شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

آمریکا مقابل ایران «فریز» شده است

محافل رسانه ای آمریکا پیش بینی کردند مذاکرات آتی ایران و 1+5 هیچ دستاوردی برای واشنگتن نداشته باشد.
مجله تایم در این زمینه نوشت: هیچ کس انتظار ندارد ایران در مذاکرات ماه جاری به دست و پای آمریکا بیفتد. در واقع مقامات آمریکایی انتظار چندانی از این مذاکرات ندارند. آنها مراقب هستند موافقت ایران برای دور تازه مذاکرات در ژنو یا وین را به عنوان نشانه ای از پیروزی استراتژی تحریم نشان ندهند چرا که ایران همچنان از حجم بالایی از روابط تجاری با کشورها و از جمله همسایگان و کشورهایی چون چین بهره مند است. از جمله مواردی که ایرانی ها اصرار به بحث و گفت وگو درباره آن دارند، موضوع توانمندیهای هسته ای اسرائیل است و این نشانه ای آشکار از تصمیم آنها برای به رخ کشیدن استانداردهای دوگانه غرب تلقی می شود.
این مجله آمریکا همچنین درباره بن بست گزینه تحریم و ناکارآمدی تهدید نظامی نوشت: راه نظامی راه حلی برای خروج از بن بست فعلی نیست چرا که مقامات تصمیم گیر آمریکایی کاملا از عواقب آغاز یک جنگ دیگر آگاهند.
همچنین تهدید نظامی هیچ مبنای حقوقی ندارد و تمام قطعنامه های سازمان ملل با چنان دقتی تنظیم شده اند که بهانه ای برای حمله به آمریکا داده نشود. بنابراین تهدید نظامی صرفا می تواند توافقات شکننده فعلی را هم از هم بپاشد و این به نفع ایران خواهد بود.
تایم درباره انفعال فعلی دولت آمریکا نوشت: نظیر چنین انفعالی در دولت بوش نیز رخ داد و نتیجه آن عبور از خطوط قرمز و دستیابی به برنامه غنی سازی بود.
نشریه فارین پالیسی هم با اشاره به بن بست و بی فایدگی تحریم ها نوشت: هر نوع تهدید نظامی، اتفاق نظر موجود بر سر تحریم هایی را که به سختی روی آن کار شده، به هم می ریزد و به منافع استراتژیک آمریکا لطمه می زند. چنین ایده ای همچنین فرصت می دهد تا مذاکره در فضای تهدید را بی معنا و ریاکارانه بخواند.
روز گذشته سناتور لیندسی گراهام خواستار حمله نظامی با هدف انهدام نیروی نظامی ایران شده بود. این گزافه گویی در حالی است که آمریکا پس از 9 سال هزینه و تلفات سنگین، از عهده گروهک طالبان برنیامده و بی کفایتی نظامی خود را نشان داده است، همچنان که در قمار پرهزینه عراق هم بازنده مطلق محسوب می شود.
ناامیدی محافل آمریکایی از اثرگذاری تحریم ها در حالی است که روزنامه آلمانی هندلزبلات به تازگی در گزارشی تصریح کرد: با وجود تحریم های اقتصادی برخی کشورهای همسو با واشنگتن، مناسبات تجاری آلمان و ایران گسترده تر از گذشته شده است.
به نوشته این روزنامه «تحریم ها علیه ایران کارایی ندارند و ارتباطات تجاری ایران و آلمان طی یک سال اخیر 6/11درصد رشد داشته است. شرکت های آلمانی فارغ از مباحث سیاسی به تجارت با جمهوری اسلامی سرگرم هستند تا از رقابت با شرکتها و کشورهای دیگر باز نمانند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد