شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

کوتاه از همه جا (2)

رقص "ندا آقاسلطان "در شبکه VOA


صدای آمریکا در آستانه سالگرد دهمین انتخابات ریاست جمهوری اقدام به پخش مستندی درباره زندگی، عکس ها و نحوه مرگ ندا آقا سلطان کرد و طی آن خانواده ندا برای نخستین بار در یک گفت و گوی تلویزیونی شرکت کرده و به روایت خاطراتی از خاطرات وی در دوران مختلف زندگیش پرداختند.
این مستند توسط شبکه‌ای که سالانه 10 مستند را با توجه به وقایع مهم روز تهیه می کند تولید شده است و کارگردانی آن را آنتونی توماس عهده دار بود و گفت و گو با خانواده ندا آقا سلطان نیز توسط سعید کمالی دهقان روزنامه نگار ایرانی صورت گرفته بود.
این مستند به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تهیه شده است که بخش فارسی و انگلیسی آن هفته آینده پخش خواهد شد.
شهره آغداشلو روایت این مستند را به عهده داشت و رودابه بختیار و رویا برومند، یکی از مدیران بنیاد عبدالرحمن برومند پس از پخش فیلم مزبور به نقد، ضرورت و بررسی ابعاد شخصیتی ندا آقاسلطان پرداختند.
به گزارش آتی ؛رویا برومند الزام بر برخورداری از حجاب را یکی از مشکلات ندا آقاسلطان در ایران دانست و گفت:‌ وی مدام از این امر انتقاد کرده و آن را یکی از مصادیق نابرابری زنان و مردان در جمهوری اسلامی ایران می دانست.
پخش عکس های بی حجاب و شخصی ندا در این مستند و رقص وی پایان بخش مستند «برای ندا» بود.


چه کسی مانع صدور اطلاعیه مجمع روحانیون برای 22 خرداد شد؟


خاتمی مانع از صدور اطلاعیه مجمع روحانیون مبارز برای روز22 خرداد شد. کروبی و میرحسین و مشاوران آنها طی دو هفته اخیر تلاش های فراوانی کردند تا خاتمی را مجاب نمایند تا برای روز22 خرداد به صحنه آمده و با سران فتنه همراهی نماید اما خاتمی که به رفتارهای غیرمنطقی موسوی و کروبی طی یک سال اخیر معترض بود و آنان را باعث بروز وضعیت شکننده فعلی برای اصلاح طلبان می دانست حاضر نشد کمترین همراهی با سران فتنه را داشته باشد.
 به گزارش رسالت خاتمی در برابر فشارهایی که برخی از اعضای افراطی مجمع روحانیون مبارز وارد می کردند از جمله اینکه مجمع با صدور اطلاعیه ای مردم را به حضور در راهپیمایی و اعتراض به انتخابات سال گذشته فرا بخواند، مقاومت کرد و حاضر به این اقدام نشد.


دلیل انتقاد دولت از مجلس و شورای نگهبان اعلام شد  :فاز جدید اختلاف دولت و مجمع تشخیص مصلحت!


هفته گذشته مجلس و دولت در چندین نوبت رو در روی هم قرار گرفتند و بر سر قانون گرایی و قانون گریزی به مجادله پرداختند.
به گزارش جهان مجلس از اجرا نکردن قانون توسط دولت انتقاد کرد و دولت هم اصرار داشت که مصوبات مجلس خلاف اسلام و قانون است .لاریجانی از مجلس دفاع کرد و احمدی نژاد محل دعوا را به شورای نگهبان کشید و از تصویب قوانین خلاف دین و قانون در شورای نگهبان هم انتقاد کرد.
اوج این اختلافات منتهی شد به دیدار نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب.رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه دولت ملزم به اجرای قانون است و نباید در دولت انگیزه نافرمانی از قانون ایجاد شو، از مجلس هم خواست که طرحها و لوایح را با رعایت واقعیت ها عرصه اجرایی تصویب کنند.
پس از فرمایشات مقام معظم رهبری آتش اختلافات فروکش کرد.در همین رابطه جهان در گزارشی نوشت که در یکی از جلسات فتنه، ایجاد اختلاف میان سران قوا و دمیدن به این آتش اختلاف در دستور کار قرار گفته است.
با این حال معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت وگو با یک روزنامه، که فردای سخنان مقام معظم رهبری منتشر شد، مباحث جدیدی مطرح کرد که از جبهه گیری جدید دولت در قبال مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر می دهد.
در حالی که بسیاری از دلسوزان نظام عدم شرکت رئیس جمهور در مجمع را به مصلحت نظام می دانند و ادامه این کدورت ها را به نفع جریان فتنه ارزیابی می کنند، دولت در اقدامی جدید تصمیم گرفته است، برخی از مصوبات مجمع را به بهانه دخالت های بیجا اجرا نکند.
اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور نشان می دهد که اصلا اختلاف دولت با مجلس و شورای نگهبان نبوده است بلکه نزاع اصلی بر سر  مجمع تشخیص مصلحت است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در اظهارتی تعجب برانگیز مدعی می شود؛ حرف دولت این است که نباید در اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شود.
به گفته وی نباید هرجا شورای نگهبان یک مصوبه را رد می کند، مصوبه مجلس با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور در نامه به دبیر شورای نگهبان خواسته است از این جایگاه دفاع کند می گوید:حرف آقای احمدی نژاد این است که حق نظر دادن درباره مصوبات مجلس با شورای نگهبان است و مجمع تشخیص مصلحت نظام در همه موضوعات مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان نباید وارد شود.
 به این ترتیب دولت با این بهانه که مجمع تشخیص مصلحت نظام پا فراتر از خودش گذاشته، نقش قانونی این نهاد قانونی و پرسابقه را  زیر سوال می برد .
اگرچه نباید شتابزده ارزیابی کرد، اما دولت به مردم و رسانه ها حق دهد، میان عدم شرکت رئیس جمهور در جلسات مجمع و قضایای مربوط به مناظره های انتخاباتی و موضوعات شبیه به آن، با آنچه امروز به نام عدم اجرای مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است، ارتباط سیاسی ببینند.
اگرچه ممکن است برخی انتقادات دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام درست و صحیح باشد، اما نباید این اختلافات، پیشبرد اهداف اصلی و موضوعات اساسی کشور را تحت الشعاع قرار دهد.
به نظر می رسد این گونه برخوردها جز به سامان نرسیدن اهداف متعالی انقلاب و معطلی رشد و توسعه کشور و سوء استفاده مغرضان و دشمنان، اثر ماندگار دیگری نداشته باشد.


نماز جمعه آکسفورد به امامت یک زن


به گزارش شیعه آنلاین، خانم «راحیل رضا» نویسنده کانادایی پاکستانی تبار 60 ساله، در اقدامی کم سابقه امام جماعت نماز جمعه روز گذشته در «مرکز فرهنگی اسلامی» شهر آکسفورد در انگلیس بود. وی همچنین علاوه بر امامت نماز جمعه، سخنرانی دو خطبه جمعه را ایراد کرد.
گفتنی است این نماز جمعه به امامت یک زن در حالی برگزار شد که تا چند روز دیگر یک کنفرانس بین المللی تحت عنوان «اسلام، راهی به جلو» در دانشگاه آکسفورد برگزار خواهد شد. این کنفرانس قرار است از یازدهم تا سیزدهم ژوئن آینده برگزار شود. این نماز جمعه به اصطلاح مقدمه و پیش زمینه ای برای آماده کردن مسلمانان برای آن کنفرانس به شمار می‌رود.


«مرکز فرهنگی اسلامی» شهر آکسفورد همچنین از مسلمانان زن و مرد که موافق مساوات و برابری بین دو جنس در اسلام هستند دعوت کرد که حضور با شکوهی در نماز جمعه این هفته داشته باشند اما گویا درخواست این مؤسسه مورد استقبال مسلمانان قرار نگرفت زیرا اخبار رسیده حاکی از آن است که این نماز جمعه نه تنها با شکوه نبوده بلکه با حضور تعداد بسیار کمی از نمازگزاران برگزار شد.
در پایان گفتنی است خانم «راحیل رضا» حدود پنج سال پیش نیز نماز جمعه مشابهی در شهر تورنتو، پایتخت کانادا برگزار کرد و پس از آن بلافاصله مورد تهدید افراد ناشناس قرار گرفت و ناگزیر از کانادا فرار کرد. پس از آن طی گفتگویی رسانه ای گفت: من واقعا در حد یک امام جمعه نیستم بلکه با این کار فقط می‌خواهم به نمازگزاران یادآوری کنم که حدود 50 % از پیروان دین اسلام را هم زنان تشکیل می‌دهند.



خیانت جدید سعودی ها علیه ایران


روزنامه تایمز چاپ بریتانیا روز شنبه ( 22 خرداد) با انتشار گزارشی ادعا کرد که مقامات عربستان سعودی به اسراییل اجازه داده اند که برای حمله به ایران از بخشی از حریم هوایی این کشور استفاده کند .
به گزارش عصر ایران، این روزنامه بریتانیایی به نقل از یک منبع آگاه نظامی آمریکا در منطقه نوشت : " عربستان سعودی یک کریدور هوایی ویژه در شمال این کشور را بدین منظور در اختیار اسراییل قرار داده است ."
این روزنامه در ادامه می نویسد که اسراییل حالا برای حمله به ایران علاوه بر عربستان نیاز به یک مسیر هوایی دیگر دارد .
این مقام آمریکایی به روزنامه تایمز گفت : " اسراییلی ها برای حمله به ایران تا کنون مانورهای زیادی برگزار کرده اند . آنها می خواهند مطمئن شوند که عملیات هوایی آنها علیه تاسیسات هسته ای ایران موفق خواهد بود و هیچ هواپیمایی سرنگون نخواهد شد . تمامی این اقدامات و مانورهای اسراییل با موافقت و اطلاع آمریکا انجام می شود. "
تایمز در ادامه به نقل از یک منبع دولتی در عربستان که نخواسته است نامش فاش شود می نویسد : عربستان و اسراییل هر دو دغدغه و نگرانی های مشترکی درباره فعالیت های هسته ای ایران دارند و همه این را می دانند . ریاض در صورتی که اسراییل قصد حمله به ایران را داشته باشد این مسیر هوایی را در اختیار قرار خواهد داد .
این روزنامه در ادامه 4 هدف اصلی و اولیه اسراییل برای حمله به ایران را تاسیسات غنی سازی نطنز و قم ، راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات بازفراوری اورانیوم در اصفهان می داند .
تایمز می نویسد دومین اولویت اسراییل نابودی نیروگاه هسته ای در بوشهر خواهد بود . با این حال این روزنامه می افزاید که اسراییل برای حمله به ایران مشکلات زیادی در پیش رو دارد نخست آنکه اسراییل باید مجهز به هواپیماهایی باشد که قادر باشد 2250 کیلومتر مسافت را پیموده و بعد از انجام عملیات برگردد . دوم اینکه اسراییل باید کریدورهای هوایی امنی را از فراز عراق ، عربستان و اردن برای این منظور در اختیار داشته باشد .
تایمز می نویسد که در زمان نخست وزیری ایهود اولمرت ، رژیم اسراییل برای حمله به ایران و اجازه گرفتن از مقامات عربستانی برای در اختیار قرار دادن یک کریدور هوایی با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرده بود .

دو خواننده مشهور لس‌آنجلسی دیگر در تهران

به گزارش خبرآنلاین، دو خواننده لس آنجلس نشین، طی هفته های گذشته به تهران آمده اند و دیدار با یک مقام ارشد دولتی را در برنامه دارند.
معین روز چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار وارد تهران شده است و بیژن مرتضوی نیز ویلایی در شمال کشور دارد.
پیش از این حبیب محبیان، دیگر خواننده مقیم امریکا با خانواده اش به تهران آمد و پس از دیدار با همان مقام دولتی، ضمن سکونت دایم در تهران، درخواست هایی برای مجوز کنسرت و آلبوم نیز ارایه داد.

نگرانی پوتین از رای مثبت روسیه به قطعنامه
نخست‌وزیر روسیه در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد که به دنبال رأی مثبت به قطعنامه تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران، تهران ممکن است مسکو را مجازات کند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، "ولادیمیر پوتین " نخست‌وزیر روسیه در دیدار با "نیکلا سارکوزی " رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس اعلام کرد: ایران ممکن است تلاش کند تا به دلیل رأی مثبت به قطعنامه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران، مسکو را مجازات کند.
خبرگزاری آلمان در گزارش خود نوشت: طبق تحریم‌های جدیدا اعمال شده علیه ایران، مسکو به قرارداد خود با تهران مبنی بر ارسال موشک‌های زمین‌به‌هوا به این کشور، عمل نخواهد کرد.
پوتین در ادامه اظهارات خود در دیدار با سارکوزی گفت: ایران از این اقدام اخیر روسیه بسیار ناراضی است. مقامات ایران هم‌اکنون سعی خواهد کرد تا مجازات‌هایی را برای عمل نکردن به قرارداد ارسال موشک‌های اس-300 به ایران علیه مسکو اعمال کنند.
نیکلا سارکوزی در دیدار با پوتین، ضمن تقدیر از تصمیم مسکو در حمایت از تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران، رأی مثبت روسیه به قطعنامه شورای امنیت را "اقدامی بیش‌از اندازه شجاعانه " توصیف کرد.
قطعنامه تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران روز چهارشنبه با 12 رأی مثبت به تصویب رسید. کشورهای ترکیه و برزیل به این قطعنامه رأی منفی دادند و لبنان نیز رأی ممتنع داد.
نخست‌وزیر روسیه ضمن این گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد که "مسکو هزینه سنگین این تصمیم را پرداخت خواهد کرد ".

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین 1389/03/22 ساعت 07:43 ب.ظ http://www.akslar.com

عزیزم وبلاگ قشنگی داری.من هر روز به وبلاگهای زیادی سر میزنم ولی وبلاگ شما یه چیز دیگست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد