شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

انبار علوفه سازمان CIA پس از 5 ماه رسما ناامن اعلام شد !!!

نرم افزار طراحی شده توسط سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا برای تسهیل ارتباط رمزدار ضدانقلاب خارج با محافل همسوی داخلی پس از یک سال تبلیغات پردامنه و قربانی کردن برخی عناصر ساده دل، ناامن اعلام شد.
نرم افزار موسوم به هی استک (انبار کاه) از فروردین امسال رسما توسط سیا و وزارت خارجه رونمایی شده بود. شعار طراحان فرصت طلب این نرم افزار این بود که ردگیری امنیتی ارتباطات اینترنتی از طریق این نرم افزار مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه و محال است! اما روزنامه واشنگتن پست پس از 5 ماه اعلام کرد آزمایش نرم افزار هی استک به خاطر ضعف امنیتی و تهدید جان کاربران آن متوقف شده است. تولیدکنندگان هی استک ادعا کرده بودند نیروهای اپوزیسیون از این طریق می توانند ضمن کدگذاری و رمز کردن مبادلات اطلاعات، خارج از نظارت و کنترل عمل کنند.
اوستین هیپ موسس شرکت هی استک می گوید با توجه به نگرانی های امنیتی، آزمایش آن از سوی کاربران متوقف شده است.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی اخیرا اعلام کرده بود که ضعف امنیتی این نرم افزار، کاربران این سیستم را در ایران با مشکل مواجه می کند و آنها را به چنگ مسئولان امنیتی می اندازد. ادعا شده بود کاربران این نرم افزار می توانند با استفاده از این نرم افزار، به جای ذکر نام و هویت واقعی خود، از نام و کاربری مستعار استفاده کنند. یک سال از تولید نرم افزار مذکور می گذرد.
روزنامه کیهان 31فروردین امسال همزمان با هیاهوی فراوان سیا و وزارت خارجه آمریکا، از قول روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: نرم افزار هی استک (انبارکاه) در خدمت شبکه اطلاعاتی ایران برای شناسایی اعضای اپوزیسیون قرار می گیرد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور به نقل از یک کارشناس اینترنتی عضو اپوزیسیون در ایران نسبت به سرانجام این پروژه و به دام افتادن شماری دیگر از عناصر ضدانقلاب هشدار داد و نوشته بود: ما به این نرم افزار احتیاج داریم که به کدسازی وسیع اطلاعات می پردازد و سپس به مجموعه ای از اطلاعات معمولی تبدیل می کند تا در ترافیک معمول اینترنت جلب توجه نکند. این فناوری شاید حیات جدیدی به شبکه ارتباطی نیمه جان ما بدهد اما باید اطمینان داده شود که 5 ماه پس از گزارش کریستین ساینس مانیتور و در حالی که بنابر اعلام منابع آمریکایی، 35 میلیون دلار بودجه برای هی استک اختصاص یافته، اکنون خبر می رسد آستین هیپ 25 ساله به نوعی برای بودجه مذکور کیسه دوخته است. به همین دلیل منابع آمریکایی برخلاف چند ماه پیش که اعلام می کردند فناوری مذکور را در تیراژی وسیع در اختیار اپوزیسیون قرار داده اند اکنون مدعی اند تنها 20 نمونه از این نرم افزار توزیع شده و اکنون هم جمع آوری شده است! آنها آماری از مزدوران سیا که قربانی شده اند نداده اند.
سایت ضدانقلابی خودنویس در گزارشی نوشت: آستین هیپ و هی استک او خیلی زود مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و گروهی از کارشناسان سیاسی آمریکایی و ایرانی- آمریکایی حامی کار او شدند تا بتواند سریع تر در واشنگتن به نتیجه برسد. حامیان او از جمله عباس میلانی، کریم سجادپور و گری سیک اکنون از پشتیبانی طرح ناکامل «هی استک» دست کشیده اند. نگرانی در مورد امنیت کاربران اینترنتی در ایران یکی از مهم ترین موضوع های مورد بحث در واشنگتن است. آستین هیپ، نابغه و سوپرمن معرفی می شد. عباس میلانی می گوید هیپ به سراغ او آمده و گفته که هی استک تنها برنامه ای است که دولت آمریکا اجازه صدور آن را به ایران می دهد. اما سؤال زمانی ایجاد شد که معلوم شد این نرم افزار به درستی امتحان نشده است. کسانی که متوجه خلأ امنیتی «هی استک» شدند، از جمله یک هکر معروف به نام جیکوب اپلبام، متوجه شدند که آستین هیپ هیچ اطلاعی از مشکلات فنی ماجرا ندارد چون خودش طراح نرم افزار نبوده است، چیزی که بسیاری نمی دانستند. جیکوب اپلبام، که به دیدار آستین هیپ در سن فرانسیسکو رفته بود تا این نرم افزار را امتحان کند اعلام کرد که «کد» هی استک ناامن است و هرکسی در ایران از این نرم افزار استفاده کرده در خطر است. در این مرحله بود که بابک سیاوشی، از مدیران پروژه اعلام کرد که عرضه عمومی واقعیت نداشته و تنها دوجین کاربر نرم افزار را در اختیار دارند. سیاوشی ادعا کرد که به همه کاربران هشدار داده شده که این نرم افزار هنوز ریسک بالایی دارد.
خودنویس با تاکید بر اینکه معلوم نیست آسیب پیش آمده به این زودی جبران شود، اضافه می کند: وقتی عکس آستین هیپ همه جا منتشر می شود و وزارت خارجه از «هی استک» به عنوان یک طرح قابل اتکا نام می برد و وزارت خزانه داری مجوز صدور این برنامه به ایران را می دهد، بسیاری گمان می برند که دیگر کار تمام است و همه مشکلات حل شده. اما عجله و اتکای بیش از حد به روابط به جای بررسی کارشناسانه این نرم افزار و به چالش کشیدن آن باعث شد که پروژه ای که می توانست پس از رفع اشکال های جدی تبدیل به ابزاری کمکی برای کاربران اینترنت در ایران شود، تبدیل به مانعی بزرگ برسر پروژه های مشابه در آینده شود.
یادآور می شود پیش از این برخی محافل رسانه ای و امنیتی مکررا هشدار داده اند که ارتش سایبری سیستم اطلاعاتی ایران یکی از قدرتمندترین و مسلط ترین نیروهای جنگ اطلاعاتی در فضای مجازی است و از این طریق توانسته به درون محافل ضدانقلاب حتی در خارج کشور نفوذ کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
REZA 1389/06/27 ساعت 09:08 ق.ظ

سلام . فکر کنم این خیلی بد باشه که کسی نتونه افکار و عقاید و نظراتشو براحتی بزبان بیاره! واقعا دوست دارم یه روزی ایران صاحب حکومتی ازاد و غیر عقده ای شود!

تا منظور از " به راحتی به زبان آوردن " چی باشه !!!
آقایون هر کاری خواستن کردند و هرچی خواستند گفتند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد