شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

ماجرای بازرسی خانم های"مقامات اسبق ایران"

بولتن نیوز در مطلبی از پشت پرده اقدامات یک سفیر پیشین در آفریقای جنوبی خبر داد:


پرده اول )

دیپلمات سابق ، در آفریقای جنوبی "سفیر" است ، همان جایی که این روز ها جام جهانی فوتبال را برگزار می کند ؛ چند نفر از خانم های مسوولان وقت فیل شان یاد هندوستان کرده و سر از آفریقای جنوبی در آورده اند ، بالاخره باید بین تفریحات آنان و بقیه فرقی باشد یا نه؟! آنها که نباید آخر هفته را شاه عبدالعظیم و کن و سولقون بروند!
آقای سفیر ، از این که مهمانان عالیرتبه ای را پذیرایی می کند ، خوشحال است و سعی می کند رسم میزبانی را در حد اعلایش بجا آورد. اما همه چیز طبق میل او پیش نمی رود. چند روز بعد که خانم ها ، قصد بازگشت دارند ، ماموران فرودگاه وارد هواپیما می شوند و به آنها می گویند که باید بسته هایی که می خواهند از آفریقای جنوبی خارج کنند را بازرسی کنند.
سفیر به هر دری می زند تا جلوی این کار را بگیرد ؛ کار بالا می کشد و در نهایت هیات بانوان ایرانی را از هواپیما پیاده می کنند تا دیگران ، معطل نشوند .
کار بازرسی ختم می شود و مقادیر زیادی طلای خام از بسته های آنان بیرون می آید . مقامات آفریقایی ،در دیدار آقای سفیر یاد آور می شوند که کار صورت گرفته ، جرم بوده ولی این بار را گذشت می کنند. سفیر پیشین ایران جز سرافکندگی پاسخی ندارد ؛ او باز هم کار خودش را درست انجام نداده بود. خانم ها با پرواز بعدی به تهران بر می گردند ؛ اما بدون طلا و جواهرهایی که از بازار غیر رسمی و بطور قاچاق خریداری کرده بودند.

پرده دوم)
دیپلمات سابق ، بیزینس و تجارت را هم خیلی دوست دارد ؛ او اکنون به ایران بازگشته ، اما همچنان در خط ایران و آفریقا سیر می کند ؛ آقازاده اش هم در آفریقای جنوبی باقی مانده است و چه کسی مطمئن تر از فرزند خود آدم که بتواند امور مالی را رتق و فتق کند؟!
آفریقا ، جای خوبی برای پول درآوردن است ، مخصوصاً اگر به عنوان سفیر ، چند صباحی را در آنجا بوده باشی و در کنار وظایف دیپلماتیک ، برای خودت و آقازاده ات ، زمینه کار و کاسبی را فراهم کرده باشی!


پرده سوم)

دیپلمات سابق ، خیلی دوست داشت وزیرامور خارجه شود ؛ او مدت ها در دولت اصولگرا پست و مقام داشت اما چون برایش چندان دندان گیر محسوب نمی شد ، راهی اردوگاه حریف شد تا بلکه فرجی حاصل شود!
او در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در کمیته سیاست خارجی فعال شد و ساعتی بعد از آن که موسوی کنفرانس خبری پیروزی خود را گذاشت و اعلام کرد که نتیجه انتخابات به سود او بود ، دیپلمات قصه ما ، فوری خودش را به وزارت امور خارجه رساند و اصلاً حواسش هم نبود که ساعت یک و نیم بامداد است .
می گفتند طوری رفتار می کرد که گویا آمده بود وزارتخانه را تحویل بگیرد! اما کسی خودش را تحویل نگرفت و از آنجا بیرونش کردند:" آقای محترم ! حتی اگر کاندیدای شما برده باشد ، تا 3 ماه آینده که دولت جدید مستقر شود ، تحویل و تحولی در کار نیست ، بفرمایید بیرون!"

پرده چهام)
یک سال از آن شب تلخ می گذرد ، دیپلمات سابق تصمیم می گیرد تلافی کند و شروع می کند به حرف زدن با رسانه ها: "بله ! داشتم عرض می کردم که دیپلماسی ما خیلی ضعیف است ، ما دستاوری نداشتیم ، دیدید که علیه ما قطعنامه هم دادند ، عزت و آبروی ما رفت، انجام سفرها بی حاصل و کم ارزش است و... ."
او البته نمی گوید وقتی غرب ، از توقف کامل غنی سازی کوتاه می آید و سخن از تبادل می گوید یعنی این که زیر با غنی سازی در ایران رفته است و این دستاورد هم ، حتماً از درون تخم مرغ شانسی بیرون نیامده ، بلکه محصول دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی بود که تأسیسات هسته ای کشور را از ننگ مهر و موم ها رهانید.
شاید منظور او از دستاورد ، از نوع همان دستاوردهایی باشد که آقای سفیر سابق و آقازاده محترم در آفریقای جنوبی دارند که اگر این طور باشد ، حق با ایشان است و دستگاه دیپلماسی ما از این دستاوردهای فردی نداشته است!
ای کاش یک چوپان بی سواد و بی مدعا این حرف را می زد که دستگاه سیاست خارجی نتوانست جلوی صدرو قطعنامه را بگیرد تا حمل بر بی اطلاعی اش شود اما وقتی یک دیپلمات سابق ، قطعنامه صادره از شورای امنیت را منحصر در عملکرد وزارت امورخارجه می داند ، باید گفت که او یا دچار حواس پرتی شده یا آن که یاد خاطره ساعت یک و نیم بعد از نصف شبش افتاده است و حس انتقام دارد کارش را می کند!
اکنون ، کسی که در حد خواندن و نوشتن سواد داشته باشد ، این را می فهمد فرایندهایی مانند صدور قطعنامه شورای امنیت ، تابعی از نوع تعاملات کلان حکومت ها با قدرت های سلطه جوی بین المللی است و محدودسازی این بازی استراتژیک جهانی در حد یک وزارتخانه ، ساده انگاری و حماقت محض است.
ای کاش کسی که مدعی است دلش به حال آبروی ایران می سوزد ، درباره نقش خود در رسوایی مربوط به زنان مقامات ایران در فرودگاه ژوهانسبورگ توضیح بیشتری بدهد و نیز درباره سفرهای تجاری اش به آفریقا که دست برقضا (!) بعد از دوران سفارتش گل انداخته ، نیز کمی - فقط کمی - شفاف سازی کند.
این ماجرا ، البته ، پرده های دیگری هم دارد که عنداللزوم کنار خواهند رفت تا عیار صداقت "مدعیان" در منشور کارنامه خودشان محک بخورد و عاقلان را البته ، اشارتی کافیست و عمر طمع ورزان «جاوید» نخواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد