شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

دانشگاه آکسفورد : آغاز بررسی تقلب مهدی هاشمی در اخذ مدرک دکترا

روزنامه "گاردین" در مقاله‌ای از تحقیق و تفحص دانشگاه آکسفورد درباره صحت و سقم موضوعات مطرح شده مبنی بر تقلب دانشگاهی مهدی هاشمی رفسنجانی و اینکه گفته می شود رساله دکترای خود را با کمک دیگران نوشته است، خبر داد. 

نسیم به نقل از این روزنامه انگلیسی  نوشت: مهدی هاشمی رفسنجانی رئیس سابق یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت ایران بود و دوره ۵ ساله دکترای خود را در یکی از دانشکده های مربوط به مطالعات شرق شناسی در ماه اکتبر آغاز کرد. 
'سر هووارد دیویز' به عنوان مدیر دانشکده علوم اقتصادی لندن چندی پیش در همین ماه در پی ادعاهایی درباره نزدیکی وی به 'سیف الاسلام '، پسر 'معمر قذافی' رهبر لیبی و نیز رژیم لیبی و وابستگی به کمک های مالی آن ها استعفا کرد. 
'سر پیتر نورث' یکی از معاونان سابق دانشگاه آکسفورد و یکی از دانشمندان حقوقی سرشناس، مسئولیت هدایت این تحقیق و تفحص را برعهده دارد. مطابق قوانین، تمام بخش های یک پروپوزال (رساله) باید توسط دانشجوی متقاضی نوشته شده باشد. 
علاوه بر این،اینکه زبان انگلیسی هاشمی به اندازه کافی خوب نیست که بتواند یک رساله دکتری در آکسفورد را بنویسد و این که وی در شعاع ۱۲ مایلی مرکز شهر آکسفورد زندگی نمی کند، از جمله مواردی است که تحت بررسی قرار دارد. نورث با اساتید و مقامات این دانشگاه مصاحبه کرده است. 
مدیر آموزش دانشگاه نخستین کسی بود که این ادعاها را دست کم از سوی دو نفر از اساتید دانشگاه در ماه دسامبر دریافت کرد. 
'کاوه موسوی'، یکی از اساتید مرکز مطالعات حقوقی - اجتماعی و رئیس بخش حقوق منافع عمومی این دانشگاه، که اصالتا ایرانی است گفت که هاشمی با کمک عوامل دانشگاه توانسته مراحل پذیرش خود را کامل کند. 
موسوی به گاردین گفت، همین مرا ناراحت می کند زیرا یک متقاضی واجد شرایط تر به خاطر این کار از تحصیل در این دانشگاه محروم شد. وی افزود: 'من تردیدی ندارم که ملاک های معمول در مورد پذیرش افراد متزلزل شده است و متقاضیان بسیار بسیار واجد صلاحیت و شایسته تری برای دکتری وجود دارند. چطور او توانسته این کار را انجام دهد برای من معلوم نیست اما مطمئن هستم که دانشگاه این موضوع را کاملا مورد بررسی قرار خواهد داد.' 
براساس این گزارش در مرکز تحقیقات این دانشگاه خلاصه رساله پیشنهادی هاشمی که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ توسط دو تن از اساتید ارشد دانشکده مطالعات شرق شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت، وجود دارد. دکتر 'هما کاتوزیان'، کارشناس تاریخ معاصر ایران گفت،‌ این خلاصه را به دقت خوانده است اما متوجه نشده است که این درخواست از سوی پسر رفسنجانی رسیده زیرا این درخواست به نام دیگر وی که همان بهرمانی است ارسال شده است. 
پروفسور 'ادموند هرزیگ'،‌ که داور دیگر این پروپوزال است از اظهار نظر خودداری کرد و روزنامه گاردین را به دفتر مطبوعاتی دانشگاه آکسفورد ارجاع داد. 
سخنگوی دانشگاه آکسفورد نیز به گاردین گفت که تحقیقات گسترده ای در این زمینه حال انجام است.
وی گفت، هیچ ادعایی مبنی بر این که هاشمی به خاطر چشم انداز دریافت کمک مالی به این دانشگاه پذیرفته شده وجود ندارد. با این حال، تحقیق درباره ادعاها مبنی بر این که برخی افراد در ازای پول در نوشتن پروپوزال به وی کمک کرده اند ادامه دارد. 
طی یک نامه الکترونیکی مفصل این ادعاها برای هاشمی تشریح شده است ولی وی پیش از انتشار این اخبار از هر گونه اظهار نظر خودداری کرد. در عوض وی در نامه ای دیگر نوشت: 'همانطور که شما نیز مطلع هستید، درخواست من در دانشگاه آکسفورد پذیرفته شده و من طی چند ماه گذشته مشغول تحصیل در آن جا بوده ام...توصیه می کنم شما با دفتر مطبوعاتی این دانشگاه تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد