شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

شفاف نیوز

شفاف سازی مسایل سیاسی

BBC : هدف ماجرای 25 بهمن کاستن از پیروزی های تازه ایران بود

ارگان رسمی دولت انگلیس علت تلاش غرب برای ایجاد اغتشاش و بی ثباتی در ایران را بازگو کرد.

سایت بی بی سی فارسی با اشاره به قیام ملت های مسلمان در کشورهای مصر، تونس، یمن و بحرین نوشت: جنبش های زنجیره ای خاورمیانه ظرفیت اعمال تغییرات در معادلات قدرت و روابط بین دولت های منطقه را دارد و می تواند به سود ایران تمام شود. در مصر اسلامگرایان و دیگر جریان های سیاسی مخالف مبارک که از این پس قرار است در قدرت سهیم شوند، مواضع ضد اسرائیلی و مخالف آمریکا دارند. همین می تواند مواضع آینده مصر در قبال مسائل فلسطینیان و لبنان و عراق را به مسیری ببرد که خلاف خواست آمریکا و متحدان باقیمانده اش در منطقه و خوشایند ایران باشد. تحولات در دیگر کشورهای منطقه هم می تواند ایران را در پیشبرد اهداف و منافعش کمک کند. در همین روزهای بحرانی منطقه، ایران غنی سازی اورانیوم را گسترش می دهد و برای نخستین بار دو ناو جنگی اش را راهی دریای مدیترانه کرده تا از بیخ گوش اسرائیل بگذرند.
بی بی سی همچنین نوشت: آمریکا که به دنبال تدوین استراتژی تازه ای در خاورمیانه است تا بتواند در صورت ادامه حذف متحدان دیرینه اش، باز هم منافع خود را در این منطقه تامین کند و دوستان تازه ای بیابد، در محاسباتش ناگزیر است وزنه ایران را به عنوان قدرتی منطقه ای لحاظ کند و با توجه به بردی که ایران می تواند از تحولات خاورمیانه بکند، شاید ناچار شود شیوه های تازه ای در قبال ایران به کار بندد یا حتی در برخی سیاست های خود در قبال ایران تجدید نظر کند. ایران هم از اینکه تحولات منطقه به نفعش رقم می خورد، شادمانی خود را پنهان نمی کند و دور از انتظار نیست که به فکر گام های تازه ای در جهت تقویت آنچه رهبرانش «سیاست خارجی تهاجمی» می خواند باشد.
ارگان رسمی دولت انگلیس با تصریح بر این نکته که «جنبش های زنجیره ای خاورمیانه، سران مخالفان حکومت در ایران را هدف قرار داده است»، اضافه کرد: تظاهرات در ایران نظیر آنچه در 25 بهمن اتفاق افتاد، می تواند مانع از شکل گیری «رابطه دوستانه ای» شود که جمهوری اسلامی امید دارد با جنبش های به پیروزی رسیده خاورمیانه ای برقرار کند و دست ایران را از میوه حذف مخالفانش در خاورمیانه کوتاه کند. تغییر شمایل خاورمیانه در سایه جنبش های زنجیره ای، فرصتی تاریخی برای تقویت موضع ایران در منطقه است و بزرگترین مانع بهره گیری از این فرصت، ناآرامی و بی ثباتی در ایران است.
یادآور می شود پیش از این هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از الهام بخشی ایران ابراز نگرانی کرده و با اشاره به نمایش جریان های ضدانقلاب -که توسط رسانه های غربی بزرگ نمایی می شود- مدعی شده بود انقلاب اسلامی ایران نمی تواند الگویی برای کشورهای دیگر خاورمیانه و مردم انقلابی منطقه باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد