شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

نتیجه میزگرد بی بی سی فارسی

سپاه نیروی مردمی است و با تحریم فلج نمی شود


میزگرد شبکه بی بی سی فارسی درباره سپاه پاسداران با حضور محسن سازگارا، حسن منصور و علی آلفونه و قاسم شعله سعدی برگزار شد.

در میزگرد آخر هفته برنامه «صفحه2» که از بی بی سی فارسی پخش می شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موضوع بحث بود که ظاهرا این برنامه به بهانه روز پاسدار این موضوع را برای میزگرد خود برگزیده بود.
در این میزگرد که محسن سازگارا، حسن منصور و علی آلفونه از آمریکا و قاسم شعله سعدی از ایران حضور داشتند، سازگارا مدعی شد که سپاه از سال 68 به انحراف کشیده شد اما بلافاصله آلفونه با لحنی تند خطاب به سازگارا تاکید کرد که انحراف سپاه از سال 61 بوده است.
این اختلاف که فاصله ای 7 ساله میان ادعای این دو را نشان می داد تا دقایقی بعد نیز ادامه یافت تا جایی که سازگارا با لحن تمسخرآمیز گفت: اطلاعات آقای آلفونه ناقص است؛ ایشان در زمان تشکیل سپاه خیلی جوان بود!
اختلاف میهمانان ظاهرا همسوی بی بی سی در مورد موضوع بحث به همین جا خلاصه نشد؛ قاسم شعله سعدی ادعای انحراف سپاه از قانون را از اساس رد کرد و گفت: سپاه دقیقا بر اساس قانون اساسی عمل می کند و اگر ایرادی هست به قانون اساسی است نه به سپاه.
در بخش دیگری از این نشست در حالی که بی بی سی می کوشید سپاه پاسداران را نهادی غیرمردمی جلوه دهد، شعله سعدی که از داخل ایران با این شبکه مصاحبه می کرد و ظاهرا بیشتر از انگلیسی ها با واقعیات ایران آشناست، تاکید کرد: بخش عظیمی از سپاه، حتی در رده های فرماندهی، مردمی هستند.
پس از آنکه مجری برنامه «صفحه2» در بخشی از سخنان خود هدف اصلی تحریم های اخیر علیه ایران را سپاه دانست، حسن منصور استاد دانشگاه آمریکایی اقتصاد و بازرگانی ضمن ابراز علاقه به کاهش اقتدار سپاه پاسداران، اذعان کرد که سپاه راه های دور زدن تحریم را در اختیار دارد.
الفونه نیز تحریم های اخیر علیه ایران را با هدف ضربه زدن به سپاه دانست اما تاکید کرد: این تحریم ها ناقص است و نمی تواند سپاه را فلج کند.
همچنین شعله سعدی که ظاهرا با دیدن دستبند سبز سازگارا یاد سران فتنه افتاده بود، در بخشی از سخنان خود گفت: در دیداری که با موسوی داشتم به او گفتم چرا تحریم ها را زیر سوال می برید؟ که موسوی اصلا از نقدهای من خوشش نیامد.
گفتنی است رسانه های غربی علاوه بر اسلام هراسی و ایران هراسی، اخیرا پس از مشاهده نقش موثر سپاه پاسداران در خاموش کردن آتش فتنه در ایران، سپاه هراسی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند؛ اما هرچه بیشتر بر این موضوع تمرکز می کنند تا کنون اختلافات عمیق فکری و تحلیلی آنان برجسته تر شده و از سوی دیگر بیم آن دارند که با نشان دادن قدرت واقعی سپاه، ناخواسته قدرت بازدارندگی نظامی و امنیتی ایران را افزایش دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد