شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

دستوری که فضای کشور را دگرگون کرد

هر چند همیشه و همواره رهنمودهای خلف صالح خمینی راهگشا و چاره ساز بوده است اما دیدارهای رهبری با مسئولان عالی رتبه نظام همیشه حال و هوای دیگری را به همراه داشته است. حال و هوایی که با قرار گرفتن در آن، شمیم ولایت و احساسِ داشتن رهبری عادل و صالح در راس حکومت به مانند خنکای نسیم رمضان جان را می نوازد. چرا که تمام تلاش دشمنان بر این محور استوار بوده که حس داشتن پدری دلسوز و مدیری مدبّر که در در تمام فراز و نشیب های سالهای گذشته کشتی انقلاب را به بهترین شکل ممکن هدایت و راهنمایی کرده از ما گرفته شود. اما ظهور نشانه های ولایت امری و اقتدار مدیریتی عالی ترین مقام جمهوری اسلامی و ولیّ امر مسلمین جهان در دیدار با مدیران عالی رتبه کشوری - که همه در سایه ولایت او مدیریت یافته اند - همان قدر دلگرم کننده و شیرین بود که رگه های پدری و نوازش های مهربانانه رهبر حکیم انقلاب در ملاقات با محرومان و مردم عادی صمیمانه و چشم نواز است.

دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با مقامات عالی رتبه کشور هم هر چند مانند همیشه پر محتوا و ذی قیمت بود اما شرایط حساس کشور و نیز اختلافات حادث شده میان برخی مسئولان وسران قوا، محورهای این دیدار را بسیار حائز اهمیت کرده و آن را ویژگی های دوچندانی بخشیده بود. این سخنرانی دارای سه بعد بسیار ستودنیِ "
جهانی ترین"، "حساس ترین و "جذاب ترین ها" بود که هر یک شرح و بسطی هر چند اندک و جداگانه را می طلبد؛

••
جهانی ترین بعد سخنان ولی امر مسلمین جهان درباره تهدیدات نظامی اخیری بود که هر از چندگاهی تیتر اخبار رسانه ها را به خود اختصاص می دهد. ایشان در این باره فرمودند: "بعید است آنها این حماقت را انجام دهند اما همه بدانند اگر این تهدید عملی شود میدان مقابله ملت ایران فقط منطقه ما نخواهد بود بلکه این مقابله، میدان گسترده تری خواهد داشت. "
این جمله ی هر چند کوتاه آب سردی را می مانست که بر سر تمامی جنجال های تبلیغاتی روزهای اخیر ابرقدرت پوشالی غرب یعنی آمریکا ریخته شد. تامل در این سخنان و رمزگشایی از رموز آن می تواند فهم آن را مایه قوت قلب بیشتری کند.

- سران ایالات متحده بهتر از هرکسی بر این نکته واقفند که باتلاق به وجود آمده در عراق و افغانستان به تنهایی کافی بوده تا آنها را به سرنوشتی مشابه شوروی در آستانه فروپاشی نزدیک کند. از همین رو، تصور قرار گرفتن در مهلکه ای به نام جنگ با ایران به اندازه ای نگران کننده و مخوف است که سناتورهای ضد ایرانی آمریکا را نیز به واکنش واداشته و آنها در سناریویی ساختگی حقوق بشر را بهانه کرده و از مقامات کاخ سفید خواسته اند تا راه حل دیپلماتیک را تا آخرین گام ادامه داده و از فکر رویارویی نظامی با ایران منصرف شوند!


- تسلط ایران بر یکی از عظیم ترین منابع انرژی جهان و نیز سلطه مقتدرانه جمهوری اسلامی بر شاهراه حساس تنگه هرمز از بدیهی ترین مقدماتی است که هر کارشناس زبده ی نظامی را در اولین گام های طراحی جنگ بر ضد ایران به نتیجه روشن برتری ایران رسانده و او را از ایده ی مقابله نظامی با جمهوری اسلامی منصرف می کند. چرا که قطع صادرات انرژی ایران به جهان و نیز بستن تنگه هرمز توسط دریادلان نیروی دریایی ایران کفایت از هر مقابله و دفاع پیشرفته نظامی می کند. چون با تحقق چنین شرایطی، در آن و کمتر از آنی تمامی معادلات اقتصادی دنیا با مشکل جدی مواجه شده و وضعیت اقتصادی جهان دستخوش جنگ جهانی سومی خواهد شد که این بار اولین و آخرین بازنده ی آن ایالات متحده آمریکا با بدهی های چند هزار میلیارد دلاری می باشد و نه کشوری دیگر. این همان نکته ای است که سکاندار بزرگوار کشتی انقلاب از آن با تعبیر "میدان مقابله ی گسترده تر ایران"‌ در صورت بروز جنگ نام بردند.


- باید در نظر داشت که متحدان جمهوری اسلامی در منطقه مانند سوریه و حزب الله لبنان با توجه به منافع مشترکی که در دشمنی با امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران دارند نقش بازدارنده ی پررنگی را در ممانعت از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران بر عهده دارند. سران کاخ سفید اطمینان دارند که در صورت تعرض نظامی به ایران منافع اصلی ترین متحد آنان در منطقه یعنی رژیم اشغالگر قدس با خطر جدی مواجه شده و عملا حلقه ی مدیریتی آمریکا در منطقه دچار آسیب غیرقابل جبرانی می گردد.


••
حساس ترین فراز از سخنان رهبر فرزانه انقلاب اشارات و تصریحات معظم له بر مسئله ی وحدت و اتفاق نظر و عملکرد همگان حول محور آرمان های انقلاب و نظام اسلامی بود.
رئوس این فراز ارزشمند بر سه موضوع مغفول تکیه داشت ؛" آتش افروزی های سیاسی و دامن زدن به اختلاف ها" ، "جذب حداکثری و دفع حداقلی" ، "فریضه بودن وحدت و همدلی میان مسئولان" .

- موضوع آتش افروزی های سیاسی و بهره برداری دشمنان از اختلاف میان مسئولان و مردم از پررنگ ترین نکاتی بود که برای به ثمر نشستن وحدت در کشور توسط مقام معظم رهبری مورد مداقِّه قرار گرفت. مروری بر کارنامه روزهای مشرف بر انتخابات دهم ریاست جمهوری تاکنون گواه خوبی است برای وقوف بر این نکته که بزرگ ترین دلشادی دشمنان در وقایع پدید آمده در روزهای پس از انتخابات، اختلاف و تشتّتی بود که میان حامیان نامزدهای انتخاباتی رخ داده و به مرور و با هدایت دشمنان تبدیل به اختلاف مبنایی و پس از آن به جولانگاهی برای دخالت دشمنان و عناصر ضد انقلاب مبدل شد. با فروکش کردن تب فعالیت های انتخاباتی و مدیریت فتنه توسط نیروهای انقلابی، مهم ترین دستور کار فتنه گران و حامیان آنان ایجاد و دامن زدن تفرقه در میان مردم وبه خصوص مسئولان و سران قوا بوده است. و نسخه منحصر به فرد برای این بیماری خطرناک و صعب العلاج همانستکه رهبر دوراندیش انقلاب فرمودند ؛ یعنی پرهیز از افتادن در دام آتش افروزی های سیاسی و بهره برداری های دشمنان.


- نگاهی بر رفتار های شخصی و مدیریتی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از زمان زعامت و رهبری تاکنون نشان می دهد که موضوع "جذب حداکثری و دفع حداقلی" یکی از برنامه های مبنایی مدیریت ایشان در سالهای گذشته بوده است. در فضای فعلی کشور نیز تاکید معظم له بر این اصل از آن رو مورد توجه می باشد که اختلاف سلیقه ها و روش ها همان گونه که در میان آحاد ملت مشاهده می شود در شیوه های اداره ی کشور تک تک مدیران نیز به وفور یافت می شود. حال اگر هر مدیری مسئول دیگر را به صرف اختلاف در سلایق و روش ها طرد کرده و مدیر دیگر نیز مقابله ی به مثل کند ، روشن است که در دوری باطل کشور با تعطیلی خدمت رسانی و پیشرفت روبرو شده و آن می شود که حاشیه ها جای اصول را گرفته و هر جناح و شخص و گروهی تنها به تسویه حساب های درونی که نتیجه اش جذب حداقلی و دفع حداکثری خواهد بود می اندیشد.


- مثل معروفی است که مستحبات عامّه ی مردم برای بزرگان واجب و مکروهات برای آنها حرام است. این برداشت از آنجایی ناشی می شود که نگرش مردم به مدیران و حاکمان خود نگرشی الگوبردار و مقلدانه می باشد و روشن است که وحدت و همدلی میان مسئولان که به تعبیر فرماندهی کل قوا "یک فریضه بوده و تعمد در مخالفت با ‌آن در سطوح بالا خلاف شرع است" اگر محقق نشود ارکان اداره کشور که به خصوص در فضای فعلی تنها با یک صدا شدن به پیش می رود لنگ و افلیج می شود.


- تاکید کم سابقه رهبری بر وحدت میان مسئولان را باید در اختلافاتی جست که در ماه های اخیر از ارسال یا عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس و یا دخالت مجلس در امور اجرایی و ابلاغ مصوبات توسط رئیس مجلس شروع شده و تا ورود مدیران قوای مختلف کشور به حیطه وظایف دیگر قوا ادامه یافت. و رهبری معظم بهتر از هر کسی آگاهند بر اینکه دود این اختلافات تنها به چشم مردم خواهد رفت و بس!


••
جذاب ترین محور بحث مقام معظم رهبری موضوع مذاکره با آمریکا بود. "ما با دلایل واضح، مذاکره با امریکا را رد کرده ایم چرا که مذاکره در سایه تهدید و فشار و ارعاب را مذاکره نمی دانیم و به همین علت، همچنان که مسئولان محترم کشور گفته اند ما اهل مذاکره هستیم اما نه با امریکایی که خواستار گفتگو در سایه تهدید و تحریم و زورگویی است."
- چشم نوازترین اشاره در این سخنان نگاه واقعی و به دور از برداشت های صفر و صدی در مسئله ی مذاکره و رابطه ی ایران و آمریکاست.


- همان گونه که همگان می دانند موضوع مذاکره و رابطه با آمریکا از آن دست مسائلی است که در چارچوب کلیات و اصول نظام قرار گرفته و تنها با نظر و تایید رهبری امکان اجرایی شدن و یا نشدن آن فراهم می شود. اما تعابیر اخیر معظم له به خوبی نشان داد که موضع جمهوری اسلامی در تعامل یا عدم تعامل با آمریکا نگاهی صفر و صدی نیست بلکه برداشتی است منطبق بر واقعیات اثبات شده که بر پایه ی آن سران ایالات متحده بایستی از یک دندگی و تظاهر به ابرقدرت بودن خود عقب نشینی کرده و ضمن به رسمیت شناختن حقوق ملت ایران، به مانند بسیاری دول دیگر طرق عادی و دیپلماتیک مذاکره و رو در رویی را انتخاب کنند. نه اینکه با اهرم قرار دادن مجامع جهانی و استفاده از ظرفیت های نابرابری چون وتوی مصوبات شورای امنیت سازمان ملل تصور کنند که ایران را به گوشه ی رینگ هدایت کرده و این کشور را وادار به مذاکره و گفتگو آن هم از موضع فرودستی کرده اند. 


- این بیانات روشنگرانه به خوبی تکلیف مسئولان داخلی و ناظران خارجی را روشن کرد. این اظهارات آشکار کرد که ایران ابایی از مواجهه منطقی با‌ آمریکا ندارد اما تظاهر آمریکا به قلدر مآبی سال ها و دهه های گذشته پاسخی جز بی اعتنایی مسئولان ایرانی و ادامه دشمنی ها با کاخ سفید را در پی نخواهد داشت.


- تصریح حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به حد و حدود و کیفیت و کمیّت مذاکره با آمریکا برای دو دسته ی داخلی سودمندتر از دیگران بود. اول برای آنانی که فراموش کرده و یا قصد فراموشی آن را دارند که حرف اول و آخر در مواجهه ی با آمریکا را تنها شخص اول کشور یعنی فرماندهی معظم کل قوا می زند و دیگری برای آنانی که خود را از دیگران برای انقلاب دلسوزتر و انقلابی تر می دانند. نباید از یاد برد که هر گاه مصلحت کشور با برخورداری از عزت ملی ایجاب کند که رهبری اشاره به جواز مذاکره و حتی تعامل با ایالات متحده کنند به مانند گذشته که قطع رابطه با آمریکا موضع نظام بود ، رفتار جدید نیز موضع نظام تلقی شده و افراط یا تفریط در برابر آن نابخشودنی است.


- اشاره مقام عظمای ولایت به عزت جمهوری اسلامی ایران و استکبار ستیزی کشورمان فراز دیگری از تلمیحات بیانات اخیر رهبری در باب مذاکره با آمریکا بود. اینکه "آمریکایی ها بدانند که نمی توانند ایران را همچون دیگران تحت فشار قرار دهند چرا که جمهوری اسلامی زیر بار هیچ فشاری نخواهد رفت و به سبک خود به هر فشاری پاسخ خواهد داد. " عزتمندانه ترین پاسخی بود که می شد به مواضع اخیر مقامات کاخ سفید درباره مذاکره و گفتگو با ایران داد. چرا که این موضع رسمی انقلاب ایران بار دیگر در مجامع جهانی رسا تر از گذشته اعلام شد که ملت ایران تنها در مسیری که برخوردار از عزت و موافق مصلحت باشد تن به رِفق و مدارا خواهد داد نه آنجایی که زور و تهدید، چاشنی خیانت هایی شود که سالیان سال درباره این ملت روا شده و بر سر آنها نازل شده است.

مهدی سلیمی

نظرات 1 + ارسال نظر
احمدی نژاد 1389/05/30 ساعت 03:04 ق.ظ

اینقدر از کلمه مدیر استفاده کردی حالم بهم خورد این کلمه مال منه من می خوام جهان رو مدیریت کنم آخه تا الان جهان نظم بهم ریخته بوده من می خوام درستش کنم

موفق باشی !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد