شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

مدیر جرایم سازمان یافته سپاه (گرداب) تصریح کرد :

کشور نیاز به یک ستاد عالی سیاستگذاری در فضای مجازی دارد

مدیر پایگاه اطلاع رسانی مرکز برای جرایم سازمان یافته سپاه (گرداب) بر ضرورت وجود یک ستاد عالی سیاستگذاری در فضای مجازی تأکید کرد.
مدیر سایت گرداب در تشریح نسبت مرکز بررسی جرایم سازمان یافته با اعضای جامعه مجازی گفت: این مرکز کارش را با توجه به حجم فعالیت ها، می تواند به روشنگری و آگاهی بخشی معطوف کند تا مثلاً یک وبلاگ نویس به عنوان یک آدم جامعه مجازی، نقش خودش را در این فضا تعریف کند. این روشنگری مبتنی بر بررسی دقیق و موشکافانه و عالمانه فضای مجازی بوده و براساس اقدامات عملی صورت گرفته در این فضا، کاربر را به یک تحلیل درست و واقعی از سیاست ها و اقدامات انجام شده غرب، در این فضا آگاه می سازد.
سعیدی در تبیین این موضوع که غرب فضای مجازی را برای ما تعریف کرده است عنوان کرد: شما را به سخنرانی کلینتون در 30 دی ماه 88، ارجاع می دهم تا متوجه شوید این ها برای فضای مجازی چه برنامه هایی دارند. در این سخنرانی اشاره مستقیم می شود که ما برای ترویج دموکراسی، وب2 را ایجاد کردیم. قبل از شنیدن این سخنرانی، شخصاً برایم واضح شده بود که وب 2 مستقیماً ابزاری برای براندازی است. بعد از آن سخنرانی، اثرات و اعترافات متهمان در پرونده های مختلف را که می بینیم، موضوع برای مان روشن تر می شود. جالب این جاست که می گویند ما در کشورهای مختلف جهان سرکشی کرده ایم و این فناوری را در اختیار آن ها قرار داده ایم و تلاش می کنیم، تمام توانمان را در اختیار ملت ها قرار دهیم تا در راستای اعتراض به نتایج مشکوک انتخابات کمک کنیم. اعتراف از این صریح تر؟
وی در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد ارتش سایبری ایران رتبه پنجم را در دنیا دارد گفت: مؤسسه «دیفنس تک» مؤسسه ای است که در حوزه فناوری، حرف دارد. این که گفته می شود ارتش سایبری ایران پنجمین ارتش قدرتمند دنیاست، می تواند از جهتی مبنای تحلیل باشد و از جهتی دیگر نباشد. از این دید که یک مؤسسه تخصصی روی آن کار کرده، برای ما یک منبع علمی محسوب می شود، اما از طرفی چون آن ها از توان داخلی ما خبر ندارند، دقیقاً نمی توانند تحلیل صحیحی ارائه بدهند. از کجا معلوم که ما اول نباشیم؟ ضمن آن که مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعتراف کرد، قدرت سایبری ایران اجازه نداد که در سالگرد انتخابات، اغتشاشات مجدداً رقم بخورد. همین اعترافات برای ما کفایت می کند. حالا دیگر چندم باشیم، مهم نیست.
سعیدی در ادامه در تحلیل میزان کارآمدی فیلترینگ خاطرنشان کرد: تنها از یک زاویه نمی توان این موضوع را بررسی کرد. شاید به تعداد تولید فیلترشکنی که آن ها داشتند، ما هم موفق شدیم این فیلترشکن ها را از کار بیندازیم. پس از این لحاظ دولت ایران موفق بود و جای تشکر دارد. اما من می گویم وقتی دولت سایتی را فیلتر می کند، کاربر به سمت نرم افزار فیلترشکن هدایت می شود. نرم افزار فیلترشکن، فی نفسه یک جاسوس افزار است. چون هم آی.پی شما را ثبت می کند و هم اطلاعات شما را می برد. برای سایت های ممنوع دسترسی ایجاد می کند. حالا این سایت های ممنوع الزاماً سیاسی نیست.
باید کاربر را نسبت به این فضا روشن کرد و گفت آقای کاربر! درست است که می گویی آقای دولت دورت زدیم. اما در گام اول باید به خودت بخندی که هر چه در شبکه توست، در حال تخلیه شدن است. حالا این اطلاعات به دست چه کسی می رسد؟
مدیر پایگاه اطلاع رسانی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه در نهایت به بیان راهکارهایی در خصوص بهبود وضع موجود پرداخت و گفت: ابتدا باید عرض کنم که ما الان دسترسی به اینترنت را افزایش دادیم. اما آیا امنیت فناوری و محتوایی را هم در نظر گرفته ایم؟ اصلاً نهاد متولی امور محتوایی فضای مجازی در کشور داریم یا نه؟
گام اول ساماندهی است. اینترنت برای ما فرصتی است که تهدید هم دارد. فرصت گران بهایی است. اما تهدیدهای بزرگی هم دارد. در این فضا ما قادریم معارف اسلامی را منتشر کنیم. اما با هدف، باید هر کسی نقش خودش را در این جبهه و فضا بداند.
دوم این که باید نهادهای متولی نقش های خودشان را کامل انجام بدهند. چون فضای مجازی، «مجازی» است، سیلی نمی زند و به واسطه کم کاری هایشان مواخذه نشده اند، احساس می کنند با یک تبیان و راسخون و حرکت های پارتیزانی کار تمام است. اما اینطور نیست.
وی افزود: سوم هم این که ما یک ستاد عالی سیاست گذاری و نظارت بر فعالیت های فضای مجازی نیاز داریم که فراقوه ای باشد و از حاکمیت نشأت گرفته باشد. مؤثر باشد و قابلیت بازخواست داشته باشد. پول و امکانات را این نهاد توزیع کند و کارهایی از این دست را انجام بدهد. این موضوع باید اتفاق بیفتد تا کالک عملیات کلی نزد این ستاد باشد و جایگاه همه نهادها مشخص باشد و در نهایت او بگوید که چطور باید عملیات کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
کلیپ ۲۰ 1389/05/24 ساعت 08:13 ق.ظ http://www.clipe20.mihanblog.com

سلام خسته نباشید
وبلاگ جالب و پر محتوایی دارید
اگه سری هم به ما بزنی خوشحالمون می کنی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد