شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

در پی اعتراض های گسترده ؛ دولت سفر پادشاه اردن به تهران را لغو کرد

در پی اعتراضات گسترده مردم، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی اصولگرا و تشکل های دانشجویی، دولت سفر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به تهران را لغو کرد.
در حالی که تا زمان تنظیم این خبر هیچ یک از مقامات دولت، لغو سفر دیکتاتور اردن را اعلام نکرده چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از لغو سفر ملک عبدالله دوم به تهران خبر دادند.
در همین زمینه، محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از لغو سفر پادشاه اردن به تهران خبر داد و گفت: این سفر به دلیل اعتراض های شدید مردمی و مخالفت نهادهای تصمیم گیر لغو شد.
وی در گفت وگو با فارس، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق مبانی انقلاب اسلامی از ملت های آزاده و قیام های مردم منطقه دفاع می کند، افزود: سفر ملک عبدالله می توانست سرنگونی حکومت دیکتاتوری اردن را به تاخیر بیندازد که الحمدلله این سفر لغو شده است.
همچنین جواد جهانگیرزاده دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر سفر ملک عبدالله پادشاه اردن به تهران، گفت: روز سه شنبه با یکی از معاونان رئیس جمهور درباره سفر پادشاه اردن به تهران گفت وگو کردم که ایشان گفت این سفر به احتمال بسیار قوی لغو شده است.
وی افزود: معاون رئیس جمهور گفت دعوت از پادشاه اردن به تهران برای چندین ماه پیش بود و شرایط امروز منطقه در سفر ملک عبدالله به تهران موثر خواهد بود.
حمید رسایی نماینده تهران هم از لغو سفر عبدالله اردنی به کشورمان به دلیل عدم استقبال مسئولان جمهوری اسلامی از این سفر خبر داد.
از سوی دیگر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در واکنش به برخی اظهارات در رابطه با سفر پادشاه اردن به تهران گفت: سفر هیچ مقام خارجی را مخفی نگه نمی داریم و هیچ کس نیز نمی تواند به ایران مخفیانه بیاید و برود.
صالحی که در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین نشست پنجمین دوره مجلس دانش آموزی در میان خبرنگاران حضور یافته بود در رابطه با صحت و سقم سفر احتمالی پادشاه اردن به تهران اظهار داشت: اگر سفری از سوی یک مسئول خارجی به تهران در پیش باشد، آن را رسما اعلام می کنیم.
وزیر امورخارجه افزود: در تمام سفرهایی که انجام می شود، سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» را مدنظر قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به تحولات کشورهای منطقه و موج بیداری اسلامی گفت: حکومت های منطقه باید در مواجهه با تحولات منطقه و قیام مردم که برای مطالبات مشروع خود انجام داده اند، با درایت و هوشمندی و احتیاط بیشتر عمل کنند؛ در غیر این صورت شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.
برخورد مجلس با دعوت کنندگان از ملک عبدالله دوم
به دنبال انتشار خبری مبنی بر سفر پادشاه اردن به تهران، موج اعتراضات نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی به این اقدام غیرقابل توجیه ادامه دارد و خواستار برخورد مجلس با دعوت کنندگان از دیکتاتور اردن شدند. در همین حال، حجت الاسلام والمسلمین حسین اسلامی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، حمایت پادشاه اردن از رژیم صهیونیستی را خیانت بار خواند و تأکید کرد: نمایندگان اصولگرای مجلس با دعوت کنندگان از دیکتاتور اردن برخورد و یکبار برای همیشه به موازی کاری ها در سیاست خارجی پایان دهند.
«اسلامی» با یادآوری اینکه سفر اشخاص به اردن برای دعوت از ملک عبدالله که در وابستگی وی به سازمان سیا تردیدی وجود ندارد، هم برای ملت و نمایندگان مجلس جای سؤال داشت، تأکید کرد: اگر پادشاه اردن به ایران سفر کند، نمایندگان اصولگرا با تمامی عوامل آن برخورد جدی کرده و در اولین گام طرح استیضاح وزیر امور خارجه را پیگیری خواهند کرد تا یک بار برای همیشه موازی کاری ها در سیاست خارجی پایان یابد.
همچنین عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دعوت ملک عبدالله دوم برای سفر به تهران گفت: این سفر اشتباه کارشناسی و استراتژیک در وزارت خارجه نبوده است بلکه سفر ملک عبدالله به تهران چند ماه پیش توسط آقای اسفندیار مشایی صورت گرفته است.
حیدرپور افزود: مطمئن هستیم آقای احمدی نژاد اجازه نخواهد داد که اشتباهات فردی در دولت دهم برخلاف منافع مردم فلسطین و اردن صورت بگیرد؛ بر همین اساس معتقدیم خود آقای رئیس جمهور این سفر را لغو خواهد کرد، چرا که مصالح اسلامی اجازه چنین کاری را نمی دهد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در صورت سفر ملک عبدالله به تهران، علی اکبر صالحی باید آماده برخورد مجلس باشد، گفت: مجلس شورای اسلامی هرگز این خیانت را برنخواهد تابید.
آیت الله محسن اراکی مؤسس مرکز اسلامی انگلیس و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه در شرایطی که تحولات منطقه به سمت بیداری اسلامی پیش می رود، دعوت از دیکتاتور ضد اسلامی اردن اصلاً قابل توجیه نیست، گفت: دعوت از پادشاه اردن اقدامی غلط و بیخود است.
همچنین یدالله جوانی کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه حاکم اردن همواره مدافع نظام سلطه بوده است، گفت: اینها از آنجا که همراهی صحیحی با ملت های مسلمان منطقه ندارند، در ارتباط با آنها باید همه جوانب سنجیده و دقت خاصی صورت گیرد.
جوانی با تأکید بر اینکه حاکمان مستبد و وابسته به آمریکا و غرب در شرایط متزلزل هستند، گفت: دعوت از ملک عبدالله از جانب ایران موجب دلخوری و ایجاد یأس در میان ملت های منطقه و همچنین موجب مشروعیت بخشی به آنان به عنوان مستبدان منطقه می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد