شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

آب سردی که بر سر معمار انگلیسی فتنه سبز ریخته شد

سفیر سابق انگلیس در تهران طرح کاهش اختیارات شورای نگهبان را یک «پروژه» خواند و تأکید کرد مخالفت آیت الله خامنه ای با این اقدام، آب سردی روی پروژه مذکور بود. ریچارد دالتون همچنین اوضاع را به ضرر جنبش (فتنه) سبز توصیف کرد.
دالتون که هم اکنون به عنوان تحلیلگر امور خاورمیانه در مأسسه چتم هاوس فعالیت می کند، هر چند می کوشید موقعیت ایران را متزلزل نشان دهد اما تصریح کرد: به نظر می رسد در رویارویی بر سر بحران هسته ای با جامعه جهانی، حکومت ایران در موضع نیرومندی است. و در ماه های آینده مذاکرات قدرت های بزرگ برای دور دیگری از تحریم ها علیه ایران با دشواری های همیشگی پیش خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه تنش های سیاسی در ایران رو به خاموشی گذاشته می نویسد: میرحسین موسوی، محمد خاتمی و کروبی از هر گونه فعالیت سیاسی و انتخاباتی در آینده محروم شده اند. در فرآیند سیاسی فعلی با وجود حفظ محافظه کارانی مثل هاشمی رفسنجانی، عملاً اصلاح طلبان جایگاه خود را از دست داده اند هر چند که بازگشت محافظه کاران میانه رو می تواند تا حدودی از فشار بر اصلاح طلبان بکاهد.
به گزارش رادیو فردا، سفیر سابق انگلیس با اشاره به تدارک طرحی برای کاهش اختیارات نظارتی شورای نگهبان نوشت: مخالفت آیت الله خامنه ای با محدودتر کردن اختیارات شورای نگهبان، آب سردی بود که روی پروژه مذکور ریخت. تمام این شرایط به ضرر جنبش ]فتنه[ سبز است. آنها هیچ راهی برای سازماندهی ندارند و در شرایط فعلی چندان نمی توان به تحرکی جدید امیدوار بود.
دالتون تأکید می کند: نباید توقع داشت تحریم های مورد بحث موجب تغییر حکومت شود. رژیم آن گونه که برخی سال گذشته تصور کردند ضعیف و لرزان نیست. آنچه ضعیف ترین احتمال است، امکان براندازی حکومت است. شرایط فعلی برای شورش فراهم نیست.
اظهار سفیر سابق انگلیس از آن جهت قابل تأمل است که سفارت این کشور در تهران از صحنه گردانان اصلی اغتشاش و فتنه سال گذشته بود و در این راه طی چند سال گذشته انگلیسی ها به واسطه سفارتخانه خود طراحی و سرمایه گذاری کلانی را تدارک کرده بودند چندان که حسین رسام تحلیلگر بازداشت شده سفارت در جریان آشوب ها، طی محاکمه در دادگاه اعتراف کرد شخصاً در طول 5 سال ]که عموماً دوران سفارت آقای دالتون را شامل می شود[ توانسته با حدود 150 نفر از فعالان سیاسی و اصلاح طلب ارتباط گرفته و از طریق آنها اطلاعات و تحلیل های محرمانه جمع آوری کند.
سفارت انگلیس در سال 84 نیز با همکاری مأموران MI6 پیش بینی کرده بود شخص دیگری غیر از احمدی نژاد روی کار بیاید اما نتایج خیره کننده انتخابات در 27 خرداد و سوم تیر 84، به یک افتضاح بزرگ برای پیش گوهای سفارت و MI6 تبدیل شد به نحوی که در مطبوعات لندن این مسئله به چالش کشیده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد