شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

ضرر 1،2 میلیاردی روسیه در صورت عدم تحویل اس-300

روزنامه روسی "نزاویستما گزتا" اعلام کرده است که اگر روسیه سامانه دفاع موشکی اس-300 را به ایران تحویل ندهد، قرارداد 800 میلیونی دلاری فسخ می‌شود و روسیه علاوه بر محروم شدن از این مزیت، باید 400 میلیون دلار ضرر و زیان ناشی از فسخ قرارداد را به ایران پرداخت کند.

به گزارش رجانیوز، براساس گزارش این روزنامه روسی، ایران به‌راحتی برای تامین خواسته خود می تواند به کشورهای دیگر رجوع کند. ایران در طی این مدت به روسیه تأکید کرده بود سیستم متحرک دفاع موشکی اس-300 (پی-ام-یو) را در ارتباط با قرار داد سال 2007 به ایران تحویل دهد اما روسیه ادعا کرده است تغییراتی که متخصصین ایرانی بر روی سیستم دفاع موشکی ایجاد نموده اند، مشکلات فنی ایجاد کرده است. همچنین این کشور فشار زیادی را از طرف اسرائیل و امریکا برای عدم ارسال سیستم دفاعی به ایران تحمل می‌کند.

به اعتقاد این روزنامه روسی، سیستم دفاع هوایی ایران سامانه ای مشابه سیستم دفاعی اس-300 در اختیار ندارد که همزمان بتواند چندین هدف در فواصل 120 کیلومتری و در ارتفاعات مختلف را رهگیری کند و مورد هدف قرار بدهد.

به گزارش این روزنامه روسی، روسیه به ایران سیستم موشک‌های ضد تانک ای-تی 3 کا 11 و ای-تی 4 9 کا 111 را ارسال کرده و همچنین 25هلی کوپتر ام-ای 17 و ام ای8 که برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین سیستم دفاع موشکی (پنستیر اس-ای 1) و "تور ام" را که دارای برد متوسط هستند، به ایران انتقال داده است.

شرکت روسی "روسوبرون اکسپورت" در حال حاضر یک قرارداد 1.5 میلیارد دلاری با ایران دارد که براساس آن بهینه سازی تانک‌های تی-72 و هواپیماهی سوخوی اس-یو 24 که برای اهداف زمینی به‌کار می روند و همین‌طور هواپیماهای شکاری میگ-29 را با ایران در حال انجام دارد.

علاوه بر ضرر و زیان 1.2 میلیاردی روسیه بابت عدم تحویل سیستم موشکی اس-300 به ایران و همچنین جریمه مورد نظر در قرارداد ایران ممکن است که خرید سالیانه 300 تا 500 میلیون دلاری تجهییزات نظامی از روسیه را به حال تعلیق درآورد.

اما نکته دیگری که روسیه را بسیار نگران کرده است، همکاری‌های ایران در زمینه سیستم حمل و نقل مسافری و باری خود است که ایران در یک اقدام اجمالی ماه گذشته، خواستار پایان فعالیت هواپیماهای مسافربری توپولف تی-یو-54 در سیستم حمل و نقل هوایی خود شده است و همچنین بازپس فرستادن خلبانان روسی به روسیه از اقدامات دیگری است که ایران در طی یک‌ماه گذشته انجام داده است.

به گزارش رجانیوز، ناظران سیاسی معتقدند نزدیکی کم‌سابقه رؤسای جمهور روسیه و امریکا دلیل کارشکنی در تحویل سامانه اس- 300 به ایران و افزایش صراحت مقامات روسی در اظهارنظر علیه ایران است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد