شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

عوارض تورمی از فردای هدفمندسازی یارانه ها خود را نشان می دهد !!!

به گزارش جهان، الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله که شب یکشنبه، برگزار شد، اظهار داشت:نسبت به ضرورت اجرای هدفمندسازی یارانه ها   به اعتقاد بنده اجماع کافی وجود دارد و باتوجه به اینکه همه مسئولان درگذشته بر اجرای آن تاکید داشتند اما اینکه چرا جسارت انجام این کار را نداشتند، نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.
  الیاس نادران

نادران در ادامه سخنان خود به عوارض اجتماعی، اقتصادی و مالی بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: عوارض به فوریت و در یک زمان فوق‌العاده کوتاه‌مدت عارض می‌شود، یعنی اگر دولت تصمیم بگیرد قسمت حامل‌های انرژی را گران کند، عوارض و پیامدهای خود را روی خانوارها و اجتماع خواهد گذاشت، یعنی مردم از فردای روزی که افزایش قیمت صورت بگیرد، به صورت ملموس در زندگی خودشان آن را می‌بینند. 


*پیامدهای مثبت طرح هدفمندی یارانه ها به تدریج ظاهر می‌شود

این استاد دانشگاه افزود: ممکن است در سه سال آینده این پیامد مثبت مشخص بشود یا اینکه تا ده - پانزده سال، ظاهر شدن پیامد مثبت آن طول بکشد؛ مثلاً بهره‌وری در رفتار تولیدکننده‌ها باید اصلاح شود.
نادران اضافه کرد: بکارگیری تکنولوژی‌های بهتر، مصرف بهینه حامل‌های انرژی مثل برق و گاز و سوخت تا مصارف خانگی، ممکن است سال‌ها به طول انجامد تا به جواب برسد.
نماینده تهران در مجلس گفت: وقفه زمانی بین بروز عوارض منفی و پیامدهای مثبت، فاصله‌ای است که همیشه برای سیاستگذاران اقتصادی کشور موجبات نگرانی و دغدغه بوده است؛ چراکه در این فاصله ممکن است اتفاقاتی بیفتد که قابل کنترل نباشد.
وی با تاکید بر اینکه این بار پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی انجام شده است، گفت: دولت جوامع هدف آسیب پذیر را که قادر به انتقال عوارض آن به دیگر اقشار جامعه نیستند را مورد حمایت قرار می‌دهد.

*حمایت ویژه از دهک های پایین جامعه در دستور کار است
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران اظهارداشت: دهک‌های پایین درآمدی که از کمیته امداد و سازمان بهزیستی کمک می‌گیرند، از بودجه عمومی دولت برای آنها مبالغی در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند امرار معاش کنند.
وی دلیل اینکار را اینگونه تشریح کرد: دهک‌های پایین درآمدی از این وضعیت آسیب می‌بینند، چون نه کالایی تولید می‌کنند تا بتوانند قیمت آن را افزایش دهند نه دستمزدی می‌گیرند که دستمزد بالاتری را تقاضا کنند و نه امکاناتی مالی دارند که از قِبَل افزایش قیمت‌ آنها، وضعیتشان بهتر شود و نه سرمایه‌ای دارند که با افزایش قیمت آنها وضعیتشان بهبود پیدا کند؛ بنابراین این اقشار باید مورد حمایت مالی قرار گیرند.
نادران با تشریح دلیل دوم گفت: می‌خواهیم سهم دهک‌های پایین که از منابع ملی و ثروت ملی و امکانات دولتی کمتر است، برعکس کنیم؛ امروز افراد برخوردارتر از این منابع بیشتر استفاده می‌کنند.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: لازمه مطلوب این است که با توجه به گستردگی کار و حجم فعالیت‌ها و فعل و انفعالات مادی که در کشور اتفاق خواهد افتاد و با توجه به ناشناخته بودن عوارض مختلفی که ممکن است در جامعه بروز کند، حتماً لازم است که گام اول با احتیاط برداشته شود؛ چرا که این حداقل شرط عقل در مدیریت کشور است.

* تنظیم بازار در روند اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها فوق‌العاده مهم و اساسی است
نادران بحث تنظیم بازار را فوق‌العاده مهم و اساسی دانست و افزود: تنظیم بازار از وظایف ذاتی وزارت بازرگانی است، البته پیداست که این وظیفه ذاتی به تنهایی توسط وزارت بازرگانی عملیاتی نیست بلکه همه، دستگاه‌های دولتی و نهادهای غیردولتی مثل بازار، باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند، تا این کار به نتیجه برسد.
وی اضافه کرد: یعنی به دلیل وجود انتظارات تورمی و شیطنت‌هایی که ممکن است برای جوسازی‌های روانی در جامعه صورت پذیرد و به دلایل مختلف، اگر این کار با تدبیر صورت نگیرد لذا منجر به انفجار قیمت‌ها می‌شود.

* «وفاق ملی و آرامش درمحیط سیاسی» لازمه اجرای صحیح طرح هدفمندی است
این استاد دانشگاه تصریح کرد: شرط سوم ضرورت این کار وفاق ملی و آرامش درمحیط سیاسی کشور است و مصداق آن اینکه در برنامه‌های اول تا چهارم همه دولت‌ها و همه مجلس‌ها با همین تعبیر مصوب کردند که باید یارانه‌های کشور هدفمند شود و در همان جا تعریفشان این بود که باید قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند و از محل درآمدی که کسب می‌شود، مجموعه‌ای از اقدامات صورت پذیرد و بخشی از آن را به جامعه هدف و بخشی را به تأمین اجتماعی برای استمرار خدمت‌رسانی و بخشی را برای بهبود سیستم حمل و نقل کشور و موارد متعدد دیگر اختصاص یابد و امروز این موارد را عملیاتی کردند و به صورت مشخص برای آن قانون تنظیم شده و در اختیار دولت گذاشته‌ شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر وفاق ملی در حوزه سیاسی و اجتماعی به وجود نیاید، طبیعی است که این کار از دست یک دولت بر نمی‌آید.
این نماینده اصولگرا گفت: اگر خدای ناکرده ضعفی عارض شد و این طرح با شکست مواجه شود، همه آنهایی که کوتاهی کردند چه در خیرخواهی و چه با سوءنیت در مسیر شکست آن عمل کنند، برای همه ناگوار خواهد بود و کسی منفعتی نخواهد برد.

نظرات 1 + ارسال نظر
mahmood 1389/06/23 ساعت 06:30 ب.ظ http://www.eiml.blogfa.com

salam
vaghean az in ke dasti dar neveshtan darid behetoon tabrik migam
kheyli doos daram nazare shoma ro dar khosoose akharin postam ke marboot be aghaye seda ebi va googoosh mishe ro bedoonam
lotf konid va nazare arzeshmandetoono be man bedid
mamnoon az tavajohet

SALAM
Shomaro ba eshghetoon tanha bezaram behtare !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد