شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

بوش از قصد خود برای جنگ افروزی علیه ایران پرده برداشت

خاطرات تازه منتشر شده جرج بوش نشان می دهد بحث حمله به ایران از مدت ها قبل در دولت امریکا مطرح بوده اما هرگز اجرا نشده است.
به گزارش پرس تی وی، جرج بوش پسر در کتاب خاطراتش که تحت عنوان «لحظات تصمیم گیری» منتشر شد، می نویسد: «من به پنتاگون دستور دادم تا بررسی های لازم برای حمله به ایران را انجام دهد. این حمله می توانست حداقل موقتا ساخت بمب را متوقف سازد.» روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف سه شنبه (18 آبان) گزارش داد، بوش در کتابش از مخالفت مشاوران امنیت ملی امریکا با حمله نظامی به ایران و امکان افزایش مخالفت ها از سوی مردم ایران سخن می گوید.
بوش در دفاع از تصمیمش برای حمله نظامی علیه ایران گفت: «یک مسأله روشن است. امریکا نباید هرگز به ایران اجازه دهد با بمب اتمی جهان را تهدید کند.» امریکا و متحدان غربی اش از جمله اسرائیل ایران را به تلاش برای دست یابی به سلاح اتمی متهم می کنند اما مقامات ایران تاکنون بارها ضمن رد این اتهام ها، بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی تهران تاکید کرده اند.
این درحالی است که تهران به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) حق دارد برنامه های اتمی صلح آمیزش را دنبال کند. کتاب 479 صفحه ای بوش که قرار است نهم نوامبر در امریکا منتشر شود، همچنین از برنامه های دولت وقت امریکا برای حمله علیه تاسیسات احتمالی اتمی سوریه به درخواست ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل پرده برمی دارد. در بخش هایی از این خاطرات همچنین آمده است، اولمرت در گفت وگویی تلفنی با رئیس جمهور وقت امریکا (جرج بوش)، بمباران محل این سایت اتمی را خواستار می شود اما بوش از حمله نظامی به این سایت به دلیل کمبود شواهد امتناع می کند. پس از این گفت وگوی تلفنی، بوش درباره این موضوع با مشاوران امنیت ملی گفت وگو می کند اما نمی تواند مدارک روشنی در این باره به دست آورد. بوش در خاطراتش می نویسد، بمباران تاسیسات منتفی شد اما بمباران یک کشور بدون هیچ گونه هشدار یا ادله از پیش اعلام شده، می توانست اثرات مخربی برای امریکا به دنبال داشته باشد. بوش در پاسخ به اولمرت می گوید: «نمی توانم حمله به کشوری را توجیه کنم مگر آن که آژانس های اطلاعاتی از برنامه تولید بمب در این سایت خبر دهند.» بوش در کتابی درباره خاطراتش از زمان ترک مصرف مشروبات الکلی در سال 1986 تا تصمیم به حمله به عراق در سال 2003 و بحران اقتصادی در بازارهای امریکا در سال 2008 نوشته است. چهل و سومین رئیس جمهور امریکا که میزان محبوبیتش در دوران ریاست جمهوری به پایین ترین حد در تاریخ این کشور رسید، امیدوار است، زمانی که مردم این کتاب را می خوانند، درباره وی با نظر مساعدتری قضاوت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد