شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

قطع تماس سران فتنه با بیگانگان گام اول برخورد است

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه دیروز در نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف از «گام اول برخورد با سران فتنه» تا «پرونده عقرب سیاه» به ایراد توضیحات پرداخت.
پرونده متهمان بیمه ایران، اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در شهرهای مختلف، دستگیری فائزه هاشمی، دستگیری عوامل ترور شهید ژاله، پرونده های زمین خواری، کاهش اطاله دادرسی و... از دیگر موضوعاتی بود که محسنی اژه ای با اشرافی مثال زدنی و پاسخ های شفاف قضایی در این نشست خبری مطرح کرد.
دادستان کل کشور در ابتدای نشست خبری دیروز برعزم جدی دستگاه قضایی مبنی بر برخورد قاطع با اشرار و کسانی که امنیت و آرامش مردم را سلب می کنند تاکید کرد و خبر داد: حکم 4 نفر از کسانی که در تهران، پاکدشت و بعضی از شهرهای نزدیک به پایتخت اقدام به آدم ربایی و تجاوز به عنف کرده بودند صادر شده و تشریفات اجرا را طی می کند.
سخنگوی دستگاه قضایی همچنین به موضوع مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در شهرهای یزد، اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی تعدادی از افراد که در امر مواد مخدر فعالیت های سنگین داشتند طبق قانون محاکمه و محکوم به اعدام شدند و حکم درباره آنها پس از طی مراحل قانونی اجرا شد.
محسنی اژه ای افزود: در این میان چهار نفر در حمل 300 کیلوگرم هروئین مشارکت داشتند، فردی هم بود که 31 کیلوگرم کراک به همراه داشت و یک نفر دیگر 60 کیلوگرم مرفین حمل می کرد.
پرونده عقرب سیاه و ورود مستقیم رئیس قوه
در ادامه سخنان ابتدایی سخنگوی قوه قضائیه، وی در خصوص پرونده عقرب سیاه نیز گفت: این فرد براساس جرایم متعددی که مرتکب شده بود به 10 سال حبس، شلاق و جزا محکوم شد و حکم وی مورد تایید و ابرام قرار گرفته و اکنون در مرحله اجراست.
وی با اشاره به اتهام تجاوز به عنف در این پرونده، افزود: دادگاه، متهم را از این اتهام تبرئه کرده بود که ریاست قوه قضائیه شخصاً این پرونده را پی گیری کردند و بدون اغراق کل پرونده را مورد مطالعه قرار دادند. سپس نسبت به این تبرئه اعتراض داشتند و از آنجائیکه مدعی العموم و شکات می توانند به رای صادره از سوی دادگاه اعتراض کنند تقاضای اعتراض تجدیدنظر صورت گرفته تا مراحل بعدی طی شود.
محاکمه سران فتنه
محسنی اژه ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره محاکمه و مجازات سران فتنه و موضوع بازداشت خانگی آنها تصریح کرد: ما امروز از فتنه عبور کردیم، فتنه زمانی است که قضایا مبهم باشد و فضا برای عده ای تاریک باشد و مرزها مشخص نباشد اما امروز دست اجانب و تحریکات ضد انقلاب واضح و مشخص است و ضد انقلاب بصورت عریان به میدان آمده و طبیعی است که از این به بعد سیاست برخورد با آنها نیز متفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با روشن شدن فضا عده ای از افرادی که پیش از این سخنی درباره سران فتنه نگفته بودند از آنها اظهار انزجار کردند، گفت: خوشبختانه با سران فتنه اتمام حجت شد و امروز این افراد هیچ جایگاهی در بین ملت ندارند.
سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: درخصوص سران فتنه پس از اتمام حجت ها و انذارها در قدم اول ارتباطات آنها اعم از رفت وآمد و ارتباطات تلفنی و غیر تلفنی آنان محدود شده و بنابر اقتضائات قدم های بعدی نیز برداشته خواهد شد و اکنون آنها در محدودیت به سر می برند. اما دستگیری و محاکمه آنها انجام خواهد شد.
تعقیب و محاکمه فتنه گران خارج از کشور حتمی است
در ادامه این نشست، خبرنگار کیهان با اشاره به تاکید سخنگوی دستگاه قضایی مبنی بر اینکه امروز ضد انقلاب بصورت عریان به صحنه آمده است پرسید: در این میان جماعتی که تبعه ایران هستند و به خارج از کشور گریخته اند در بیرون از مرزها با فتنه گران و اغتشاشگران همکاری تنگاتنگ دارند و هر روز در رسانه های ضد انقلاب مرتکب دروغ پراکنی و اتهام افکنی به نظام و مسئولان ارشد نظام هستند، آیا دستگاه قضایی در این باره برنامه ای برای محاکمه قضایی آنها از طریق دادگاه های کشورمان ندارد؟ که محسنی اژه ای پاسخ داد: کسانی که مرتکب جرم شده و تبعه ایران هستند حتی اگر در خارج از کشور باشند این امکان وجود دارد که تحت تعقیب و پیگیری قرار بگیرند وی افزود: افرادی که اشاره کردید خیلی ذلیلانه با آمریکا و بیگانگان همکاری دارند و این روسیاهی است که برای آنان باقی می ماند.
اژه ای با تصریح بر اینکه این عده پیش از این ادعاهایی درباره عضویت در نظام داشتند گفت: حتما برای این افراد پرونده تشکیل خواهد شد و آنها باید تعقیب شوند و اگر به ایران بیایند در اینجا محاکمه می شوند وگرنه دادستان از طریق مراجع بین المللی پیگیری خواهد کرد.
دادستان کل کشور اضافه کرد: دادستان های هر استان و دادستان تهران می توانند علیه این افراد اعلام جرم کنند و برای آنها پرونده تشکیل دهند و آنان را تحت تعقیب قرار دهند.
پرونده بیمه
دادستان کل کشور در مورد آخرین وضعیت پرونده اختلاس از بیمه ایران با بیان این که دو جلسه این دادگاه برگزار شده و جلسات ادامه می یابد، خاطرنشان کرد: این پرونده تنها نسبت به همان 54 نفر در دادگاه در حال رسیدگی است زیرا برای این افراد کیفرخواست صادر شده و پرونده تکمیل شده است اما متهم دیگری نیز هست که تحقیقات در مورد وی ادامه دارد و از این جهت نمی توان گفت که پرونده همه متهمان این پرونده به دادگاه ارسال شده است.
محسنی اژه ای در خصوص علت مطرح شدن این پرونده در دادگاه کیفری استان نیز گفت: از آنجا که در کیفرخواست صادره به ماده 4 قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری استناد شده و در این ماده مجازات های 15 سال حبس تا حبس ابد و حتی مفسدفی الارض پیش بینی شده است لذا رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری استان بوده است.
در این باره گزارشی به قوه ارائه نشده
خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضایی، سؤال کرد که آیا دستگاه قضایی بنا ندارد به اتهامات «فائزه هاشمی» که در روزهای اخیر نیز دستگیر شده بود رسیدگی کند؟ محسنی اژه ای پاسخ داد: اخیرا گفته شد که وی دستگیر و آزاد شده است ولی از ناحیه نیروی انتظامی در خصوص وی نه گزارشی به صورت رسمی به قوه قضاییه واصل شده و نه کسی را تحویل داده اند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دستگیری عوامل به شهادت رسیدن «صانع ژاله» نیز گفت: به دلیل این که تحقیقات این پرونده تکمیل نشده و به قوه قضاییه ارسال نشده اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارم.
همچنین خبرنگاری پرسید آیا همانگونه که برای برخورد با سران فتنه مصلحت اندیشی می شود، برخورد با عوامل حادثه کهریزک، کوی دانشگاه و مجتمع سبحان نیز تابع مصالح است؟ محسنی اژه ای در پاسخ به این سؤال تاکید کرد: برخی از پرونده هایی که نام بردید در دادگاه است و حکم نیز در مورد آنها صادر شده و برخی دیگر در مرحله تحقیقات قرار دارد، اما بحث مصلحت اندیشی مطرح نیست، بلکه همواره گفته ام رسیدگی به پرونده ها تابع اقتضائاتی است که هر زمان این اقتضائات فراهم شود به آنها رسیدگی خواهد شد.
وی افزود: به عنوان مثال در مورد پرونده دادستان سابق تهران مشخصا از مجموعه ذیربط سؤال کردم که گفتند در این زمینه استعلاماتی صورت دادند اما هنوز پاسخی نیامده است و به محض پاسخ به استعلامات، تصمیم گیری می شود زیرا استعلاماتی هستند که در تصمیم قاضی موثرند.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حسن یونسی، محمد صالح نقره کار و عبدالله رمضان زاده با تایید بازداشت این افراد گفت: آنها در بازداشت به سر می برند. پرونده در مرحله رسیدگی است و منجر به صدور کیفرخواست نشده است. البته محمد صالح نقره کار در خصوص اتهام جدیدی دستگیر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد