شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

وحشت و نگرانی در تل آویو از انتقال اسرار نظامی اسرائیل به تهران

گزارش های متعدد حکایت از آن دارد که به تازگی «انتقال بی سروصدای اطلاعات نظامی به ایران» به مهم ترین دغدغه مقام های رژیم غاصب صهیونیستی تبدیل شده است.
از چند هفته قبل به طور مرتب گزارش هایی دریافت می شد که دستگاه ضد اطلاعاتی اسرائیل-نظامی و غیرنظامی- نخست به تکاپو افتاده است تا دریابد چرا نشتی های اطلاعاتی از درون دستگاه اطلاعات ارتش (امان)، سرویس امنیت داخلی (شاباک) و سرویس اطلاعات خارجی (موساد) اینقدر زیاد شده و دائما منابع ایرانی اخباری منتشر می کنند که قاعدتاً نمی تواند منشأیی جز دسترسی آنها به مطالب طبقه بندی شده درون سیستم های نظامی و امنیتی اسرائیل داشته باشد.
به عنوان نمونه رسانه های ایرانی اواخر سال 88 یک گزارش کاملاً طبقه بندی شده از شاباک را منتشر کردند که تحقیقات درباره چگونگی درز آن هنوز به هیچ سرانجامی نرسیده است. آن گزارش برآورد امنیتی اسرائیل برای سال 2010 نام داشت و مشترکاً توسط مرکز تحقیقات شاباک و سازمان تحقیقات و بررسی های موساد نوشته شده بود.
این سند که به بررسی چالش های اساسی رژیم صهیونیستی در سال 2010 اختصاص دارد برای نخستین بار به صراحت تاکید می کند غرب در تلاش های خود برای متوقف کردن ایران موفق نخواهد شد و حتی اگر آمریکا بتواند اجماعی بین المللی برای حمایت از تحریم ها علیه ایران بوجود بیاورد باز هم تاثیری نخواهد داشت. آن گزارش تاکید می کرد اسرائیل باید به لحاظ رسانه ای گزینه نظامی را بزرگ کند تا بتواند اروپا و آمریکا را به اعمال تحریم های سخت تری علیه ایران وادار نماید و حتی اگر کار به ضرورت درگیری هم رسید آن را روی میز آمریکا قرار بدهد نه اینکه خود داوطلب اجرای آن باشد؛ امری که این گزارش تاکید می کند تقریباً محال است و ادامه می دهد: «اسرائیل باید فکر حمله نظامی انفرادی به ایران را به طور کامل کنار بگذارد».
در حالی که تحقیقات مقام های اسراییلی برای فهم چگونگی درز این سند هنوز به هیچ سرانجامی نرسیده، افشای اخبار بیشتری از فعالیت های محرمانه نظامی و امنیتی آنها توسط ایران یا اطلاع یافتن ایران از برخی پروژه های آنها که به تازگی در دست اجرا بوده ولی به سرعت خنثی شده به شدت به نگرانی اسرائیلی ها افزوده است.
یک کارشناس امنیتی در این مورد به کیهان گفت: «احساس اسرائیلی ها در چندماه گذشته این است که دست آنها برای ایران «رو» شده و بسیاری از شبکه های خود را که در همسایگی ایران خصوصاً شمال عراق و جنوب پاکستان بوجود آورده بودند، تقریبا یکباره از دست داده اند.
اخیرا منابع اسرائیلی گزارش هایی منتشر کرده اند که وجود این نگرانی را کاملا تایید می کند.
در همین رابطه، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم «دان ویلیامز» با اشاره به انتصاب رئیس جدید سازمان اطلاعات ملی ترکیه که به ادعای صهیونیست ها فردی طرفدار ایران است اعلام کرد: ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل ابراز نگرانی کرد ترکیه که زمانی متحد وفادار تل آویو بود اسرار اطلاعاتی اسرائیل را در اختیار ایران قرار دهد.
این سخنان باراک بی اعتمادی اسرائیل را به ترکیه نشان می دهد که منافع خود در منطقه را تغییر داده است این اظهارات خصوصی و فاش شده باراک در این باره تردید بوجود می آورد که اسرائیل تا چه اندازه می تواند یا قادر است روابط نزدیک خود را با آنکارا از سر گیرد.
براساس این گزارش ایهود باراک 25 ژوئیه در نشستی غیرعلنی با رهبران جامعه اسرائیل باز ترکیه را دوست و شریک مهم راهبردی خواند و در عین حال گفت که هاکان فیدان رئیس جدید سازمان اطلاعات ملی ترکیه دوست ایران است.
رادیو ارتش اسرائیل نیز به نقل از سخنرانی باراک اعلام کرد: اسرار زیادی از اسرائیل در اختیار ترکیه است و فکر این که این اسرار حالا بگوییم در چند ماه آینده برای ایرانی ها فاش شود بسیار آزاردهنده است.
وزارت جنگ اسرائیل از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.
«هاکان فیدان» 42 ساله که در روز 27 ماه می امسال به ریاست سازمان اطلاعات ملی ترکیه رسیده است، پیش از این ، معاون امور خارجی نخست وزیر و همچنین نماینده ترکیه در سازمان بین المللی انرژی اتمی بوده است. البته در این باره باید گفت که همین وجود فیدان در سمت نمایندگی ترکیه در سازمان بین المللی انرژی اتمی بود که باعث شد ترکیه تلاش هایش را برای از بین بردن بن بست در مذاکرات ایران و غرب دوچندان کند.
در همین راستا موضوع دیگری که باعث نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی شده است، مسئله «جنگ اطلاعاتی با حزب الله لبنان» است.
روزنامه لس آنجلس تایمز در این باره نوشت: تل آویو به تلاش های جاسوسی خود در لبنان شدت بخشیده است.
این روزنامه در شماره دیروز خود در مقاله ای با عنوان «چه کسی در جنگ اطلاعات با حزب الله پیروز می شود» نوشت: موشه یعلون معاون نخست وزیر اسرائیل در اکتبر دو هزار و نه تایید کرد که اسرائیل به تلاشهای جاسوسی خود در لبنان به علت اقدامات حزب الله شدت بخشیده است و این اقدام را پس از آن متوقف خواهد کرد که این گروه مسلمان شیعه خلع سلاح شود.
این جنگ اطلاعات همچنان ادامه دارد اسرائیل تلاش می کند به درون حزب الله نفوذ کند وحزب الله نیز با کمک دولت لبنان درصدد خنثی کردن آن است.
«افراییم کام» کارشناس اطلاعاتی اسرائیل در این باره گفت: حزب الله هدف آسانی نیست حزب الله یک سازمان بزرگ نیست بلکه سازمانی است که از بخش های متعدد شکل گرفته است که کار نفوذ به آن را دشوار می سازد. این سازمان همچنین سازمانی ایدئولوژیک و مذهبی است که این مسئله نیز مانعی در راه نفوذ به آن است.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به توانمندی حزب الله لبنان در دستگیری جاسوسان اسرائیلی به نقل از «گاد شیمرون» جاسوس سابق موساد آمده است: اینکه تاکنون هیچ جاسوس ارشدی از حزب الله بازداشت نشده است به این معنا نیست که چنین جاسوس هایی وجود ندارند.
لس آنجلس تایمز در پایان نتیجه گیری می کند که اگر نخواهیم که بگوئیم حزب الله لبنان پیروز نبرد اطلاعاتی با اسرائیل است قطعا نمی توان ادعا کرد که تل آویو برنده این نبرد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد