شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

تو شیر یا خط انداختی ما سه شدیم!

با گذشت 5 روز از بیانیه مشترک کروبی و موسوی درباره لغو راهپیمایی 22خرداد، بحث های جدی در محافل ضدانقلاب در جریان است. هر چند که برخی از این محافل ترجیح داده اند شوک و سرخوردگی تازه را در سکوت سر کنند اما طیفی دیگر زبان به اعتراض و حتی هجو سران فتنه گشوده اند و معتقدند مطالبه محوری با سکوت و مدارا نمی خواند.
دویچه وله آلمان ضمن گزارشی به سراغ چند تن از عناصر ضدانقلاب رفت و نظر آنها را درباره عقب نشینی موسوی و کروبی جویا شد. سایت دویچه وله از قول یکی از این افراد نوشت: این تصمیم گیری بسیار عمودی بود و با این ادعا که موسوی و کروبی، فقط رهبران نمادین جنبش هستند، متناسب نبود. آقایان نباید نگاه سیاهی لشکری به جنبش داشته باشند.
هرچند یکی از ضدانقلابیون فراری (سامان رسول پور) به دویچه وله گفت «لغو راهپیمایی تصمیم درستی بود چرا که با توجه به تجربه 22 بهمن سال گذشته، این بار هم جنبش نمی توانست به شکل موفقیت آمیزی به خیابان بیاید» اما جلوه جواهری می گوید « شیوه لغو راهپیمایی باعث شد کسانی که خواهان اعتراض در آن روز بودند زیر ضرب چند برابر قرار بگیرند.»
همایون ایوانی همکار نشریه گفت وگوهای زندان هم به دویچه وله گفت: حرکت جناح های رانده شده مانند موسوی و کروبی همان حرکتی بود که توسط جناح خاتمی در سال 78 رخ داد. در لحظه مهم، جنبش را تنها گذاشتند و دعوت به عقب نشینی کردند و به همین دلیل امکان سرکوب شدیدتر فراهم شد.
آرش بهمنی از روزنامه نگاران فراری هم می گوید «لغو راهپیمایی باعث ناامیدی شده است». محبوبه عباسقلی زاده نیز گفت موسوی و کروبی یکبار دیگر فرصتی تاریخی را از دست دادند.
اما حسن یوسفی اشکوری از مسافران کنفرانس برلین که اینک در خارج کشور اقامت دارد، بی آنکه به عملکرد توأم با دستپاچگی و آشفتگی جریان فتنه سبز در یک سال گذشته اشاره کند در سایت جرس نوشت: «دوستان عجله کار شیطان است. دنیا که به آخر نرسیده، قرار هم نبود 22خرداد 89 به پایان خط برسیم. راه درازی در پیش است». وی تصریح کرد؛ تجمع غیرقانونی به معنای انتخاب یک فاجعه و سپردن خود به دست حکومت بود بویژه که خبرها از آمادگی حکومت برای تسویه اساسی حکایت می کرد. دوم اینکه با وقوع چنین فاجعه ای، سران جنبش دست به خودکشی بزرگ سیاسی زده بودند.
در این میان سایت خودنویس خواستار تغییر در سران فتنه شد و در مطلبی طنز که توأم با هجمه به موسوی و کروبی بود نوشت: به یک رهبر جهت جنبش سبز نیازمندیم، دارای مدرک تحصیلی فابریک از هر جایی ولو شده مدرسه باغچه بان... کسی باشد که خودش یک کمی تکنیک و تاکتیک از قبل بلد باشد نه اینکه یک سال بگذرد و تازه چیزهایی یاد بگیرد، بعد امتحان بکند، اگر شد که هیچی، اگر نشد شیر یا خط بکند. چنانچه رهبر جنبش است ولی خودش می گوید نیستم، بی زحمت نرود از طرف جنبش راهپیمایی لغو کند. جنبش آن وقت خودش تنهایی می رود، سه می شود...تندروی و کندروی را خودش بلد باشد نه اینکه یکی دیگر ]کروبی[ بچسبد بهش بگوید پدرجان! فقط تا کار ناموسی می شود که نباید در دفاع از زنت صدایت را بلند کنی!... چنانچه با تغییر قانون اساسی موافق است، روزی 200 دفعه به قانون اساسی اعلام پایبندی نکند. دایی! ولی فقیه هم یکی از بندهای همین قانون اساسی است، حتماً باید جلوی جمع اینارو بگم ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد