه‌نویی، صمد مرفاوی، حمید استیلی و... هیچ‌کدام را در عین وجود شایستگی‌های بسیار، لایق عنوان «همین‌که من می‌گم»‌ترین مربی سال ندانست و تنها و تنها علی دایی را شایسته این عنوان تشخیص داد. کارشناسان در تبیین دلیل این اقدام به گفتن این جمله اکتفا کردند که «ندیدید از چشماش داره خون می‌باره؟ حالا خوبه سبیل نداره!»

دلخراش‌ترین مرگ سال
درگذشت رویانا به اتفاق نظر شورای انتخابِ ترین‌های 1388 دلخراش‌ترین، ناله‌ترین و جانسوزترین مرگ سال 1388 بود. رویانا در 8 مهر سال 85 با عمل سزارین متولد شد و زندگی خود را به‎صورت یک بره سالم و شاداب آغاز کرد. او سومین سال زندگی خود را با دردهای مزمن و نامشخص در ناحیه بطنی آغاز کرد. معاینات مکرر انجام شده توسط تیم دامپزشکی قادر به تبیین بیماری او نشد. با این حال ادامه روند تحلیل رویانا به‎همراه عدم تشخیص یک ضایعه خاص، نگرانی‌های موجود در زمینه وجود سندروم مرگ زودرس را تشدید می‌کرد. گرچه ارائه درمان‌های حمایتی، شدت روند تحلیل رویانا را تقلیل می‌داد، ولی این کار قادر نبود از شدت رنج ناشی از بیماری رویانا بکاهد. لذا رویانا نیز با مرگ آسان از تحمل زجر بیماری رهید و دار فانی را وداع گفت. روانش شاد...

آقازاده‌ترین خانم سال
مقام آقازاده‌ترین خانم سال، بدون هیچ اختلاف نظر، با اکثریت مطلق آرای شورا به خانم فائزه هاشمی اعطا شد. شورا دلایل خود را برای این انتخاب به شرح زیر تبیین نمود:
ـ حضور فعال در کلیه تجمعات سیاسی و تفریحی بالای 4 نفر در تهران؛
ـ ابراز نقدهای فوق‌سازنده بر عملکرد دولت نهم در ایام انتخابات؛
ـ شهامت در بیان گفته‎ها، طوری که هرچه به دهانش می‌آید می‌گوید؛
ـ علاقه غیرقابل کنترل به صرف ساندویچ در ساندویچی‌های میدان‌های انقلاب و هفتم‌تیر؛
ـ آقازادگی شدید؛
ـ و... .

پهلوانانه‌ترین زورافزایی سال
انتخاب پهلوانانه‌ترین زورافزایی سال به دودستگی شدید بین اعضای شورای کارشناسان و ناظران آگاه انجامید. در حالی‎که قاطبه کارشناسان حسین رضازاده را به‎عنوان صاحب عنوان «پهلوانانه‌ترین زورافزایی سال» انتخاب کردند، جملگی ناظران آگاه با رد شایعات مطرح‌شده، حسین رضازاده را از این عنوان مبرا دانسته و در برابر نظر کارشناسان وی را صاحب عنوان «سنگین‌ترین یا اباالفضل سال» و بلکه دهه اخیر دانستند. گفتنی است بحث و تبادل نظر برای رسیدن به یک نظر واحد، روز گذشته در پی کتک‌کاری کارشناسان و ناظران به‎جای خاصی نرسید.

کارشناسان و ناظران در پایان برخی دیگر از ترین‌های سال را هم بدون توضیح اضافی به شرح زیر به حضور جهانیان معرفی کردند:
مایکل جکسون: میت‌ترین موزیسین سال
سیدابوالحسن بنی‌صدر: میرحسین‌ترین رییس‌جمهور سابق سال
مترو تهران: پرصاحاب‌ترین موجود زیرزمینی سال
حمید بهبهانی: همین‌طوری‌ترین وزیر راه سال
نه‌ غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران: چیزترین شعار سال
مرضیه وحید دستجردی: وزیرترین زن سال

دلیرترین فعال سیاسی سال
کارشناسان و ناظران آگاه، پس از بررسی عملکرد کلیه فعالان سیاسی (اعم از سبز و غیره) ضمن تقدیر از شجاعت‌ها، رشادت‌ها، حماقت‌ها و سفاهت‌های چندین و چند فعال سیاسی، درنهایت عنوان دلیرترین فعال سیاسی سال را به‎ دلیل فعالیت‌های سازنده در راه پاسداری از وحدت ملی و از پا ننشستن در راه اعتلای میهن به آقای جومونگ از سرزمین متحد بویو و گوگوریو اهدا کردند.

علمی‌ترین، اصولی‌ترین، دقیق‌ترین، حساب‌شده‌ترین و عدالت‌خواهانه‌ترین اقدام سال
انتخاب علمی‌ترین، اصولی‌ترین، دقیق‌ترین، حساب‌شده‌ترین و در عین‎حال عدالت‌خواهانه‌ترین اقدام سال 1388 توسط شورای کارشناسان و ناظران، پس از شور و مشورت بسیار انتخاب شد. دشواری این انتخاب از این‌رو بود که بیشتر اقدامات ضربتی دولت دهم در سال 1388، علمی، اصولی، دقیق، حساب‌شده و در عین‎حال عدالت‌خواهانه بود و انتخابِ‌‎ترین همه این موارد از میان بی‌شمار تصمیمات و اقدامات دولت بسیار مشکل بود. درنهایت با مراجعه به فرهنگ عامه و بررسی لطیفه‎ها، نکته‎ها، جوک‌ها، تکه‎ها و از این قبیل، که بیانگر قضاوت عامه مردم اتفاقاتِ اتفاق‌افتاده می‌باشد، «طرح خوشه‌بندی» به‎عنوان علمی‌ترین، اصولی‌ترین، دقیق‌ترین، حساب‌شده‌ترین و عدالت‌خواهانه‌ترین اقدام سال انتخاب شد. در برتری این طرح بر سایر طرح‌های دولت و دیگر دستگاه‎ها و نهادها همین بس که به‌رغم اعلام تعطیلی این طرح، هنوز روزانه 30 تا 80 پیامک در تأیید جنبه‎های طنزآمیز و بانمک آن برای افراد بالغ جامعه ارسال می‌شود.


سایت محبوب جهان

کتاب‌هایی که کروبی از نمایشگاه خرید! ( طنز )

به گزارش خبرنگار "سحم من نیوز" ، لیست کتب های خریداری شده توسط شیخ اصلاحات بشرح زیر است :

قصه های "من و نن جون"
چگونه مردان جمهوری اسلامی حریف آرای باطله نشدند ؟
سفر خوش؛ آقای صدام
دلبرکان غمگین من ؛ در کهریزک *
معمای حاکمیت قانون در جمهوری اسلامی **
قلعه های ی پرتغالی ، عبای شکلاتی
مناظره با دانشمندان
رویاهای نن جونم (dreams from my nanjon)
جسارت و وقاحت
دیوان ایرج میرزا
صد سال تن هایی
پدر نا خوانده
اطلس گیتارشناسی
صرف میر
نحو میر
هدایته فی النحو
خودآموز جامع المقدمات
المنجد الطلاب
آواره و سایه اش
اصول روانپزشکی کاپلان ***
آیا تو آن گم و گور شده ام هستی ؟
خودآموز ریلکسیشن و تن آسایی
خداحافظ رومن گاری چی ****

____________
* نظارت استصوابی در اداره کتاب تا به کی ؟ اسم اصلی کتاب ؛ روسپیان سودازده من در کهریزک هست .
** نوشته عباس عبدی
*** رفرنس متخصصین اعصاب و روان
**** اثر گری کوپر (!!!!)

174 نماینده مجلس:سران فتنه را سریعا محاکمه کنید

به گزارش برنا، نامه ای خطاب به آیت الله صادق لاریجانی رییس حوزه قضاییه که به امضای 174 نماینده رسید، در صحن علنی مجلس قرائت شد.

در این نامه آمده است، خبر محاکمه حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان به دلیل شکایت یک عنصر فرقه ضاله و همکار صهیونیست ها و سپس محاکمه مدیر مسوول روزنامه جوان در روزهای اخیر و قبل از آن، در ماه های گذشته خبر به دادگاه خواندن روزنامه های ایران، وطن امروز ، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری فارس، و برخی سایت ها و رسانه های انقلابی دیگر به دلیل شکایت سران فتنه و کودتاگران موجب امضای 174 تن از نمایندگان برای آماه شدن این نامه شده است. اکنون در حالی که بیش از یک میلیون تن از مردم و هزار تن از استادان حوزه علمیه و جمع کثیری از وکلا و بیش از 140تن از نمایندگان ملت در سال گذشته با ارایه شکواییه های حقوقی درخواست محاکمه سران فتنه و کودتا را کرده اند، نباید بر رسیدگی به این درخواست های قانونی امروز و فردا در این نامه تسریع در رسیدگی به شکایات سران فتنه تایید شده است و آمده است در شرایطی که به درخواست نمایندگان برای رسیدگی به وضعیت سران فتنه امروز و فردا می شود، کشاندن حامیان ولایت به دادگاه ها جای تاسف دارد.

به یقین اگر این افراد و رسانه های انقلابی در ایام فتنه به وضیفه انقلابی خود عمل نمی کردند، باید مورد بازخواست ومواخذه قرار می گرفتند. آقای لاریجانی که در خط ولایت هستند، و مدافع نیروهای انقلاب می باشند، به خوبی آگاهند که این نوع برخوردها باعث تنفس مصنوعی به جریان فتنه خواهد شد هر چند که در ادامه مسیر این دادگاه ها حکم به برائت رسانه های انقلابی صادر کنند. قطعا این اقدام دستگاه قضا بر اساس دیدگاه مقدس نظام جمهوری اسلامی که به راحتی حتی به عناصر داخلی همراه و همسو با دشمنان خارجی اجازه شکایت می دهد، قابل تأمل است ولی آیا مگر این جماعت اساسا به جمهوری اسلامی اعتقاد دارند که به رای صادره از دستگاه قضایی گردن نهند و اگر چنین بود چرا رای 85 درصدی مردم که با حضور پای صندوق های رای رییس جمهور خود را انتخاب کردند، تسلیم نشدند.

در ادامه این نامه آمده است شکایت سران فتنه از رسانه های انقلابی به دلیل نیاز آنها به تنفس مصنوعی است و جای طرح در دستگاه قضا را ندارد. نشانه این ادعا هم اعتراض اخیر این افراد به حکم صادره برای اعدام پنج نفر از محاربان و بمب گذارانی است که دستشان به خون مردم بی گناه آلوده بوده است. سران فتنه دستگاه قضایی ما را فقط برای زنده نگه داشتن خود می خواهند و ما بر این باوریم که شکایت سران فتنه و کودتا گران مورد حمایت دشمنان انقلاب به دلیل نیاز آنها به تنفس مصنوعی است.

این نامه خاطرنشان می سازد: به همین دلیل معتقدیم این شکایت ها اساسا جای طرح و رسیدگی در دستگاه قضا را ندارد، و الا بیم آن می رود که کودکتا گران نوژه هم سر از خاک برآورند و برای شکایت از نیروهای انقلاب قلم بر دست گیرند، بیم آن می رود که گروهک های ضد انقلاب با وقاهت تمام برای محاکمه قضات و روسای دادگاه هایی که محکومشان کرده اند به دستگاه قضا روی آورند.

نمایندگان مجلس در ادامه در این نامه آورده اند ا عتقاد ما و مردمی که از اعطای فرصت به سران فتنه ابرودر هم کشیده اند برای آن است که این اتفاقات در حالی در گوشه ای از دستگاه قضا و آن هم به دلیل عدم توجه به این نکات در حال رخ دادن است به حضرتعالی با درایت و ورود به هنگام ضمن صدور دستور تسریع در محاکمه سران فتنه و رسیدگی به شکایات ملت ایران ازآنها قبل از فرا رسیدن کودتای انقلاب تقلب از این روند غیر مدبرانه نیز جلوگیری کنید.

مقام فاطمه (س) بزرگترازمقام برخی انبیاء

...بحثی که مربوط به جریان روز است وهمه ما باید از این بحث به عنوان بزرگداشت بی بی، مخصوصاً نسل جوان استفاده بکنیم این است که زن های عالم، زن های کامل، برجسته، بزرگ و بزرگوار خیلی اند؛ مثل اینکه مردان خیلی اند، امّا کسی که مثل علیّ بن أبیطالب بشود، کم است. زن های بزرگ و بزرگوار هم زیادند، امّا کسی مثل بی بی فاطمه بشود، کم است. یک وقتی امام (رض) می فرمود: جبرئیل برای هر پیغمبری که نازل نمی شد ! برای انبیای خاص نازل می شد. این که مرحوم کلینی (رض) در کتاب شریف اصول کافی نقل می کند: جبرئیل بر وجود مبارک فاطمه (س) نازل می شد، این نشانه آن است که مقام آن حضرت نسبت به برخی از انبیاء، بزرگتر و برجسته تر است. این نه برای آن است که زن های بزرگ در عالم کم اند ! اگر از علیّ بن أبیطالب تجلیل می شود، نه برای آن است که مرد های بزرگ در عالم کم اند ! مردان بزرگ در عالم خیلی اند، امّا علی خیلی بزرگ است. زنهای بزرگ هم در عالم خیلی اند، امّا فاطمه خیلی بزرگ است.
همین ابن أبی الحدید معتزلی که به حسب ظاهر سنّی است، در شرح نهج البلاغه می گوید: تاریخ قبل از طوفان نوح در دسترس نیست، ما نمی توانیم درباره قبل از طوفان سخن بگوئیم، ولی از طوفان به بعد تاریخش مدوّن است؛ تاریخ کافران، تاریخ مسیحی ها، تاریخ زرتشتیان، تاریخ یهودیان، تاریخ مسلمانها،تاریخ مردان با دین، تاریخ مردان بی دین، همه مشخّص است. نه در بین بی دین ها مردی به بزرگی علی آمد، نه در بین یهودی ها، نه در بین مسیحی ها، نه در بین زرتشتیها مردی به بزرگی علی آمد ! بعد هم می گوید: ما علی را از منظر جهانی وانسانی می بینیم. کاری کرد که نه مسلمان کرد، نه یهودی کرد، نه مسیحی کرد، نه زرتشت کرد، نه بی دین کرد، نه با دین کرد. علی، علی است !! در مورد علی یک چنین حرفی است که از طوفان نوح به بعد کسی همتای علی نیامد در هیچ ملّتی.
عظمت استثنائی فاطمه (س) در همتائی با امیر مؤمنان (ع)
در همه شئون و مراتب
این علی،هم سنگ و هم طراز فاطمه است. اگر کسی خواست ببیند فاطمه چه قدر مقام دارد، باید بگوید: همتای علی است. اگر درباره این بی بی سخن مطرح هست، برای آن است که او خیلی بزرگ است. جبرئیل برای هر پیغمبری نازل نمی شود و این بی بی وقتی مقام علمی اش روشن می شود که این دو تا خطبه ای که یکی در مسجد، یکی در منزل ایراد کرده اند، آن خطبه ها را ببینند، بعضی خطبه های نهج البلاغه را ببینند؛ خطبه های نهج البلاغه هم یکسان نیستند. بعضی ها عرشی اند، بعضی متوسطند. آن خطبه های عرشی نهج البلاغه را هم ببینند، عمیق ترین جمله های خطبه های عرشی نهج البلاغه را ببینند، آنگاه می فهمند آن بخش های عرشی خطبه های عمیق نهج البلاغه قبل از اینکه علیّ بن أبیطالب (ع) آن خطبه ها را بفرماید، لاأقل 25 سال قبلش همین بانو فرمود. یک خ طابه ای دارد که قابل درک است برای خیلی ها،اما یک خطبه ای دارد که آن به این زودی ها درک شدنی نیست.
مرثیه جگر سوز امیر مؤمنان (ع) پس از دفن حضرت زهرا (س)
خطاب به رسول خدا (ص)
وجود مبارک امیرالمؤمنین در مراسم تجهیز زهرا اشک ریخت. گفتند: چرا می نالی ؟ فرمود: من محرم ترین مرد نسبت به این بانو بودم. او تا الآن به من نگفت پهلویم یا بازویم ورم کرده است ! من الآن که زیر لباس داشتم غسلش می دادم، دستم به آن برآمدگی رسید !! در هنگام دفن آنطوری که در نهج البلاغه هست، رو کرد به قبر مطهّر پیغمبر (ص)؛ گفت: یا رسول الله ! برای من بسیار گران و سخت و تلخ است که این مصیبت را تحمّل بکنم: قلّ عن صف یّت ک صبر ی. ستنبّ ئک ا بنتک النّاز له ب ک السّر یعه اللحائ ق (1). یا رسول الله ! این دخترت که زود به شما ملحق شدند، تمام جریان سقیفه و غیر سقیفه را به عرض شما می رساندکه من هیچ کوتاهی نکردم، هرچه دستور دادی عمل کردم؛ فاحف ها السّئوال و استخب ره الحال(2). شما هم جریان را یکی پس از دیگری از این بانو سئوال بکنید. انسان که دردمند است، دردش را می گوید؛ یک مقداری سبک می شود.
بعد عرض کرد: یا رسول الله ! برای کوبیدن فاطمه (س) تنها هیئت حاکم قیام نکرد ! اینها مردم را هم شوراندند. همه جمع شدند، اجماع کردند تا زهرا را منزوی کنند. آن گزارشی که دخترت به عرض شما می رساند این است که: ل تضافر الامّه علی هضم ها (3). تنها از دولت بر نمی آمد که زهرا را منزوی کند، تنها از ملّت ساخته نبود که زهرا را منزوی کند. این دولت با آن ملّت، این ملّت با آن دولت؛ اینها اجماع کردند که زهرا را منزوی کنند. می بینید سخن از فدک نیست ! شخصیّت فاطمه کسی بود که تا همه جمع نمی شدند، نمی توانستند او را منزوی بکنند. گرچه نتوانستند، ولی بالأخره برای انزوای او همه تلاش کردند. یکی گفت: آتش بیاور، یکی گفت: آتش بزن، یکی گفت غ لاف شمشیر بیاور، یکی گفت غ لاف شمشیر بزن، یکی گفت فدک را بگیر. یکی گفت ... ؛ همه جمع شدند:ب تضافر الامّه علی هضم ها.
آگاهی جامعه پس از روشنگری های حضرت زهرا (س)
این که به حضرت امیر (ع) پیشنهاد دادند که فاطمه یا شب گریه کند یا روز، این نه برای آن است که مثلاً گریه حضرت زهرا (س) نمی گذاشت کسی بخوابد و باعث اذیّت است، اینها نبود. اینها چون مکرر از پیغمبر شنیدند که رضای زهرا، رضای خداست؛ غضب زهرا، غضب خداست. رضا و غضب فاطمه (س) رضا و غضب پیغمبر است؛ رضا و غضب پیغمبر، رضا و غضب خداست. اینها می گفتند: این همه گریه آن حضرت نشانه آن است که از ما ناراضی است. برای اینکه زن های مهاجر و انصار بعد از جریان سقیفه وقتی رفتند، حضرت خطبه دوّم را خواند. این خطبه دوّم خیلی فولادین است. ببینید برای هر کلمه اش باید به لغت مراجعه کنید؛ این زن های مهاجر و انصار آمدند به مردهایشان گفتند، آنها دوباره برگشتند جبران کنند، فرمود: گذشت ! این خطبه دوّم و خطبه اوّل؛ که خطبه اوّل در مسجد، خطبه دوّم در منزل، این ها را بیدار کرد؛ فهمیدند که حضرت از آنها ناراضی است. گفتند: یک قدری نارضایتی اش را کم کند. سخن از گریه نبود ! می دانستند مقام این بی بی چیست.
نفرین فاطمه (س)، سبب نزول بلائی غیر قابل جبران
ظاهراً مرحوم شیخ مفید نقل می کند وقتی بی بی (س) آمد و علیّ بن أبیطالب رابا آن وضع، با سر برهنه، زیر منبر، بالای سرش یک شمشیر دید؛ فرمود: خلّ ابن عمّی أو لأکش فنّ رأس ی ب الدّعاء، فرمود: دست از پسر عموی من بردارید وگرنه سرم را برای نفرین کردن برهنه می کنم؛ سخن از لرزش ستون مسجد نبود ! مرحوم شیخ مفید نقل می کند که وجود مبارک علیّ بن أبیطالب به سلمان فرمود: یا سلمان ! نّی أری جنبتی المد ینه علی تکف ها، سلمان ! همین که زهرا تصمیم به نفرین گرفت، من می بینم دو طرف مدینه دارد می لرزد، نه ستون مسجد !. اگر این عذاب بیاید، چه کنیم ؟ ! اگر این شهر زیر و رو بشود، چه کنیم ؟!اگر شما خطبه زینب کبری (س) را در کوفه قرائت کنید، می بینید بسیاری از جمله های بلند خطبه در بازار کوفه از خطبه نورانی فاطمه زهرا (س) گرفته شده.
مصیب های تلخ زهرا (س)، آغاز حوادثی ناگوار برای معصومان (ع)
اگر مرحوم صدرالمتألّهین (رض) در آن رساله شریفش می گوید: حسین بن علی را در سقیفه بنی ساعده شهید کردند، همین است: قت ل الحس ین بن علی ف ی سق یفه. او می گوید: اگر نبود آن آتش زدن یا آتش آوردن در خانه فاطمه، هرگز خیمه های بچّه های أبی عبدالله را به آتش نمی زدند.


سخنرانی آیت الله جوادی آملی (مدظلّه) در جمع اساتید و دانشجویان شرکت کننده در طرح ولایت و اقشار مختلف مردم دماوند به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) مسجد جامع دماوند ؛ 21/ 5/ 1381

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 202 -اصول کافی/ 2/ کتاب الحجّه/ باب مول د الزّهراء (س)
(2) نهج البلاغه/ همان،اصول کافی/همان (3) نهج البلاغه/ خ 202
خوان حکمت روزهای دوشنبه وپنج شنبه منتشر می شود

عاقبت این عشق...


سینه ریحانه پیامبر(ص) و میخ در؟ لطافت گل و خشونت درفش؟ نه، هیچ تناسبی نبود اما کینه و حسادت و نفاق که فوران کند، تنها میل عقده گشایی دارد. گویا انتقام همه کفر را یکجا از پیامبر اعظم و فرزند و جانشین او گرفتند. میخی که سینه ریحانه النبی را آزرد و فریاد او را تا عرش برد، میخ دیانت و ولایت بود که تا ابد محکم کوبیده شد. و فاطمه خود چنین اراده کرده بود که با وجود داغ داری رحلت پیامبر(ص)، یکجا برای رسالت و ولایت سینه سپر کند. فاطمه(س) می خواست فدیه و فدایی ولایت باشد وگرنه او را با فدک چه کار؟! مگر نه اینکه مولای متقیان فرمود «و ما اصنع بفدک و غیرفدک... مرا به فدک و غیرفدک چه کار حال آن که جایگاه نفس، فردا گور است که در تاریکی آن نشانه های وجودش از بین می رود» (نامه 45نهج البلاغه)
آیا باید از یهودی سند آورد که چون دید علی(ع) را دست بسته و کشان کشان می برند، به حقانیت او شهادت داد. و چون پرسیدند که تو را چه می شود، گفت «این علی که امروز چنین دست بسته می برند، صاحب ذوالفقاری است که همین چند سال پیش پهلوانان عرب را یکی پس از دیگری بر زمین زد و کسی از عرب و عجم جرئت ایستادن در برابر بازو و شمشیر او را نداشت. او عمرو بن عبدود را بر زمین کوبید و در قلعه خیبر را از جا کند که چهل تن نمی توانستند. او اکنون هم اگر اراده کند می تواند کل مدینه را به هم بریزد و حکومت را به دست گیرد اما سکوت کرده است.» حقانیت و اخلاص از این بالاتر؟! از جناب عایشه دختر ابوبکر سند می آورم که گفت «من روی زمین کسی را راستگوتر از فاطمه جز پدرش ندیدم.» آیا فاطمه و فدک و اقامه دلیل و ارائه سند؟! عایشه تو بگو آیا این گل رنجور را که امروز بین در و دیوار با تازیانه می نوازند، همان نیست که گفتی «من در میان مردم کسی را شبیه تر از فاطمه به پیامبر از نظر کلام و گفتار ندیدم؛ چون بر رسول خدا وارد می شد، پیامبر خوشامد می گفت و او را به سینه خود می چسباند و دستش را می بوسید و او را جای خود می نشاند»؟ نه، اینها که عایشه می گوید مربوط به روزگار اصحاب کهف نیست که 309 سال از آن گذشته و غبار گرفته باشد. عایشه، همین چند ماه پیش را می گوید.
عشق آسان نبود چندان که در آغاز می نمود. البلاء للولاء. رنج و بلا برای دوستان و عاشقان است. طلای ناب باکی از فرو رفتن در آتش ندارد که این بر عیار و تابندگی او فزاید. هم برای فاطمه این گوهر مکنون و محجوب خلقت تلخ بود در خانه یکایک صحابه را زدن و به یاری علی(ع) فراخواندن. و هم برای علی این مظهر قدرت و غیرت الهی، که گوشه نشین شود و خار در چشم و استخوان در گلو صبر کند و پای خدا بنویسد- صبرت و احتسبت حتی أتاک الیقین- تا بدانجا که از زهرای رنجور بشنود «چرا مانند جنین به خود پیچیده ای»؟ اما «راضیه» و «مرتضی» شدن که بی بلا و ابتلا نمی شود. و گویا لسان غیب حافظ، فقط برای فاطمه و علی سروده است:
در کار گلاب و گل، حکم ازلی این بود
کان شاهد بازاری، وین پرده نشین باشد!
علی، خدا را برگزیده بود و فاطمه، علی را. که خدا، علی را برگزیده بود. شمع وجود فاطمه در آن دو سه ماه، در فرقت مصطفی سوخت و با غربت مرتضی ساخت. که آن میزبان جبرئیل باور داشت «انّ السعید کل السعید من احبّ علیاً فی حیاته و بعد موته. خوشبخت تمام، کسی است که به علی در حیات و مماتش عشق بورزد». فاطمه باید می سوخت و می ساخت. شمع و گل و پروانه ای را دیده ای که یارای دو ماه سوختن و ساختن داشته باشد؟! به قول شاعر؛ عاقبت این عشق هلاکم کند- در گذر کوی تو خاکم کند.
نگاه نکن که فاطمه به مولا می گفت چرا مانند جنین به خود پیچیده ای. از سر دریغ و افسوس بود نه اعتراض. آن روز فاطمه را ببین که به خشم آمد و دست به آسمان گشود تا نفرین کند. و مگر، رد خور داشت غضب و نفرین دردانه خلقت که پیامبر اعظم در توصیف او فرموده بود «هر کس فاطمه را خشنود کند، خدا را خشنود ساخته و هر کس او را به غضب آورد، خداوند را غضبناک ساخته است». آن روز که مولای مظلوم را به مسجد بردند و تیغ کشیدند که یا بیعت کن یا گردنت را می زنیم، باز زهرا بود و زهرا، تنهای تنها. طاقتش طاق شد و به یکی از همان ها گفت اگر دست از علی برندارید، به شکایت کنار مرقد رسول خدا می روم. سپس دست حسنین علیهماالسلام را گرفت و کنار مرقد پیامبر رفت تا جماعت را نفرین کند. «سلمان فاطمه را دریاب، گویی دو طرف مدینه را می نگرم که به لرزه درآمده است. به خدا سوگند اگر فاطمه در کنار قبر پیامبر نفرین کند، مهلتی باقی نمی ماند و زمین همه آنها را در کام خود فرو می برد». علی بود که سلمان را پی فاطمه می فرستاد. اما مگر فاطمه در برابر قصد جان علی کردن صبوری تواند؟ «سلمان! آنها قصد جان علی را دارند و من بر این صبر نتوانم، مرا به حال خود واگذار تا جانب مرقد پدرم روم، مو پریشان کنم، گریبان چاک دهم و به درگاه خدا فریاد سر کنم».
سلمان که فاطمه را برای نفرین مصمم یافت، گفت علی مرا فرستاد و فرمود که بگویم به خانه بازگردید و از نفرین خودداری کنید. «حال که چنین است برمی گردم و صبر می کنم و می شنوم- به جان می خرم- سخن او را و اطاعت می کنم». و دیگر بار که این اتفاق تکرار شد، فاطمه(س) به سلمان فرمود «وای بر آنها سلمان! آنها می خواهند فرزندانم حسن و حسین را یتیم کنند. به خدا سوگند از مسجد خارج نمی شوم تا علی را به چشم سالم ببینم». و چون مهاجمان دست از امام کشیدند و حضرت جانب دختر پیامبر بازگشت، فاطمه محبت خود به امیرمؤمنان را چنین باز گفت «روحی لروحک الفداء و نفسی لنفسک الوقاء یا اباالحسن... روحم فدای روح تو و جانم سپر بلای جان تو یا اباالحسن! اگر در خیر و نیکی به سر بری، با تو خواهم بود و اگر در سختی و محنت سرکنی با تو سرخواهم کرد».
بار غم عشق او را گردون نیارد تحمل
چون می تواند کشیدن این پیکر لاغر من
این راز سوختن فاطمه با علی و برای علی است. و راز حیرت من و تو و تاریخ که نازکی طبع گل و ریحان را چه نسبت با میخ و تازیانه و آتش؟ محبت مولا را بر سینه فاطمه ضرب نمی کردند، پس بر کدام سینه می زدند؟ و میخ ایمان بر سینه او نمی کوبیدند تا به ابد محکم و استوار بماند، بر کدام سینه می کوبیدند؟ وگرنه فاطمه را با فدک و غیرفدک چه کار آنجا که فرشته وحی را جواب کرده بود، فرشته ای که پیغام آورده بود هر چه می خواهی بگو تا بشود. «لذت خدمت پروردگار، مرا از هر خواسته ای بازداشته. لا حاجه لی غیر النظر الی وجه الکریم. هیچ حاجتی ندارم جز نظر به جمال کریم پروردگار.»
فاطمه از جنس این قوم نبود. جان او برای علی می رفت و رفت. مگر نشنیدی که به زنان عیادت کننده می گوید «به خدا صبح کردم در حالی که بی میل به دنیای بی وفای شما و غضبناک از مردانتان هستم. آنان را آزمودم و همه را دور انداختم. و چه قدر زشت است سستی عقیده و تباهی سخن... به خدا سوگند که دنیا ریسمان بندگی بر گردن آنها انداخت و دام خود را برای آنان گسترد. پس مرگ و ذلت برای قوم ستمکار باد! وای بر آنان! از علی به کجا روی برگرداندند؟ سوگند به خدا که دشمنی آنها با علی تنها به خاطر برندگی شمشیر و استواری و پایداری در راه حق و ثبات قدم او علیه باطل است... همانا نطفه فتنه و فساد بسته شد و اکنون منتظر بارور شدن آن باشید و پس از این به جای شیر، از شتران خود خون کثیف و سم سوزان بدوشید و هر روز شاهد فتنه و آشوب و ستم ظالمان باشید... شما را به استبداد ستمگرانی بشارت می دهم که جمعتان را درو خواهند کرد». و با ام سلمه بود که فرمود «صبح کردم در میان حزن و غم و اندوه غوطه ور. پیامبر رفت و بر جانشین او ستم شد. به خدا سوگند آن کس که بر امام او ستم شود و نه به دستور خدا و نه توصیه رسول با او عمل نکند، حجاب حرمت او دریده و هتک می شود. اما آنچه با علی کردند، کینه های جنگ بدر و میراث جنگ احد بود که در قلب های منافقان تا به حال مخفی بود و هر لحظه احتمال این فتنه می رفت و اکنون که پیامبر رحلت کرده، آن کینه ها بیرون ریخته است.»
صحابه ای که مسموم نفاق بودند، ایمان را بالا آوردند چندان که حضرت فرمود «خداوند اطاعت ما را مایه نظام دین و امامت ما را امان از تفرقه و جهاد را مایه عزت اسلام قرار داد... آنگاه که خداوند، خانه پیامبران و آرامگاه اولیا را برای پیامبرش برگزید، نفاق پنهان در شما ظاهر شد و جامه دین کهنه گردید... و شیطان سر از مخفیگاه به در آورد و شما را فراخواند، دید که پاسخگوی دعوت باطل او هستید و برای فریب خوردن آماده اید... پس به کجا برمی گردید با آن که راه را شناخته اید؟ و چه چیز را کتمان می کنید پس از آن که حقیقت را دریافته اید؟ آیا پس از آن که ایمان آوردید دوباره مشرک می شوید؟... همانا شما را می بینم که به عیش و نوش و رفاه چسبیده اید و آن را که شایسته بود به عنوان مولا و مقتدای خود برگزینید، از خود دور ساخته اید و به خیال خود از سختی به آسایش رهنمون شده اید. پس آب]ایمان[ را که در دهان خود جمع کرده بودید، یکباره همه را بیرون ریختید و هر چه را خورده بودید، بالا آوردید و برگرداندید (و البته به فرموده قرآن) کفر شما و تمام انسان های روی زمین زیانی به خدا نمی رساند...»
او از جنس این قوم نیست، پس با گریه وصیت می کند که امیرمؤمنان، دردانه پیامبر را شبانه و غریبانه غسل و کفن کند و به خاک بسپارد؛ گمنام و بی نشان. اندوه بر جان فاطمه حاکم شده است. «جانم محبوس آه و اندوه است و کاش که به همراه آه از تن خارج شود». علی دلداریش می دهد «گریه نکن، به خدا سوگند این سختی ها در راه خدا برای من ناچیز و کوچک است». اما امشب که خلوت و تاریکی، همراز مولا شود، گریه است که بی امان بر علی هجوم خواهد آورد.
- سلام بر تو ای رسول خدا از جانب من و دخترت که در جوارتو فرود آمد. و چه زود به تو پیوست! ای پیام آور خدا در فراق برگزیده تو طاقتم کم شد و تاب و توانی نمانده، مگر اینکه به سختی مصیبت فراق تو تأسی کنم... امانت به صاحبش بازگشت... اما غم من همیشگی و شبم به بیداری است تا آن که خداوند همان جایگاه را که تو در آن اقامت داری برای من برگزیند. و به زودی دخترت تو را باخبر خواهد ساخت که چگونه امتت برای از بین بردن حقوق او اجتماع کردند. به اصرار از او بپرس و از حال او خبر بگیر. این در حالی است که روزگاری نگذشته و یاد تو هنوز فراموش نشده است. و سلام بر شما، سلام کسی که وداع کند نه سلام کسی که رو گردان و آزرده خاطر است. پس اگر باز گردم نه به جهت ملال و خستگی است و اگر بمانم نه به جهت بدگمانی به آن وعده ای است که خداوند به صابران داده است.
فردا که آفتاب بدمد، اول ماجراست.تا آن مبارک سحری که فریاد فزت و رب الکعبه به آسمان برخیزد، 92 سال پرماجرا در پیش است، تا آن روز که مشتاق مهجور فاطمه شهادت دهد «به خدا سوگند، با مرگ و شهادت چیزی به سراغ من نیامد که ناخوش داشته باشم، من مانند جوینده ای هستم که ناگهان به مطلوب خود دست یابد و تشنه ای که در ظلمت بیابان ناگهان به آب رسد».
فدیه و صبر و وفا را امشب و فردا باید آموخت. شب قدر فاطمه است و علی امشب. شب قدر حبیبه خداست که فرمود «هرکس عمل خالص خود را نزد خدا فرستد، خداوند بهترین مصلحت را برای او نازل می کند».


محمد ایمانی

خانواده مهدی هاشمی از کشور خارج شدند


همسر و دو فرزندش مهدی هاشمی با هدف دور شدن از فضای سیاسی جامعه از کشور خارج شدند. 

خروج خانواده مهدی هاشمی از کشور در حالی است که دستگاه انتظامی همچنان حکم جلب مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی را در دست دارد . 
گفته می شود خروج مهدی هاشمی از کشور اولین بار به دلیل و بهانه ادامه تحصیل بوده این در حالی است که وی در ایران در دوره دکتری دانشگاه آزاد مشغول تحصیل بوده است. 
در همین راستا شبکه ایران نیز نوشت که خانم "فرشته هاشمی" همسر مهدی هاشمی به همراه دو فرزندش به لندن رفته و قبل از پیوستن به همسر، به برخی اطرافیان خود اعلام کرده است که قصد بازگشت به ایران را ندارد. 

گفتنی است، عروس آقای هاشمی رفسنجانی در جریان ناآرامی های روز 12 مرداد سال 88، در اطراف میدان ونک دستگیر شده بود. البته‌ وی اندکی بعد و با وساطت های صورت گرفته آزاد شد.
اما اخبارتاییدنشده درباره مهدی هاشمی برای سکونت همیشگی در لندن در حالی منتشر شده که حدود یک ماه پیش، قوه قضائیه حکم جلب وی را صادر کرده است.

با این حال افکار عمومی در انتظار پاسخ مناسب مسئولین انتظامی و قضائی به این خبر هستند.