شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

بن بست فتنه سبز و اوباما به روایت عضو بنیاد کارنگی !

یک عضو بنیاد آمریکایی کارنگی ضمن بررسی گزینه های پیش روی کاخ سفید مقابل ایران، تصویری ناکارآمد از این گزینه ها ترسیم کرد.
روزنامه فیگارو از قول کریم سجاد پور نوشت: حرکت اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی اکنون خاموش شده است. تظاهرات خیابانی تمام شده و جنبش سبز به انتهای بن بست نزدیک شده است. برخلاف حامیان جمهوری اسلامی، اپوزیسیون حاضر نیست جانش را سر مبارزه بگذارد.
عضو بنیاد کارنگی در بررسی گزینه ها و سناریوهای پیش روی آمریکا علیه ایران یادآور می شود: سناریوی اول سناریوی مشابه چین است. در آمریکا برخی معتقدند که مانند چین چهل سال پیش، یک ایران هسته ای نیز می تواند به سران این کشور، احساس مسئولیت دهد و چه بخواهیم چه نخواهیم باید راه همزیستی با بمب ایرانی را فرابگیریم. پس از شکستی که در تلاش اوباما برای مذاکره با ایران پیش آمد، به نظرم این سناریو دیگر در واشنگتن در دستور کار نیست. پس از آن، مساله حمله نظامی برای رفع مشکل مطرح می شود. این سناریوی بنیامین نتانیاهو و برخی از محافل نومحافظه کار در ایالات متحده است. ولی سناریوی اوباما نیست که برعکس از زمان انتخابش به دنبال ایجاد پل ارتباطی و رفع مشکلات به طرق دیپلماتیک بوده است. سناریوی سوم به نظرم قدری منطقی تر می رسد و آن خودداری از بیان برخی مباحث است؛ در واقع تهدید ایران به خوبی احساس می شود، ولی نباید آن را آشکارا نشان داد، زیرا در این صورت حکومت تهران آن را به مثابه چراغ سبز جامعه بین المللی نسبت به سیاست های فعلی اش تفسیر می کند. این بدان معنی است که تحریم ها باید تشدید شوند و تدابیر جدیدی باید برای کاهش سرعت برنامه هسته ای ایران، با حفظ گزینه های مذاکره، اتخاذ گردد ولی به موازات تحریم ها، اوباما همچنان گزینه مذاکره را مدنظر خواهد داشت.
سجادپور همچنین می گوید: هر نوع تهدید نظامی علیه ایران موجب ملی گرایی می شود. حتی مخالفانی چون موسوی و کروبی هم نمی توانند در آن صورت از این حملات دفاع کنند. ایران کشوری است که ملی گرایی در آن به شدت به چشم می خورد. حمله فقط ممکن است برنامه هسته ای ایران را به تأخیر بیندازد اما برعکس حمایت ها از برنامه هسته ای را افزایش می دهد و پروژه سرنگونی را تا 15 سال به عقب می اندازد.
این همکار ایرانی بنیاد کارنگی توضیح نداده است که ملی گراها نه فقط هیچگاه حاضر به فداکاری برای وطن خویش نبوده اند، بلکه به گواهی اسناد تاریخی، در تمامی درگیری های ایران با بیگانگان، علیه مردم وطن خود دست به خیانت زده اند که همکاری جبهه ملی و نهضت آزادی با استخبارات ارتش عراق در جریان جنگ تحمیلی از جمله این نمونه های رسوایی برانگیز در کارنامه ملی گراهاست. و در مقابل، همواره مردم معتقد به اسلام برای دفاع از میهن اسلامی خویش در برابر تجاوز بیگانگان مردانه و جانانه ایستاده اند که باز هم جنگ تحمیلی 8 ساله بارزترین نمونه آن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد