شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

اکبر گنجی: ما بی شماریم یعنی چه؟! جنبش و شبکه کجا بود؟

اکبر گنجی ول کن معامله نیست! او پس از آن که به استناد نظرسنجی های اصلاح طلبان و اظهارات کسانی چون بهزاد نبوی، تاج زاده، رمضان زاده و عبدی ثابت کرد تقلب واقعیت ندارد و سپس تحت فشار به قول خودش «استبداد سبز» مجبور شد عقب نشینی کند، باز هم به فتنه گران و اپوزیسیون ضد انقلاب گیر سه پیچ داده که کو؟ کدام جنبش و شبکه اجتماعی سبز؟!
وی در ادامه پرسش های خود از ماهیت مفقود «جنبش سبز» می نویسد: آنانی که از جنبش سبز سخن می گویند باید روشن سازند که اصطلاح جنبش را دقیقاً به چه معنایی به کار می برند؟ اگر جنبش به معنای وجود شبکه های اجتماعی غیررسمی است، دو نکته باید روشن شود؛ اول- این شبکه ها به چه معناست. دوم- شبکه اجتماعی هر معنایی که داشته باشد، باید با شواهد و قرائن نشان داد که به همان معناست، اینک روابط شبکه بالفعل میان سبزها وجود دارد. اعتراض یکی از ارکان جنبش های اجتماعی است. چرا شاهد اعتراضات سیاسی سبزها نیستیم؟ آیا متغیر سرکوب به تنهایی رفتار سبزها و عدم وجود اعتراض سیاسی را توضیح می دهد؟
وی با اشاره به ناتوانی فتنه گران از برگزاری تجمع و تحصن و اعتصاب و... می نویسد: جنبش های اجتماعی از طریق اعتراض های پرتعداد، میزان پایگاه اجتماعی و قدرت خود را به رخ رژیم ها می کشند. سبزها در عین این ادعا کنش خاصی بروز نمی دهند. با این حساب «ما بیشماریم» یعنی چه؟ شاید «سرکوب گسترده» توجیه مفیدی باشد. ]اما[ خارج از کشور را چگونه باید تبیین کرد؟ گفته می شود حدود 3 میلیون ایرانی در کشورهای خارجی اقامت دارند. «ما بیشماریم» در خارج چه معنایی دارد؟ ساده ترین مدعا، مدعای وجود بیشمار ناراضی است. «بیشمار ناراضی» یعنی چه قدر؟ 95 درصد؟ 90 درصد؟ 75 درصد؟ فرض کنیم 90 درصد ایرانیان مقیم دیگر کشورها ناراضی هستند. متغیر سرکوب هم در خارج وجود ندارد. آیا سبزها می توانند در یک روز تعطیل، 10 درصد (300هزار تن) یا 5 درصد(150هزار تن) از این جمعیت را برای حرکتی اعتراضی در سراسر دنیا گرد آورد؟ اختصاص چند ساعت وقت برای یک تظاهرات در خارج هیچ هزینه ای ندارد. اگر چنین امکانی وجود ندارد، متغیر «سرکوب» نمی تواند توجیه گر مسئله باشد. در این صورت چرا تحلیلگر نباید در وجود شبکه های اجتماعی سبز شک و تردید کند؟ و چرا نباید ناظر بیطرف مجاز نباشد که بگوید شبکه های این چنینی وجود خارجی ندارد؟
یادآور می شود گنجی در پی انتشار تحلیل های اخیر خود با موجی از ناسزا و فحاشی محافل ضد انقلاب مواجه شد چندان که «ا.ن» طنزنویس قریحه خشکیده فراری، او را به چارپایی تشبیه کرد که سم بر زمین می کوبد! با این حال باید گفت که ظاهراً گنجی با وجود سم و دمی که برای او بسته اند، بهتر از دیگر هم قطارانش در خارج واقعیت آشفته فتنه سبز را درک کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد