شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

ابراز تمایل آرژانتین برای گسترش روابط با ایران

درخواست آرژانتین برای بهبود روابط با ایران و وعده این کشور مبنی بر اینکه دیگر برخی ادعاهای کهنه صهیونیستی علیه ایران را تکرار نخواهد کرد، روابط این کشور و رژیم صهیونیستی را در آستانه بحرانی بی سابقه قرار داده است.
ماجرا از این قرار است که روزنامه آرژانتینی پرفیل دو هفته پیش در گزارشی فاش کرد که آرژانتین در مذاکراتی مخفیانه با ایران پیشنهاد کرده بوئنوس آیرس بمب گذاری ها در سفارت اسرائیل و مرکز جامعه یهودیان را فراموش کند و در عوض روابط اقتصادی دو کشور بهبود یابد. این روزنامه در گزارش خود تصریح کرده بود هکتور تیمرمن وزیر امور خارجه یهودی آرژانتین که پیش از این تصور می شد روابط خوبی با اسرائیل دارد، شخصاً در این مذاکرات دخیل بوده است.
پپ اساسچف، نویسنده این گزارش، در مطلب خود با استناد به یک گزارش محرمانه آورده بود: « دولت آرژانتین به ایران گفته آماده است بررسی ها درباره بمب گذاری ها سال های 1992 و 1994 را که به ایران نسبت داده شده متوقف کند و در عوض روابط تجاری دو کشور از سر گرفته شود و بهبود یابد».
نویسنده آرژانتینی ادعا کرده وزیر امور خارجه آرژانتین این پیشنهاد را از طریق بشار اسد رئیس جمهور و ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه برای ایران ارسال کرده است. وی نوشته است: «این سه نفر 23 ژانویه در سوریه دیدار کردند و جزئیات این گفت وگو به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران اطلاع داده شده است».
پس از انتشار این گزارش، رسانه ها و مقام های رژیم غاصب صهیونیستی و همچنین محافل یهودی در آرژانتین واکنش های بسیار عصبی از خود نشان دادند. به نوشته پایگاه اینترنتی جوییش آنلاین در تاریخ 10 فروردین 1390، ییگال پالمور سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل به روزنامه لاناسیون چاپ بوئنوس ایرس گفت: « ما منتظر پاسخ رسمی وزارت خارجه آرژانتین هستیم. اگر این موضوع تایید شود بی احترامی شدید به کشته شدگان است».
علاوه بر این، منابع اسرائیلی از قول مقام های دولت نتانیاهو تاکید کردند اگر تیمرمن این گزارش را تکذیب نکند سفر آتی او به سرزمین های اشغالی لغو خواهد شد. روزنامه جروزالم پست در گزارشی در همین باره که روز 10 فروردین 1390 منتشر شده آورده است: «مقامات دیپلماتیک اسرائیل گفتند اگر هکتور تیمرمن وزیر خارجه آرژانتین به این موضوع نپردازد هیچ دلیلی برای سفر او به اسرائیل که قرار است در هفته اول آوریل صورت بگیرد وجود نخواهد داشت. این سفر مدت ها پیش از انتشار این خبر در نشریه آرژانتینی پرفیل برنامه ریزی شده است. نماینده اسرائیل در بوئنوس آیرس اوایل این هفته از مقامات آرژانتین خواستار توضیح دراین باره شد اما هنوز هیچ پاسخی از آنها دریافت نکرده است. جروزالم پست ادامه داد: «در مقابل اسرائیل از منابع غیررسمی شنیده است که تیمرمن مصمم نیست اظهارنظری درباره این گزارش داشته باشد و بر این باور است که او مجبور نیست درباره روابط آرژانتین با دیگر کشورها به کشوری ثالث توضیح بدهد».
گفتنی است؛ منابع آگاه در تهران ارسال پیام های مثبت از سوی آرژانتین به ایران را تایید کردند اما حاضر به ارائه جزئیات بیشتری از این موضوع نشدند.
حجم معاملات تجاری ایران و آرژانتین تاکنون از یک میلیارد و 200 میلیون دلار در سال فراتر نرفته است. برخی کارشناسان در تهران معتقدند مشاهده بهبود سریع روابط ایران با کشورهای برزیل، ونزوئلا و بولیوی در آمریکای لاتین، اصلی ترین عاملی بوده که آرژانتین را واداشته تا برای عقب نماندن از این قافله شتابان دست به تحرکاتی بزند.
علاوه بر این، برخی دیگر از دیپلمات ها هم عقیده دارند بی سر و ته بودن ادعاهای صهیونیستی علیه ایران مبنی بر دست داشتن در چند عملیات علیه یهودیان در بوئنوس آیرس و ناتوانی این کشور از ارائه هرگونه سند و مدرک در این مورد- که چندبار به افتضاحات قضایی ختم شده- یکی دیگر از دلایلی بوده که دولت آرژانتین را واداشته خود را از زیر بار خردکننده این ادعای بی اساس بیرون بکشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد