شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

رودست هوشمندانه دکتر جلیلی به جرزنی کاترین اشتون

دست برتر ایران در ژنو3 چگونه حاصل شد؟

جمهوری اسلامی ایران در حالی وارد مذاکرات با 1+5 شد که طرف غربی همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا پیش از ورود به این دور از مذاکرات، "دست برتر" را در برابر ایران داشته باشد.
دست برتر، موقعیتی است که پیش از مذاکرات نصیب یکی از طرف‌های مذاکره می‌شود و همه کشورها در هر مذاکره‌ای که می‌خواهند وارد می‌شوند، سعی می‌کنند دست برتر را در برابر طرف مقابل داشته باشند تا نتایج مذاکرات به نفع آن‌ها تمام شود.
این‌که دانشمندان هسته‌ای ما تنها یکی دو روز مانده به برگزاری مذاکرات ترور می‌شوند، موضوعی تصادفی نیست بلکه در راستای تلاش غرب برای به دست آوردن دست برتر در مذاکرات است؛ موضوعی که از سوی رسانه‌های دوست و دشمن ایران، به آن اذعان شده است.
به زعم کشورهای غربی، کشته‌شدن اساتید علوم هسته‌ای در ایران، بهترین راه توقف پیشرفت هسته‌ای ایران است و آن‌ها تصور می‌کردند این ترور، می‌توانسته با در موضع ضعف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران، پشتوانه مذاکره‌کنندگان ایرانی را سست کند.
* خون شهید، جلسه مذاکره را به محاکمه تبدیل کرد
کشورهای غربی منتظر بودند که ایران از موضع ضعف، با موضوع شهادت دکتر مجید شهریاری برخورد کند و چه بسا فکر می‌کردند ایران در جریان این مذاکرات، غرب را تهدید به مقابله‌به مثل هم خواهد کرد.

اما تیم ایرانی مذاکره‌کننده به سرپرستی دکتر جلیلی، به جای این‌که به خاطر شهادت نخبه دانشگاهی خود، دچار ضعف شود اتفاقاً از این منظر جنایت مذکور را به رخ 5+1 کشید که ایران همواره در معرض حملات تروریستی و رویکردهای "قرون وسطایی" غرب نسبت به خود بوده است؛ همان دوره‌ای که غربی‌ها انسان‌ها را به خاطر عقاید علمی و دینی‌شان به بدترین وجه ممکن شکنجه و سر به نیست می‌کردند.
تیم ایرانی همچنین  در ابتکاری موثر و کمتر دیده‌شده در جریان مذاکرات رسمی، تصویر شهید شهریاری را طی مذاکرات روبروی طرف غربی گذاشتند و دکتر جلیلی بخش اعظم دور اول مذاکرات را به مماشات غرب اختصاص داد.

اما در این میان نکته ای که جلیلی آن را مورد اشاره قرار داد و اتفاقاً اثبات آن، نیازی به ارائه سند و مدرکی از سوی ایران نداشت، این بود که چرا طرف غربی این حادثه تروریستی را حتی محکوم هم نکرده است؟! این نشان می‌داد که غرب به نوعی با سکوت خود، جنایت مبتنی بر تفکرات قرون وسطایی صورت گرفته را تایید می‌کند. این موضوع،‌ دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات را بیش از پیش منفعل می‌کرد چرا که شاه بیت غزل حملات دیپلماتیک و نرم غرب به ایران این روزها علاوه بر موضوع هسته ای ، ادعای نقض حقوق بشر بوده است.
* تدابیر هوشمندانه مقامات ایرانی، طرف غربی را منفعل کرد

فایل صوتی مذاکرات ژنو 3 قابل انتشار است !

بر این مبناست که کارشناسان معتقدند آن‌چه باعث دستیابی ایران به دست برتر در مذاکرات اخیر بود، مظلومیت شهید شهریاری بود که باعث بر هم خوردن معادلات 1+5 در جریان این مذاکرات شد.

مقامات ایران در اقدام موثر دیگری، تنها ساعاتی مانده به برگزاری مذاکرات، از دستیابی کشورمان به نحوه تولید انبوه کیک زرد خبر دادند؛ موضوعی که از سوی روزنامه گاردین به عنوان ضربه‌ای بزرگ به طرف غربی حاضر در مذاکرات تلقی شد.

 چرا که "کشورهای غربی همواره تصور می‌کردند می‌توانند با تحریم صدور کیک زرد به ایران، برنامه هسته‌ای این کشور را مختل کنند." به همین خاطر، اعلام دستیابی ایران به نحوه تولید انبوه کیک زرد، به مثابه آب سردی بود که ناگهان بر سر اعضای 1+5 ریخته شد.

اتفاق قابل توجه دیگر این‌که، به رغم تاکید ایران بر مواضع اصولی خود، مذاکرات بی‌نتیجه هم پایان نیافت و طرف ایرانی توانست از طفره‌رفتن و فرار اعضای 1+5 از جریان مذاکرات و نتایج آن و اعلام بی‌نتیجه بودن مذاکرات جلوگیری کند.
شاید بهترین نشانه برای اثبات این ادعا،تعیین موضوع و مکان دور بعدی مذاکرات براساس آنچه ایران همواره بر آن تاکید داشت، بود.

بر این مبنا موضوع و مکان مذاکرات دور بعد انتخاب و قرار شد طرفین در دور بعدی مذاکرات که در "استانبول" برگزار می‌شود، "گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک" را مورد پیگیری قرار دهند. 

این دست برتر تیم ایرانی حتی با آخرین حربه کاترین اشتون برای تحریف نتایج مذاکرات از طریق بیانیه پایانی هم خنثی نشد و این رفتار غیرصادقانه او با واکنش هوشمندانه سعید جلیلی روبرو شد تا بار دیگر اثبات شود ایران از حقوق خود آگاه است و عزتمندانه آن‌ها را پیگیری می‌کند.

در این زمینه حتی مقامات ایرانی، در رودستی قابل توجه به طرف غربی، تهدید کردند در صورتی که بار دیگر، اشتون بر بیانیه تحریف‌آمیز خود تاکید کند، ایران فایل صوتی مذاکرات را منتشر می‌کند تا بازی مذاکرات ژنو3 به جای آنکه یک بر یک مساوی به پایان برسد، دو بر صفر به سود تیم ایرانی تمام شود.
شبکه ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد