شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

دیکتاتور مصر هر چه از ایران متنفر بود به خاتمی محبت داشت !

یکی از دیپلمات های ارشد دولت اصلاحات، گزارش قابل توجه از ملاقات خاتمی با حسنی مبارک دیکتاتور سرنگون شده مصر در فروردین 86 منتشر کرد.
صادق خرازی در مرور خاطرات خود مربوط به حضور خاتمی در قاهره که در پوشش شرکت در اجلاس «دنیای اسلام و جهانی شدن» صورت گرفت، می نویسد: مبارک گفته بود حتما می خواهد با خاتمی خصوصی ملاقات کند و سپس عصر همان روز برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب عازم ریاض شود. به خاطر این ملاقات افتتاحیه اجلاس را که قرار بود ساعت 9 باشد عقب انداخته بودند و به ساعت 11 موکول کرده بودند.»
وی می افزاید: «مبارک حرمت و احترام زیادی نسبت به آقای خاتمی می گذاشت و مدام از شخصیت و اندیشه های جهانی آقای خاتمی تجلیل می کرد.»
بر اساس این گزارش مبارک، خاتمی را صدای عقلانیت، منطق و اندیشه در دنیای اسلام می خواند و می افزاید که می خواسته به ایران بیاید اما افرادی که او آن ها را «رادیکال ها» می نامد، مخالفت کرده اند. در عین حال، خاتمی می گوید «هر موقع بیایید در ایران از شما استقبال می کنند.»
صادق خرازی بخش هایی از گفت وگو میان خاتمی و مبارک را منتشر کرده، که از جمله آمده است: مبارک راجع به شعارهای تند برخی از مقامات منطقه صحبت کرد و گفت: این نوع نگرش مشکلات شما و ما و دنیای اسلام را بیش از گذشته می کند و هر روز تهدیدات ایران را افزایش می دهد و من مدعی هستم که شما صدای عقلانیت و منطق و اندیشه در دنیای اسلام هستید.»
خاتمی هم در پاسخ حسنی مبارک می گوید که هر موقع بیایید در ایران از شما استقبال می کنیم.
خاتمی اردیبهشت سال گذشته (یک ماه قبل از انتخابات) نیز به طور خصوصی با ملک عبدالله شاه عربستان در ریاض دیدار و مذاکره کرد در حالی که هیچ سمت رسمی نداشت. اسناد منتشره در ویکی لیکس درباره مذاکرات سران سعودی و مصر با دیپلمات ها و مقامات آمریکایی، از ابراز نفرت شدید مقامات مرتجع و مزدور منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران حکایت می کند. مبارک و سران سعودی نقش گسترده ای در تجهیز و تحریک صدام برای حمله به ایران ایفا کردند.
خاتمی به تازگی ضمن تبرئه رژیم های وابسته و ساقط شده منطقه در قیام های اخیر ملت های مسلمان منطقه مدعی شد آنها وابسته به آمریکا و غرب نبوده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد