شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

ضرب شست ایران به اسرائیل از کانال مصر

انتشار خبر عزیمت دو رزمناو ایرانی به سوریه از طریق کانال سوئز، نگرانی توأم با درماندگی مقامات صهیونیستی و آمریکایی را باعث شده است.
بنیامین نتانیاهو در واکنش به این خبر گفته است: خطر امنیتی علیه اسرائیل با توجه به اوضاع به هم ریخته منطقه افزایش یافته است. ایران از وضعیت بحرانی منطقه به ویژه کشور مصر بهره برداری می کند.
وی همچنین می گوید: ایران از ناآرامی های خاورمیانه برای گسترش نفوذ خود در منطقه استفاده می کند.
2 رزمناو ایرانی الوند و خارک برای رزمایش مشترک نظامی، عازم بندر لاذقیه سوریه در سواحل مدیترانه شده اند. این اولین بار در طول تاریخ انقلاب اسلامی است که رزمناو های ایرانی عازم کانال سوئز و دریای مدیترانه می شوند.
طبق کنوانسیون قسطنطنیه همه کشورها حق عبور از کانال سوئز را دارند اما رژیم مبارک برای خوش خدمتی به آمریکا و رژیم صهیونیستی، اقدام به نقض کنوانسیون بین المللی کرده بود. فروپاشی رژیم مبارک این نقض حقوق بین المللی را منتفی کرد.
همزمان با واکنش نخست وزیر و وزیرخارجه رژیم صهیونیستی علیه عبور رزمناوهای ایرانی از کانال سوئز، روزنامه هاآرتص ضمن تحلیلی خاطرنشان کرد: مصر با صدور مجوز، این علامت را می دهد که دیگر نمی خواهد به اتحاد استراتژیک با اسرائیل علیه ایران متعهد باشد بلکه قاهره مایل به بهبود روابط با ایران است.
ارگان وزارت خارجه اسرائیل نیز اعلام کرد تل آویو و واشنگتن علناً از دولت نظامی مصر خواسته اند اجازه عبور به ناوهای ایرانی ندهد.
سایت رسمی این وزارتخانه نوشت: اسرائیل اقدام ایران را وخیم تلقی می کند. آگاهان سیاسی ابراز نگرانی کرده اند که عبور 2 رزمناو ایرانی از سوئز، آغاز همکاری دریایی نظامی میان تهران و دمشق باشد.
در همین حال شبکه سعودی العربیه در گزارشی اعلام کرد: ایران در شرایط حساس کنونی اهداف مهمی را دنبال می کند. حتی واکنش توأم با نگرانی وزیر خارجه و نخست وزیر اسرائیل درباره عبور دو ناو ایرانی نیز به لحاظ تبلیغاتی به نفع ایران بود.
العربیه افزود: ایران اکنون قدرت خود را در خاورمیانه به نمایش می گذارد و این پیام را به آمریکا و اسرائیل می دهد که تبدیل به یک قدرت مهم در خاورمیانه شده است. تهران می کوشد موضع شورای نیروهای مسلح مصر را درباره تحولات قاهره و همچنین نسبت به ایران تغییر دهد که ماجرای اعزام رزمناو مقدمه آن است.
شبکه سعودی همچنین گفت: اقدام اخیر ایران و اظهارات تازه سیدحسن نصرالله، تأکید بر این واقعیت است که جمهوری اسلامی متحدانی در سراسر منطقه دارد و توان موثر نظامی اش افزایش یافته است.
تحلیلگر العربیه اضافه کرد: هدف دیگر ایران از اعزام رزمناو به مدیترانه و سواحل سوریه، تهدید اسرائیل است به ویژه اینکه چندماه پیش گزارش هایی مبنی بر تحرک نیروی دریایی اسرائیل در خلیج فارس منتشر شده بود.
یادآور می شود چندماه پیش اسرائیل مدعی شده بود زیردریایی به منطقه خلیج فارس اعزام می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد