شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

چین آماده تحویل سامانه موشکی شبیه اس300 به ایران است

یک روزنامه روسی تأکید کرد: کشورش با نقض یک طرفه قرارداد بسیار مهم فروش موشک اس300 به ایران بسیاری از بازار تسلیحاتی خود را در ایران و حتی کره شمالی از دست داد.
روزنامه «ترود» چاپ مسکو در گزارشی از این ماجرا نوشت: بلافاصله با برهم زدن چنین معامله ای از سوی روسیه پکن جای این کشور را پر کرد و به تهران پیشنهاد کرد که سامانه چینی شبیه به اس300 را بخرد.
به نوشته این روزنامه، مسکو که از صدور اس300 به ایران خودداری کرد، نه تنها بازار تسلیحات بلکه بازارهای دیگر این کشور را از دست داد. این گرایش در روابط نه تنها با ایران بلکه با کره شمالی هم شکل می گیرد. روسیه همیشه یکی از شرکای اساسی این کشورها بود ولی اکنون این بازارها را از دست می دهد.
به گفته کارشناسان، از اول انتظار می رفت که چین فوراً جای خالی شده در بازار ایران را به خود اختصاص دهد. رجب صفروف- رئیس مرکز مطالعه ایران معاصر- در مصاحبه با «ترود» اظهار کرد: «تهران واقعاً به سامانه ضدهوایی احتیاج دارد. چرا که محمود احمدی نژاد تقریباً هر هفته تهدیدهای ایالات متحده و اسرائیل را می شنود که می توانند به کشور متبوع وی ضربات موشکی وارد کنند.»
ترود به نقل از یک منبع در دولت ایران ادعا کرد: «چین مدت ها پیش حاضر بود سامانه های ضدهوایی خود را به ایران پیشنهاد کند ولی منتظر تصمیم نهایی دمیتری مدودف بود.»
به گفته او، پکن می خواهد نه تنها موشک ها بلکه رادارها را هم بفروشد.
به گفته صفروف، جدال بین ایران و روسیه به نفع چین تمام شد آن ها با خوشحالی تمام بازار آزاد شده را می گیرند و بعید است که از آن خارج شوند.
این کارشناس توضیح داد که روسیه می توانست از محل فروش اسلحه به ایران تا 13میلیارد دلار به دست آورد و نیز از محل طرح های هواپیمایی مشترک با ایران یک میلیارد دلار کسب کند.
در ماه های آینده در ایران مناقصه ساخت دو نیروگاه اتمی معادل 6 میلیارد دلار اعلام خواهد شد که به گفته یک منبع نزدیک به دولت ایران، روسیه را به شرکت در آن راه نخواهند داد و از این به بعد، چین است که تسلیحات و هواپیماها را فروخته و در ایران نیروگاه اتمی خواهد ساخت.
سرگئی ساناکویف، رئیس مرکز همکاری های بازرگانی اقتصادی روسیه و چین هم در مصاحبه با «ترود» گفت: «محور ایرانی برای پکن بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. در حال حاضر بازار ایرانی برای چین حتی از بازار روسی جذابیت بیشتری دارد و نکته دیگر اینکه پکن در عوض فن آوری های خود مایل است نفت و گاز ایرانی بیشتری بخرد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد