شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

نامه هاشمی به رهبر انقلاب درباره دانشگاه آزاد !!!

حجت الاسلام محمدیان، عضو جدید هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن غیرقانونی دانستن وقف اموال این دانشگاه، از نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب جهت مخالفت با رسیدگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضع دانشگاه آزاد خبر داد.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها، مقاومت های مسئولین دانشگاه آزاد با اساسنامه جدید را قابل توجه نخواند و تاکید می‌کند که اصلاح اساسنامه جدید این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی با رای بالایی صورت گرفته است.
چندماه پیش بود که عبدالله جاسبی در پاسخ به دانشجویان، آقای هاشمی را رئیس واقعی دانشگاه آزاد معرفی کرده بود.
نامه هاشمی به رهبری درباره دانشگاه آزاد
در همین خصوص، حجت الاسلام محمدیان تصریح می‌کند: آقای هاشمی نامه‎ای را خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتند به همین مضمون که شورا از نظر قانونی حق ورود به این بحث را ندارد. از طرف مقام معظم رهبری به بخش حقوقی ارجاع شد که: «آیا شبهه‎ای که مطرح شده درباره حق ورود شورا به اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد درست است یا نه؟ در این‎باره کار کارشناسی شود.» کار کارشناسی حقوقی که انجام گرفت، نتیجه این شد که شورا حق ورود به بحث اصلاح اساسنامه را دارد. پاسخ همین نظر حقوقی به سئوال آقای هاشمی به اطلاع ایشان هم رسید.
وقف اموال دانشگاه آزاد موضوعی بود که با مخالفت گسترده دانشجویان و مسئولین روبرو شد. به طوری که هفته گذشته چند صد نفر از دانشجویان با تجمع در مقابل دفتر جاسبی، این موضوع را بزرگترین سرقت در جهان خوانده بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص معتقد است که بسیاری از اموالی که در اختیار دانشگاه آزاد قرار دارد، مربوط به دولت است و اموال عمومی محسوب می‎شود. قطعا هیچ‎کس نمی‎تواند بگوید که دانشگاه آزاد حق دارد اموال دولت را وقف کند. آیا امکان دارد که خودشان - در بنر‎هایی که بعضی جا‎های شهر هم زدند، به‎عنوان بزرگترین وقف در تاریخ جهان از آن یاد می‎کنند - چند نفری بنشینند و به نتیجه برسند که ما وقف کردیم و تمام شد و رفت؟!

می‌خواهند اموال دانشگاه آزاد دست 5نفر منحصر شود

حجت الاسلام محمدیان در مصاحبه با نشریه "پنجره"، هدف نهایی از وقف اموال دانشگاه آزاد را منحصر شدن اختیارات آن در دست 5 نفر دانسته و می‌گوید: علی‎القاعده این غیرشرعی خواندن برای این است که حالا چون این‎جا وقف شده، شورا هم نمی‎تواند دخالت کند. مجموعه‎ای که همه‎چیزش از امکانات نظام و با مصوبه‎‎های این نظام انجام گرفته، همه‎اش با پول مردم بوده، و در کل شده مجموعه بزرگی به نام دانشگاه آزاد. حالا آقایان می‎خواهند این مجموعه با یک عبارت «وقفت هذا المال» از اختیارات نظام خارج شود و در اختیار چند نفر متولی خاص قرار گیرد؟ اما دانشگاه آزاد اصلا خصوصی نبود و الان با وقف در حقیقت خصوصی شده است.

وی با انتقاد از عدم رسیدگی به اموال دانشگاه آزاد می‌افزاید: 30 سال است که در دانشگاه آزاد حسابرسی نشده، هیچ مجموعه‎ای را در کشور نداریم که 30 سال گذشته باشد و حتی از یک نفر هم سئوال نشده باشد که در این‎جا چه‎کار دارید می‎کنید؟ و بحث‎‎های مالی آن‎جا چگونه اداره می‎شود؟

البته این عضو جدید هیات امنای دانشگاه آزاد در پایان خاطر نشان می‌کند که اساسنامه جدید بدون مشکل اجرا شده و نظام نیز بسیار مقتدرتر از این است که مجموعه‎ای بتواند مقابل اقتدار نظام ایستادگی کند.

کشف اسناد دولتی در ساختمان اصلی دانشگاه آزاد



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، ‌در پی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نگهداری برخی از مدارک و اسناد دولتی و محرمانه خارج از وظایف دانشگاه آزاد ‌در طبقه ششم ساختمان محل استقرار دفتر هیات امنای این دانشگاه و نیز تلاش عده‌ای برای خارج کردن این اسناد و مدارک از مرکز یاد شده، موضوع در دستور کار این دادسرا قرار گرفت.

‌پس از بررسی موضوع و تایید صحت گزارش‌های دریافتی یاد شده توسط ضابطین‌، دادستانی تهران چهارشنبه شب گذشته با صدور دستور قضایی مقرر کرد با حضور نماینده دادستان و رعایت موازین شرعی و قانونی برای یک نوبت از محل بازرسی و اسناد مذکور قبل از خروج کشف و مراتب صورتجلسه شود.
دادسرای عمومی و انقلاب اعلام کرد، ‌بازرسی یاد شده در چارچوب مقررات و توسط مامورین ذیصلاح صورت گرفت و تمامی اسناد مکشوفه صورتجلسه شد و هم اینک توسط کارشناسان مربوطه در حال بررسی است و دادسرای تهران طبق مقررات در مورد مدارک یاد شده متعاقباً اتخاذ تصمیم خواهد کرد. 

اسناد کشف شده شامل برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری است .

چند خبر ویژه !!!

چرا رهبری فردای روز انتخابات به رئیس جمهور تبریک گفتند؟

از شبهاتی که معترضان(که در واقع متعرضان)به انتخابات مطرح میکردند،این بود که چرا مقام معظم رهبری فردای انتخابات پیام دادند و به ملت و شخص رئیس جمهور تبریک گفتند؟؟؟ 
با توجه به نزدیک بودن به ایام حماسه 40 میلیونی 22 خرداد مرور۴ پیام گذشته مقام معظم رهبری که بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری صادر شد خالی از لطف نیست.


http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=7157


http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=171


http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=3070


http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2841 

این چهار پیام مقام معظم رهبری است که دقیقا فردای انتخاباتهای 76، 80، 84 و 88 صادر شده است.


پخش مستندفتنه انتخابات درسالگرد22 خرداد

رییس سازمان صداوسیما از پخش مستند فتنه انتخابات در سالگرد ‪۲۲‬ خرداد خبرداد و گفت: با پخش این مستند مردم به خوبی می‌توانند رویدادهای سال گذشته را ارزیابی کنند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در پنجمین کنگره سراسری جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان این که عده‌ای تلاش کردند بگویند در انتخابات تقلب شده است ، گفت: اگر تقلبی هم شده بود در شعارهایی بود که توسط برخی نامزدها مطرح شد، و این امر سبب شد رای بسیاری از افراد انقلابی به سمت ‪ ۱۳‬میلیون نفر برود.
وی با بیان این که شرایط امروز به لحاظ سیاسی نسبت به سال گذشته فرق کرده است و امروز مردم با دید بازتری به این موضوع نگاه می‌کنند، گفت: مستندی در خصوص فتنه در سالگرد انتخابات ‪ ۲۲‬خرداد پخش می‌شود و مردم می‌توانند به خوبی این مساله را تحلیل کنند.
به گفته ضرغامی، امروز فضای سیاسی کشور شبیه سال ‪ ۱۳۶۰‬است زمانی که بسیاری از احزاب گرفتار فتنه گریها شده و از میدان حذف شدند ، اما امروز تبلیغات رسانه‌ای غربی مانع حذف شدن آنان می‌شود و باعث می‌شود که آنان تنها به حاشیه بروند.


ماجرای نامه انیشتین به آیت الله العظمی بروجردی

آلبرت اینشتین در رساله­ی پایانی عمر خود با عنوان : دی ارکلرونگ"، یعنی : بیانیه" ، که در سال 1954 ( =1333ش ) آن را در آمریکا و به آلمانی نوشته است اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح می­دهد و آن را کامل­ترین و معقول­ترین دین می­داند. این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه­ی اینشتین با آیت­الله العظمی بروجردی (فوت 1340 ش = 1961 م) است که توسط مترجمین برگزیده­ی شاه ایران و به صورت محرمانه صورت پذیرفته است.

اینشتین در این رساله "نظریه نسبیت" خو درا با آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از نهج ­البلاغه و بیش از همه بحارالانوار علامه­ مجلسی (که از عربی به انگلیسی و ... توسط حمیدرضا پهلوی (فوت 1371 ش) و ... ترجمه و تحت نظر آیت الله بروجردی شرح می­شده تطبیق داده و نوشته که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمی­شود و تنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه پیچیده "نسبیت" را ارائه داده ولی اکثر دانشمندان نفهمیده ­اند. از آن جمله حدیثی است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم (ص) نقل می­کند که : هنگام برخاستن از زمین دامن یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی می­خورد و آن ظرف واژگون می­شود. اما بعد از این که پیامبر اکرم (ص) از معراج جسمانی باز می­گردند مشاهده می­کنند که پس از گذشت این همه زمان هنوز آب آن ظرف در حال ریختن روی زمین است ... اینشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه ­ی "انبساط و نسبیت زمان" دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن می­نویسد....
همچنین اینشتین در این رساله "معاد جمسانی" را از راه فیزیکی اثبات می­کند (علاوه بر قانون سوم نیوتون = عمل و عکس العمل .) او فرمول ریاضی "معاد جسمانی " را عکس فرمول معروف "نسبیت ماده و انرژی" می­داند: E=M.C2>>M=E:C2 یعنی اگر حتی بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره عینا" به ماده تبدیل شده و زنده خواهد شد. 
اینیشتین در این کتاب همواره از آیت ­الله بروجردی با احترام و بارها به لفظ "بروجردی بزرگ" یاد کرده و از شادروان پروفسور حسابی نیز بارها با لفظ "حسابی عزیز"...
۳/۰۰۰/۰۰۰ دلار بهای خرید این رساله توسط پروفسور ابراهیم مهدوی (مقیم لندن) با کمک برخی از اعضاء شرکت­های اتومبیل بنز و فورد و .. از یک عتیقه­ دار یهودی بوده و دستخط اینشتین در تمامی صفحات این کتابچه توسط خط شناسی رایانه­ ای چک شده و تأیید گشته که او این رساله را به دست خود نوشته است.



مهمان امشب "دیروز، امروز، فردا"

برنامه "دیروز، امروز، فردا" امشب با حضور حجةالاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری برگزار می شود.
به گزارش "تابناک" این برنامه با موضوع "امام(ره) و انقلاب اسلامی" به بررسی رفتار، گفتار و اندیشه معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران خواهد پرداخت.
گفتنی است این برنامه ساعت ده و نیم امشب، پنجشنبه به طور زنده روی آنتن خواهد رفت.

رفیق شهرام جزایری و منافقین! تو را چه به امام؟!



رقیب ناکام آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری دهم ( نفر پنجم ) گفت: ما در انتخابات نهم در سال 84، دولت دستمان و بنا به دلایلی که نمی خواهم از آن صحبت کنم همه چیز را از دست دادیم.
کروبی در گفت وگو با «مسیح-ع» خبرنگار فراری روزنامه اعتمادملی که اینک با باند مهاجرانی (جرس) همکاری می کند، درباره این تعبیر که آیا انقلاب فرزندانش را خورده مدعی شد: پس از رحلت امام خمینی ما پیش بینی می کردیم که به تدریج از طرف برخی افراد منزوی شویم. اما این شرایط را پیش بینی نمی کردیم. البته این شرایط نه تنها برای ما بلکه بر بسیاری از مردم کشور نیز سخت می گذرد. علیرغم اینکه آمادگی این را داشتیم و داریم اما شاهدیم که این شرایط (خورده شدن فرزندان انقلاب) برای اکثر قریب به اتفاق نسل اول انقلاب رخ داده است.
کروبی با اشاره به انزوای خود حتی نزد کسانی چون خاتمی و موسوی که نتیجه رادیکالیسم کور او بود، گفت: من معتقدم هر یک از این افراد (موسوی و خاتمی) باید کار خود را انجام دهد و البته انجام می دهد و باید فعالیت فردی را حفظ کنیم و ادامه دهیم. لیکن در مواردی که نیاز به انتشار بیانیه های مشترک باشد باید این امر صورت گیرد. البته من برای مورد خاصی پیشنهادی دادم و استقبال شد اما متاسفانه عملی نشد و خودم به تنهایی اقدام کردم!
وی همچنین دولت های خاتمی و هاشمی را متهم به مشارکت در تقلب کرد و مدعی شد: از رحلت امام به بعد تقلب ها در انتخابات آغاز شد.
این گزافه گویی ها در حالی است که شخص کروبی خود برآمده از همین انتخابات در مجلس سوم و ششم، بر کرسی ریاست مجلس نشست و هرگز مدعی نشد در انتخابات تقلب شده است. همچنین شخص خاتمی و وزیر کشور وی- موسوی لاری- به صراحت اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری نهم تقلبی صورت نگرفته و سالم ترین انتخابات پس از انقلاب بوده است.
از سوی دیگر کروبی روشن نمی کند که اگر سلامت افکارعمومی باعث شد فلان نامزد آلوده به رشوه های امثال شهرام جزایری نتواند مجدداً از نردبان قدرت بالا رود، آیا این نشانه ماندگاری انقلاب - با وجود حضور برخی فرزندان ناخلف است- یا نشانه خورده شدن انقلاب توسط فرزندان آن. درست تر این بود که آقای کروبی می گفت برخی فرزندان راه گم کرده، دنبال خوردن و بر باد دادن انقلاب بودند اما با سد پولادین ملت و مقتدای انقلاب مواجه شدند.
رویکرد منافقانه کروبی برای مقابل هم نشاندن دو مقطع حیات حضرت امام و پس از رحلت آن حضرت در حالی است که در جریان فتنه ای که به سردمداری امثال کروبی ساماندهی شد، به تصویر حضرت امام و باورهای بنیادین ایشان (اسلام و جمهوری اسلامی و ولایت فقیه) جسارت شد و شخص کروبی با بلاهت تمام به نامه نگاری و ابراز محبت با شیخ آلت دست منافقین که مطرود حضرت امام قرار گرفته بود پرداخت. ستاد اصلی کروبی در انتخابات و پس از آن نیز به خانه ای تیمی با حضور بدنام ترین عناصر گروهکی معارض با حضرت امام تبدیل شد. با این اوصاف باید به آقای کروبی گفت خود را خرج قمار امثال شهرام جزایری و منافقین ورشکسته می کنی و پای فرزند خوری انقلاب می نویسی؟!

مدیون رضاخان و شرمنده بی بی سی


صادق زیبا کلام در آخرین افاضات خود، بیگانه خواندن رسانه هایی مانند بی بی سی و صدای آمریکارا، احمقانه و ناشی از تئوری توهم توطئه معرفی کرده است.

او که چندی قبل در یک برنامه، ضمن خدوم معرفی کردن رضاخان پالانی، خود را مدیون او دانسته و گفته بود؛ «من به شخصه افتخار می کنم که هویت ملی و ایرانی ام را از رضاخان دارم!»، اینبار در نشست بررسی و عملکرد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با تاکید بر عملکرد شبکه بی بی سی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت؛ «در موضوع شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مشکل از آنجایی آغاز می شود که ما آنها را رسانه بیگانه خطاب می کنیم و این لقب ناشی از یک نگاه تاریخی، سیاسی و ایدئولوژیک است و از همان تئوری احمقانه توهم توطئه نشات می گیرد در حالی که باید از خود بپرسیم که بی بی سی و صدای آمریکا به دنبال آن هستند که اتفاقات و حوادث را صادقانه بیان کنند یا اینکه خودشان اتفاقات و حوادث را به وجود می آورند.»!!
کاش آقای زیبا کلام حداقل کمی هم به اعترافات خود آقایان انگلیسی توجه و بعد اظهار نظر می کرد. همین دو هفته قبل، مارک تامسون مدیر شبکه جهانی بی بی سی طی یک سخنرانی در موسسه چاتم هاوس به ماموریت جهانی این شبکه پرداخت و گفت:
«چند سال قبل با مشورت و حمایت وزارت امور خارجه انگلیس - تصمیم دشوار - اما درستی- برای بستن بسیاری از خدمات رادیوئی بی بی سی، در اروپای شرقی و مرکزی اتخاذ شد تا به جای آن، بودجه و منابع مالی کمک به تاسیس دو شبکه تلویزیونی جدید عربی و سپس فارسی، هدایت شود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: طی هفته های آغاز به کار تلویزیون بی بی سی فارسی، ارزش این شبکه در طی انتخابات 2009 ایران و وقایع پس از آن نشان داده شد.»
البته مردم ایران مانند آقای زیبا کلام فراموشی سیاسی ندارند و هنوز یادشان نرفته کدام بنگاه شایعه پراکنی بود که در آتش اغتشاشات می دمید، زمان و مکان آشوب اعلام، لیست کشته های خیالی را منتشر می کرد و برای قربانیانی که دست دولت متبوعش به خون آنها رنگین بود، مرثیه سرایی می کرد. افتضاح ترینشان هم پروژه قتل ندا بود که یکی از عواملش (کاسپین ماکان) سر از آغوش شیمون پرز در اسرائیل و دیگری (آرش حجازی) هم سر از آخور بی بی سی درآورد!

صدای خاتمی هم درآمد!

موسوی و کروبی نظام را تهدید کردند


موسوی و کروبی نظام را در صورت مجوز ندادن به راه پیمائی تهدید به آشوب و اغتشاش کردند.

موسوی و کروبی در این نشست که خبر آنرا سایت های افراطی خارج از نظام منتشر ساخته اند، نظام را تهدید کردند که در صورت مجوز ندادن به راه پیمائی ،از مردم می خواهند که به خیابان ها بریزند.در همین رابطه تصمیماتی هم برای اطلاع رسانی این تحریکات صورت گرفته است.
این در حالی است که موسوی همواره در حوادث پس از اعتراضات اعلام می کرد که مردم به صورت خودجوش به خیابانها می آیند و من آنها را دعوت به اعتراض خیابانی نمی کنم . از سوی دیگر حزب غیر قانونی سازمان مجاهدین طی بیانیه ای به مسئولین توصیه کرد که بهتر است به این راه پیمائی مجوز دهند.
با این حال خاتمی در دیدار با موسوی وی را متهم به تند روی کرد و گفت:ما باید فضا را آرام کنیم و خودمان را برای انتخابات آماده کنیم.
خاتمی همچنان تاکید کرده است که نباید به اپوزسیون تبدیل شویم. اگر در چارچوب نظام حرکت کنیم شاید در دوره بعدی انتخابات بتوانیم رای مردم را بگیریم. 

زیارت قبول !


این روزها ماجرای «وقف دانشگاه آزاد اسلامی» که هیئت موسس این دانشگاه بر آن اصرار می ورزد به چالشی تبدیل شده است که ظاهراً میان هیئت مؤسس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان است، اما چالش واقعی را باید میان هیئت مؤسس دانشگاه از یکسو و نظام و مردم از سوی دیگر تلقی کرد. چرا که دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد ملی است و تمامی اموال و دارایی های آن مطابق اساسنامه - قبلی و کنونی- متعلق به بیت المال بوده و در فهرست اموال عمومی جای دارد. از این روی، تصمیم هیئت مؤسس برای وقف دانشگاه آزاد نه فقط کمترین توجیه قانونی و منطقی ندارد، بلکه به لحاظ شرعی نیز- بر فرض استناد به فتوای برخی از مراجع عظام- با آنچه هیئت مؤسس دانشگاه در پی آن است، مغایرت جدی و فاصله ای پر نشدنی دارد. این واقعیت اگر چه بدیهی تر از آن است که نیازی به شرح و تفصیل داشته باشد ولی از آنجا که هیئت مؤسس دانشگاه آزاد به گونه ای تعجب آور و سؤال برانگیز روی خواسته غیرقانونی و غیرشرعی خود اصرار می ورزد، اشاره به نکاتی در این باره، ضروری به نظر می رسد؛
1- تصمیم هیئت مؤسس برای وقف دانشگاه آزاد هنگامی اتخاذ شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس وظیفه قانونی خود و بعد از نزدیک به 40 ماه بررسی و تحقیق که رئیس و اعضای هیئت مؤسس دانشگاه نیز در آن حضور و شرکت داشتند، اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی را تهیه و تصویب و از طریق ریاست شورا برای اجرا به هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.
اصلاح اساسنامه که در پی دریافت گزارش های مستند فراوان از تخلفات، سوء مدیریت و نیز حیف و میل دارایی های دانشگاه آزاد، صورت گرفته بود، مدیریت یکنواخت و نزدیک به 30 ساله این دانشگاه را دستخوش تغییرات اساسی می کرد. در اساسنامه جدید ریاست دانشگاه آزاد از حالت نامحدود قبلی به 4 سال تغییر یافته و چرخه اداره مالی و فرهنگی آن که طی 3 دهه گذشته و برخلاف قوانین جاری، بیرون از نظارت جدی و موثر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، تحت نظارت این شورا قرار می گرفت وهیئت مؤسس، هیئت امناء و ریاست دانشگاه ملزم به اجرای مفاد اساسنامه و پاسخگویی در برابر قانون شده بودند.
گفتنی است که مطابق اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، «تهیه و تدوین مبانی و شاخص های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی» ، «تصویب ضوابط تأسیس مؤسسات و مراکز علمی و دانشگاه های دولتی و غیردولتی و تصویب اساسنامه آنها» و نیز «تایید صلاحیت رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی» بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی و از وظایف قانونی و لازم الاجرای این شوراست. بنابراین هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی که قانونی بودن آن نیز با تردیدهای جدی روبروست، کمترین توجیه و بهانه ای برای خودداری از اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نداشته و ندارد.
2- بعد از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد، هیئت مؤسس دانشگاه، ابتدا از ارائه اساسنامه پیشنهادی خود به بهانه های مختلف خودداری کرد و نهایتاً با تاخیرها و فرصت سوزی های غیرقابل توجیه اساسنامه پیشنهادی را به شورا تسلیم کرد. ولی پس از 40 ماه که اساسنامه جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، هیئت مؤسس که مفاد آن را با خواسته های خود متفاوت می دید و به لحاظ قانونی چاره ای جز اجرای آن نداشت، در اقدامی غیرمنتظره و غیرقانونی اعلام کرد که دانشگاه آزاد را وقف کرده است!! و با استناد به موقوفه بودن دانشگاه آزاد! مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرقابل اجرا و دخالت غیرقانونی در اموال موقوفه قلمداد کرده و از پذیرش آن خودداری ورزید.
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با گروهی از مدعیان اصلاحات و متهمان آزاد شده آشوب های سال گذشته، ضمن آن که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را «حرکتی خلاف شرع و قانون اساسی»! دانست از اقدام آقای جاسبی در وقف دانشگاه آزاد با عنوان «حرکتی خیرخواهانه»! یاد کرد. ایشان توضیح نداد که کجای مصوبه شورا با «شرع» و «قانون اساسی» مغایرت دارد؟! و این پرسش را هم بی پاسخ گذاشت که چرا هیئت مؤسس دانشگاه آزاد بلافاصله بعد از مصوبه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی به فکر اقدام خیرخواهانه وقف، آنهم از کیسه ملت افتاده است؟!
3- مطابق نص صریح و خالی از ابهام قوانین جاری، تصویب یا اصلاح اساسنامه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه ها، برنامه ریزی و نظارت بر چرخه فرهنگی و مدیریتی این مراکز و... برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بنابراین اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد، اقدامی کاملا قانونی و اجرای آن وظیفه قطعی و غیرقابل تغییر دانشگاه آزاد اسلامی است و بر همین اساس، سرپیچی از اجرای مفاد اساسنامه جدید، به مفهوم نادیده گرفتن قانون، پایمال کردن حق مردم و مستوجب پیگرد قضایی است.
هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز، این واقعیت بدیهی یعنی قانونی بودن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را انکار نمی کند و نمی تواند انکار کند، و دقیقا به همین علت با ادعای- بخوانید ترفند- تبدیل دانشگاه آزاد به موقوفه، کوشیده است، صورت مسئله را تغییر داده و به زعم خود، دانشگاه یاد شده را از نظارت و مدیریت نظام خارج کند! بنابراین در قانونی بودن مصوبه مورد اشاره کمترین تردید و ابهامی نیست و فقط باقی می ماند ادعای وقف دانشگاه که به آن خواهیم پرداخت.
4- شخصی می گفت؛ نذر کرده ام که اگر فلان حاجتم برآورده شود، پیرزن همسایه مان را پیاده به کربلا بفرستم!!
در مثل مناقشه نیست و گاه یک تمثیل از صدها صفحه تفسیر، گویاتر است و خدای متعال نیز برخی از مسائل و موضوعات را برای گویایی بیشتر به تمثیل بیان فرموده است. تصمیم- البته غیرقانونی و نشدنی- هیئت مؤسس دانشگاه آزاد برای وقف کردن اموال و دارایی های این دانشگاه شباهت زیادی به «نذر» کسی دارد که به آن اشاره شد. اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اگر خیلی اهل اقدام خیرخواهانه وقف هستند، چرا اموال شخصی خود را وقف نمی کنند؟ برخی از آنها که گوش شیطان کر! از ثروت و مکنت فراوانی برخوردارند ... وقف از کیسه بیت المال و ادعای حرکت خیرخواهانه؟!
5- مطابق برآوردهای انجام گرفته، اموال و دارایی های دانشگاه آزاد نزدیک به 250 هزار میلیارد تومان است و اگرچه برخی از گزارش ها حاکی از آن است که شماری از دست اندرکاران ارشد دانشگاه مزبور از این سرمایه هنگفت و نجومی - و متعلق به بیت المال- برای مقاصد شخصی و حزبی بهره گرفته اند و دست کشیدن از این گنج عظیم برایشان دشوار است! ولی اظهارنظر درباره صحت و سقم گزارش های یاد شده را به مراجع و مراکز ذیربط وامی گذاریم و در این نوشته به دنبال پاسخ این سؤال هستیم که هیئت مأسس- تأکید می شود که فقط برخی از آنها- با چه انگیزه و کدام مجوز شرعی در پی وقف دانشگاه آزاد هستند؟ در این باره گفتنی است که؛
الف: هیئت مأسس برای وقف دانشگاه آزاد به فتوای برخی از مراجع عظام استناد می کند. مطابق این فتوا «مسئولانی که حق تصرف در اموالی را دارند، می توانند آن را وقف کنند» هیئت مأسس دانشگاه آزاد با استناد به این فتوا و از آنجا که خود را مسئولانی می دانند که دارای حق تصرف در اموال دانشگاه هستند، وقف کردن اموال و دارایی های دانشگاه آزاد را شرعی تلقی می کنند.
اکنون سأال بعدی این است که برفرض وقف دانشگاه آزاد، اختیار اموال و دارایی های کلان این دانشگاه و مدیریت آن از هیئت مأسس سلب شده و به سازمان اوقاف واگذار می شود، بنابراین چرا هیئت مأسس از یکسو اصرار بر دسترسی خود به اموال و مدیریت دانشگاه آزاد دارند و از سوی دیگر در پی تبدیل آن به موقوفه برآمده اند؟!
ب: هیئت مأسس ادعا می کند که بعد از وقف کردن دانشگاه آزاد به عنوان واقف حق تولیت این موقوفه را نیز برعهده خواهند داشت! و می توانند به روال قبلی اموال کلان و مدیریت دانشگاه را در اختیار خویش داشته باشند. این دقیقاً همان «اشتباه عمدی»! و قانون شکنی آشکاری است که هیئت مأسس به زعم خود در پی تحمیل آن به مردم و نظام است! چرا که حق تولیت واقف فقط هنگامی است که اموال وقف شده متعلق به خود او باشد و در مورد دانشگاه آزاد، از آنجا که اموال و دارایی های آن متعلق به بیت المال است بر فرض تبدیل آن به موقوفه، حق تولیت منحصراً در اختیار حاکم شرع و در کشور ما، «ولی فقیه» است که این حق در چرخه حکومتی به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده است. آن عده از مراجع عظام نیز که مسئولان دارای حق تصرف در اموال را مجاز به وقف کردن آن می دانند، به این نکته توجه داشته اند چرا که در هر دو حالت اموال وقف شده در حوزه بیت المال و اموال عمومی باقی می ماند و حال آن که هیئت مأسس انتظار دارد با وقف اموال و دارایی های دانشگاه آزاد، این دانشگاه را به صورت ملک شخصی و موروثی در اختیار خود بگیرد! یعنی اقدامی غیرقانونی، غیر شرعی و صدالبته نشدنی.
ج: بر فرض که دانشگاه آزاد با استناد به فتوای یاد شده تبدیل به موقوفه شود، نوع فعالیت آن و به بیان دیگر «کاربری» آن قابل تغییر نیست. یعنی باز هم به صورت دانشگاه آزاد باقی می ماند و بدیهی است که در این حالت نیز مطابق نص صریح قانون، تصویب اساسنامه، تعیین مدیران، انتخاب رئیس، اعضای هیئت امناء و هیئت مأسس و نظار ت بر گردش کار آن برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود، چرا که شرح وظایف قانونی این شورا تمامی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، مأسسات فرهنگی و... را صرفنظر از مالکیت عمومی، خصوصی و یا وقفی آنها شامل می شود و برخی از اعضای هیئت مأسس و هیئت امناء دانشگاه آزاد نشان داده اند که در حالت موقوفه بودن این دانشگاه نیز صلاحیت اداره آن را ندارند، بنابراین از هم اکنون باید خود را عزل شده تلقی کنند.
6- هیئت مأسس دانشگاه آزاد برای ادامه مدیریت- بخوانید حاکمیت- خود بر این نهاد متعلق به بیت المال، از یکسو قصد طرح شکایت علیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و از سوی دیگر با حمایت تعدادی از نمایندگان محترم مجلس- و اکثراً غافل از اصل ماجرا- یک فوریت طرحی را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده اند که در صورت تصویب نهایی، به دانشگاه آزاد اجازه تبدیل به موقوفه را می دهد! در این باره گفتنی است که؛
الف: براساس یک رویه تأکید شده از سوی حضرت امام(ره) و تأیید شده از جانب رهبر معظم انقلاب در صورتی که موضوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد، مجلس شورای اسلامی حق ورود به آن را ندارد و از آنجا که قاطبه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، خود را ملزم به تبعیت از امام راحل(ره) و خلف حاضر او می دانند، نباید و شایسته نیست از رویه موکد آن بزرگواران که همواره ملاک عمل بوده است سرپیچی کنند که به یقین نمی کنند.
حضرت امام(ره) در این باره می فرمودند «باید به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ترتیب آثار داده شود» راستی مگر تأکید ولی فقیه، قانون مستحکم نیست؟!
ب: دادگستری هم در صورت پذیرش شکایت هیئت مأسس، حق پیگیری و به گردش انداختن آن را ندارد، چرا که شکایت از یک نهاد دولتی باید به دیوان عدالت اداری ارجاع شود و دیوان عدالت نیز درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حق مداخله ندارد.
و بالاخره تاکید دوباره بر این نکته ضروری است که بسیاری از اعضای هیئت مؤسس و امناء دانشگاه آزاد اسلامی با تبدیل آن به موقوفه مخالفند و مخالفت خویش را نیز به صراحت اعلام کرده اند.