شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

ضمن افشاگری درباره کدیور/ گنجی: کدیور هم باید با موسوی هماهنگ با


"این مدعا مطلقاً خلاف واقع است. آقای کدیور پیش از انتشار آن نامه به امضا کنندگان اطلاع دادند که آن بیانیه با عنوان روشنفکران دینی منتشر خواهد شد. آقای کدیور تصمیم گیرنده ی اصلی و مؤثر سایت جرس است و خواهر ایشان، خانم جمیله کدیور، مسؤولیت سردبیری آن سایت را برعهده دارد. و بدون شک انتخاب تیتر اوّل در حیطه ی اختیارات یک خبرنگار نیست."

شبکه ایران: اکبر گنجی، یکی از حامیان خارج نشین میرحسین موسوی که چند سالی است به غرب پناهنده شده، در مقاله ای به افشاگری درباره محسن کدیور، دیگر حامی خارج نشین و پناهنده شده آقای موسوی، پرداخت و او را به باد انتقاد گرفت.
گنجی که اخیرا وجود امام زمان(عج) را انکار کرده است، مقاله خود را با عنوان "ترازوی وزن و نفوذ؟ تأملاتی پیرامون ادب نقد و نقد نافروتنانه" در سایت گویا نیوز، ارگان وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) منتشر کرده است.

تعارض نظریات علامه طباطبایی و منتظری

او که این مقاله را در دفاع از نظریات عبدالکریم سروش و دیگر کسانی که "روشنفکر دینی" نام نهاده نوشته، در بخشی از آن، توصیفات محسن کدیور درباره آقای منتظری را کذب دانسته است.
او این گفته کدیور را که "تمام افکار و تعالیم علامه ی طباطبایی در وجود آیت الله منتظری تبلور یافته است"، کذب و از جنس اظهارات مبالغه آمیز عنوان کرده است.
این حامی آقای موسوی، در عین حال به فتاوای آقای منتظری در راستای "حقوق بشر و دوکراسی غربی" و تبدیل شدن او به شخصیت موردنظر خود اشاره و تصریح کرده است: "آیت الله منتظری نه فقط مدافع حقوق مخالفان بود، بلکه رفته رفته به آن سمت می رفت که فقه خود را با اقتضائات دموکراسی و حقوق بشر سازگار سازد. همچنین آرای طباطبایی در خصوص وحی و کلام الله بودن قرآن هم با آرای آیت الله منتظری، آن چنانکه در کتاب سفیر وحی و صفیر حق آمده، تعارض دارد."

تعارض راه منتظری با امام خمینی(ره)

گنجی در بخش دیگری از مقاله خود به سخنان کدیور درباره لزوم پذیرش فقه اسلامی اشاره و عنوان می کند که نتیجه مقدماتی که آقای کدیور می چیند این است که سروش مسلمان نیست.
اشاره او به بخشی از گفته های محسن کدیور است که در آن از لزوم پذیرش فقه سخن گفته و منتظری را فقیه نامیده بود.
کدیور که خود را از شاگردان منتظری می داند و حتی نامه نگاری با منتظری را در دوران پناهندگی در آمریکا هم ادامه داد، در این بخش از سخنانش، منتظری را نماینده آنچه "اسلام دموکراتیک" نامیده، معرفی کرده بود.
کدیور تاکید کرده بود که "این را به صراحت ذکر می کنم که منتظری نظریه پرداز بزرگ اسلام سیاسی بود، اما اسلام سیاسی اش با اسلام مرحوم آیت الله خمینی تفاوت بنیادی داشت."

محسن تصمیم گیرنده اصلی و جمیله سردبیر سایت جرس است

دیگر موضوع مورد اعتراض گنجی، پیرامون بیانیه ای است که چندی پیش با امضای مشترک او، محسن کدیور، عطاء الله مهاجرانی، عبدالکریم سروش و عبدالعلی بازرگان در حمایت از آقای موسوی منتشر شد.
آن بیانیه ابتدا در سایت جنبش راه سبز(جرس) با تیتر "بیانیه روشنفکران دینی" منتشر شد. به گفته گنجی تیتر آن بیانیه را آقای کدیور خود انتخاب کرد.
این حامی خارج نشین آقای موسوی در ادامه به مصاحیه خود درباره انکار وجود امام زمان(عج) و واکنش کدیور اشاره کرده و نوشته است: "حدود نه روز بعد از آن من در گفت و گویی با برنامه "به عبارت دیگر" در تلویزیون BBC فارسی شرکت کردم و در آن برنامه وقتی که در معرض پرسشهایی در خصوص قرآن و امام زمان قرار گرفتم نظرات شخصی خود را در این موارد که پیشتر هم مبسوطتاً نوشته و منتشر کرده بودم، بیان کردم. این گفت و گو در تاریخ ۲۲ دی ماه ۸۸ پخش گردید و متن کامل آن در همان روز در وبسایت فارسی BBC در دسترس کاربران قرار گرفت. آقای کدیور پیش از امضای آن نامه از آرای دینی تمام امضاکنندگان آن بیانیه از جمله آقایان سروش، بازرگان، و بنده آگاه بود و با این علم آن بیانیه ی سیاسی مشترک را امضا کرد. اما او چهار روز بعد در تاریخ ۲۶ دی ما گفت و گویی مکتوب با خود ترتیب داد تا تعارض آرای دینی خود را با آن سه تن اعلام نماید و میان خود و دیگر امضا کنندگان آن نامه خط کشی نماید. او در آغاز آن مصاحبه در خصوص نامگذاری آن بیانیه می گوید:
در متن و اسم بیانیه [پنج نفره] از این عنوان [یعنی "بیانیه روشنفکران دینی"] استفاده نشده است. این عنوان را برخی دوستان خبرنگار از جمله "جرس" روی بیانیه گذاشتند. راستش من خودم با این عنوان موافق نبوده و نیستم. این عنوان برای این جمع نه جامع است نه مانع و نه لازم. "
آنچنان که گنجی نوشته است: "این مدعا مطلقاً خلاف واقع است. آقای کدیور پیش از انتشار آن نامه به امضا کنندگان اطلاع دادند که آن بیانیه با عنوان روشنفکران دینی منتشر خواهد شد. آقای کدیور تصمیم گیرنده ی اصلی و مؤثر سایت جرس است و کمابیش نقش ولی فقیه را در آن مجموعه ایفا می کند، و خواهر ایشان، خانم جمیله کدیور، مسؤولیت سردبیری آن سایت را برعهده دارد. و بدون شک انتخاب تیتر اوّل در حیطه ی اختیارات یک خبرنگار نیست."

کدیور هم باید با موسوی هماهنگ باشد

گنجی در بخش دیگری از سخنانش مواضع کدیور را متناقض دانسته و با اشاره به یکی از سخنرانی های شاگرد آقای منتظری می نویسد: "ظاهراً اگر روشنفکران سکولار از سرنگونی رژیم سخن بگویند، به تعبیر آقای کدیور، گنده تر از وزن و نفوذ اجتماعی خود حرف زده اند، اما اگر او خود چنان سخنانی را بگویند در حد وزن و نفوذ اجتماعی اش سخن گفته است.  ایشان در همین سخنرانی می گوید که ما در شرایطی هستیم که حتّی نمی توانیم یک آدم عادی را عوض کنیم، آن وقت شما از تغییر بالاترین مقامات سیاسی سخن می گویید؟"
گنجی سپس به مواضع کدیور علیه جمهوری اسلامی و مقامات ارشد کشور اشاره و بیان کرده که "او خود دقیقاً در همین شرایط در ماههای اخیر تندترین تعابیر را علیه آیت الله خامنه ای بکار برده است."
این منکر امام زمان(عج) همچنین به برخی اقدامات سرخود محسن کدیور اعتراض کرده و از همه خواسته است که گوش به فرمان میرحسین موسوی باشند: "البته به نظر من هیچ اشکالی ندارد که هر کس آن راه حلّی را که بهتر می داند با مردم در میان بگذارد. اما وقتی افرادی مدعی می شوند که حامی رهبری جنبش در داخل کشور هستند باید تا حدّ امکان اقدامات خود را با آن کانون هماهنگ کنند."

نقدهای کدیور فاقد حداقل استانداردهاست

اکبر گنجی در پایان مقاله اش نقدهای کدیور بر مخالفان فکری اش را "فاقد حداقل استانداردهای یک نقد علمی و اخلاقی سالم" دانسته و تصریح کرده است که "او به جای نقد روشنگر، منصفانه و ملتزم به ادب علمی و اخلاقی، گویی در پی تسویه حساب شخصی با کسانی است که اندیشه هایشان را نمی پسندد. سخن او در نقد مخالفان هرگز عمق نظری نمی یابد، و غالباً در حدّ فتاوای محتسبانه و فقیهانه و نیز خطابه های منبری باقی می ماند، و بدتر آنکه گه گاه با اتهامات اخلاقی نامنصفانه و بی اساس آلوده می شود."
گفتنی است، اکبر گنجی این ادعا را که "قرآن سخن خدا نیست"، در مقاله مذکور نیز طرح کرده است.
این حامی آقای موسوی که پیش از پناهنده شدن، از به موزه تاریخ سپردن افکار امام خمینی(ره) سخن گفته بود، اخیرا در گفت وگو با شبکه بی بی سی فارسی، مدعی شد که ائمه شیعه نه معصوم و نه واسطه فیضند، بلکه تنها، آدم هایی عالم و دانشمند بوده اند!
البته سخنانی از جنس مواضع گنجی، از سوی دیگر حامیان خارج نشین میرحسین هم ابراز شده است، چنانچه، عبدالکریم سروش، در سال 86 در گفتگو با مجله zemzem با ادعای اینکه دریافت‌های پیامبر اکرم از وحی تجارب و درک‌های شخصی ایشان از الهامات بوده است، خلاف اعتقادات مبنایی مسلمانان، ادعای بشری بودن قرآن را مطرح کرد. وی همچنین عصمت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را زیر سوال برده است.
محسن کدیور هم که مورد اعتراض شدید گنجی قرار گرفته، مدعی شده است که "عصمت در میان آدمیان منحصر به شخص پیامبر است" و ائمه فاقد عصمتند.
عطاء الله مهاجرانی ماه گذشته در مصاحبه ای تاکید کرد، فاصله میان این 5 نفر(گنجی ، مهاجرانی ، سروش ، کدیور و بازرگان) با میرحسین موسوی، فاصله میان ابوذر و علی(ع) است!
"این پنج نفر" خود را "اتاق فکر فرقه سبز" و همراهان میرحسین موسوی دانسته اند.
نظرات 1 + ارسال نظر
www.tablighs.com 1388/11/28 ساعت 06:02 ب.ظ http://www.tablighs.com

تبلیغات رایگان در دنیای اینترنت با سایت تبلیغاتی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد